Gå til innhold

Når kommer amd sin "conroe"?

Kirchhoff

Anbefalte innlegg

Nå i disse tider slår intel amd rimelig heftig, men når kommer amd tilbake? Conroe var et stort ytelses hopp fra intel, men når kommer amd sitt hopp? AMD kan vel ikke bare henge etter for alltid? Vil amd sine 65nm prossessorer gjøre susen?

Jeg "heier" på amd. min forakt mot intel ble forsterket etter at jeg leste i morgenbladet om at intel hadde betalt fabrikker til å bare produsere intel cpuer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå i disse tider slår intel amd rimelig heftig,

På toppmodellene ja, men det er ikke noen utklassing i prisområdet under ca 250$ (2000kr):

priceper.png

men når kommer amd tilbake? Conroe var et stort ytelses hopp fra intel, men når kommer amd sitt hopp? AMD kan vel ikke bare henge etter for alltid? Vil amd sine 65nm prossessorer gjøre susen?

AMD vil ikke hente inn noe særlig ved å gå over til 65nm. Det er andre ting de vil hente mer ytelse på. Om få måneder kommer 4x4 quadfather som er AMD sitt svar på intels Kentsfield (4 kjerner). AMD velger å bruke to prossorsokler for å oppnå 4 kjerner, mens intel kjører alle fire kjernene på en sokkel. Begge løsninger har sine fordeler og ulemper. Intels løsning vil bruke mindre effekt (varme), mens AMDs løsning vil få dobbelt så mange minnekanaler (4) og kan nok hente en del ytelse på det.

Senere (3. kvartal 2007) vil AMD lansere K8L som er en sterkt forbedret K8. Forskjellen fra dagens K8 er mange. Blant annet er det 4 kjerner fra bunnen av per prosessor. Tosokkelsystemene kan dermed få totalt 8 kjerner. Klokkefrekvensene går opp, L3 cache kommer, og hver kjerne vil få bedre ytelse på grunn av dobling av FP-ytelsen, SSE-ytelsen og flere endringer i de kjernene.

Jeg "heier" på amd. min forakt mot intel ble forsterket etter at jeg leste i morgenbladet om at intel hadde betalt fabrikker til å bare produsere intel cpuer.

7090766[/snapback]

Intel eier sine egne prosessorfabrikker så det er helt naturlig at de ikke produserer konkurrentens prosessorer. Du tenker kanskje på PC-leverandører? I så fall så stemmer det. Intel har blitt dømt for slikt snusk i Japan. Praksisen er trolig ganske lik over hele verden. De har blitt saksøkt en rekke ganger for tilsvarende forhold som i japan, men de har vært manglende beviser og en del forlik som ikke har gitt noen endelig dom.

Lenke til kommentar
Så intel kommer til å rejere til 4 kjerners systemene kommer, minst?

7098861[/snapback]

Intel kommer nok til å ha den beste prosessorkjernen frem til K8L kommer, men for vanlige brukere er nok hovedpoenget med neste generasjon at selve kjernen er forbedret, ikke hvor mange kjerner det blir.

Intel er snart klare med sine firekjerne-prosessorer, og AMD ventes å lansere sin Quadfather-plattform omtrent samtidig. Sistenevnte vil bli et system med to sokler og to dobbeltkjerner som jobber sammen. Et av AMDs store fortrinn er at de har integrerte minnekontrollere (hver prosessor kan da ha eget minne), og et bra grensesnitt for kommunikasjon mellom forskjellige sokler (HyperTransport). AMDs firekjerner (og neste arkitektur) kommer altså ikke før K8L en gang til neste år, og den arkitekturen blir tilgjengelig med både to og fire kjerner.

Det gjenstår å se hvordan Quadfather yter i forhold til Core 2 Quad, men jeg vil nok holde en knapp på sistenevnte. AMD har en bedre plattform-struktur, men Intel har den beste kjernen, så det blir spennende å se sammenligninger.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
K8L er det nye firekjerners systemet som kommer fra amd?

7104723[/snapback]

AMDs første desktop-plattform med fire kjerner totalt, blir Quadfather (også kalt 4x4). Denne plattformen blir en kombinasjon av to sokler og to dualcore-prosessorer, og ventes lansert omtrent samtidig med Intels Quadcore (som altså er en prosessor med fire kjerner).

K8L quadcore, som enda ligger et stykke frem i tid, blir AMDs første prosessor med fire kjerner på et kretskort, men Quadfather kvalifiserer likefullt til betegnelsen "firekjerners system". Den plattformen minner mye om dual Opteron-systemer slik vi kjenner de idag.

Endret av Quintero
Lenke til kommentar
Fordi AMD har litt å ta igjen her, du kan selv se på simen1 sin graf og min egen link. Og når AMD sine 65nm ikke vil gjøre susen, så legger vi presset på 4X4 viss vi ikke tenker flere år frem i tid da.

7118263[/snapback]

Det er ikke flere år til K8L, det er mindre enn ett år. Kanskje bare et halvt år til i følge en del rykter.

Grafen jeg visste viser at ytelseøkningen mellom AMDs dobbeltkjerner på 2,0 og 2,6GHz er bortimot 30%. Klokker man opp yttligere 0,6GHz så er ytelsen på høyde med Intels Kentsfield E6700. AMD kommer trolig til å levere en slik 3,2GHz prosessor i 2. kvartal 2007. Fra November til da må vi nøye oss med 3,0GHz. Merk, dette er snakk om totalt 4 kjerners K8.

K8L kommer nok til å bli en bra konkurrent til Conroe/Kentsfield. Ytelsen per GHz kommer nok til å øke betraktelig i forhold til K8-serien, slik at 2,7-2,9GHz godt kan bety ytelse på nivå med en K8 på rundt 3,6-3,8 GHz. Altså rundt 10-15% over Core 2 Extreme X6800.

Lenke til kommentar
Har fått med deg at k8l er 4 kjerners cpu. men er k8 4x4 systemet?

K8L er en ny kjernekonstruksjon. Den vil trolig leveres i utgaver med 1, 2 og 4 kjerner på samme brikke. Disse skal kunne settes i både énsokkelsystemer (AM2, AM2+, AM3 osv) og tosokkelsystemer (sokkel F, F+ osv).

4x4 quadfather er navnet på ett tosokkelsystem, trolig med sokkel F. Man kan putte inn K8 (Athlon64 FX-serien eller Opteron 2xxx-serien) eller K8L (Athlon64 FX-serien eller Opteron) i disse hovedkortene. F.eks to dobbeltkjerner K8 når det lanseres i november, og oppgradere til to firekjerner K8L når de kommer i 3. kvartal 2007.

Og intel kommer vel til å øke deres hz på conroe/kentsfield i 2006/2007? Og 10-15% er vel ikke så mye i utvikling selv på bare et halvt år?

7118818[/snapback]

AMD utvikler ikke sine prosessorer fra Conroe og oppover. Sammenlign heller med hva de faktisk utvikler i fra. Vi kan ta utgangspunkt i Athlon64 FX62 som er det råeste AMD har for desktop for øyeblikket. Om ca 8-11 måneder kommer K8L til å være rundt 30% raskere og ha dobbelt så mange kjerner. Det betyr 30% bedre ytelse i forhold til i dag på det meste, og i flertrådede programmer opp til 160% bedre ytelse (altså 2,6 ganger så raskt) som i dag. Jeg synes ikke det er noen skuffende forbedring, tatt i betraktning i at det eksponensielle GHz-kappløpet døde for flere år siden.

Intel vil selvfølgelig forbedre sine prosessorer også. Jeg tviler sterkt på at de gjør noen arkitekturmessige endringer på en så ny prosessorkjerne så det vil nok gå i antall kjerner, klokkehastigheter og L2 cache. Intel kommer også til å øke til 4 kjerner (allerede i november) og kommer til å øke klokkefrekvensene. Trolig rundt 10 opp de neste 8-11 månedene.

Lenke til kommentar
Det er ikke flere år til K8L, det er mindre enn ett år. Kanskje bare et halvt år til i følge en del rykter.

7118731[/snapback]

De mest optimistiske spår til og med Q107...

4x4 quadfather er navnet på ett tosokkelsystem, trolig med sokkel F. Man kan putte inn K8 (Athlon64 FX-serien eller Opteron 2xxx-serien) eller K8L (Athlon64 FX-serien eller Opteron) i disse hovedkortene. F.eks to dobbeltkjerner K8 når det lanseres i november, og oppgradere til to firekjerner K8L når de kommer i 3. kvartal 2007.

7118948[/snapback]

Jeg tviler på at Opteron-prosessorer vil passe til Quadfather-hovedkort...

Quadfather vil nemlig ikke kreve Registered RAM, men ha to vanlige DIMM-sloter pr CPU-sokkel. Sokkelen har tilsynelatende 1207 pinner, men det spørs om de ikke gir den et annet navn enn "Socket F" for å unngå forvekslinger. Quadfather-systemet i linken bruker Corsair Dominator som minne:

scheda_madre.jpg

Bilder og mini-demostrasjon av Quadfather (italiensk)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...