Tuian Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Trenger litt hjelp, er nemlig helt grønn. Jeg er over middels interesert i insekter og har kjøpt meg ett nikon D80. Og er sugen på å kjøpe meg en macro linse, til en pris innenfor rimlighetens grenser. Må vel ha en linse som tåler littegrann bevegelse, hva bør jeg kjøpe? Lenke til kommentar
olemm Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 90 mm Tamron og 105 mm sigma er gode valg til rundt/drøye 3000 kroner. Om det primært er insekter du ønsker å fotografere er det sånn at jo lengre brennvidde jo bedre, da du med lengre brennvidde oppnår stor forstørrelse på lengre avstand. 150/2.8 til Sigma framheves av mange som et godt valg, evt. 180/3,5 sigma/tamron. Når det gjelder original nikon har jeg ikke peiling, bruker Canon selv. Det med bevegelse skjønte jeg ikke? Lenke til kommentar
Tuian Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Takk for svaret :!: Det jeg tenker på er hvor stille jeg må holde kameraet, håper å slippe å bruke stativ . Endret 17. oktober 2006 av Tuian Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Til fotografering av innsekter ville jeg sett på blits før jeg hadde vurdert stativ. Trenger du stativ for å holde objektivet stødig er lukkertiden fort for lang til å fryse innsektets bevegelser. Med blits som lyskilde vil du derimot fryse bevegelser og samtidig ha mulighet til å bruke mindre blenderåpninger (større dybdeskarphet) og lavere ISO (bedre bildekvalitet). Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 150/2.8 er rimelig vanskelig å bruke på frihånd, jeg ville satset på 50-60 mm. Blitz er en god ide. Lenke til kommentar
Nonsens Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Takk for svaret :!: Det jeg tenker på er hvor stille jeg må holde kameraet, håper å slippe å bruke stativ . 7091752[/snapback] Håndholdt og macro går ikke særlig godt sammen siden dybdeskarpheten er liten ved macro og du dermed helst vil bruke en mindre blenderåpning enn på de fleste andre bildene du tar. Og stativ og insekter går heller ikke så godt sammen; når du har rigget opp og er klar så er insektene borte. Anbefaler at du vurderer blitz til denne typen foto - da står du mye friere Jeg har selv Sigma sitt 105mm macro objektiv og er godt fornøyd med det - mye for pengene. Tamron sitt 90mm skal også være bra. Endret 18. oktober 2006 av Nonsens Lenke til kommentar
olemm Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Enig, en blits eller to sammen med en lang brennvidde er nok det beste for insektsfotografi. Frode Aaberg bruker et oppsett med 150/2.8 og to (og flere) blitser, og der er det mye fine bilder av bugs: http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_foto...?brukerid=23136 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Men macro-objektiv, ringblitz pluss en standard blitz som kjøres trådløst blir fort dyrt Har d80 samme blitzsystem som d70? Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 http://www.foto.no/cgi-bin/bilder/vis_bilde.cgi?id=183072 Ikke spesielt egnet for formålet som var håndholdt makrofotografering, prisen er også på feil side av 10 000 kr. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Men macro-objektiv, ringblitz pluss en standard blitz som kjøres trådløst blir fort dyrt 7094559[/snapback] Dette er i alle fall riktig, dyrt som ¤%&/&. (Ti)tusenlappene flyr fort som juling; blitser, trådløse systemer, blitsholdersystemer, optikk etc. etc. men i mange tilfeller kommer man langt med objektiv og tilgjengelig lys. Lenke til kommentar
paalwa Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Jeg bruker denne fra Sigma http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11871 , strålende fornøyd. Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Har man en litt 'ordentlig' ekstern blitz fra før så kommer man langt. Min SB-800 er såpass høy at den ikke 'kræsjer' med utsnittet jeg får med 105mm macroen min Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Har man en litt 'ordentlig' ekstern blitz fra før så kommer man langt. Min SB-800 er såpass høy at den ikke 'kræsjer' med utsnittet jeg får med 105mm macroen min 7096399[/snapback] Ikke med 1:1 forstørrelse? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå