Gå til innhold

Hvilken Macro linse?

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp, er nemlig helt grønn. :cry: Jeg er over middels interesert i insekter og har kjøpt meg ett nikon D80. Og er sugen på å kjøpe meg en macro linse, til en pris innenfor rimlighetens grenser.

Må vel ha en linse som tåler littegrann bevegelse, hva bør jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

90 mm Tamron og 105 mm sigma er gode valg til rundt/drøye 3000 kroner. Om det primært er insekter du ønsker å fotografere er det sånn at jo lengre brennvidde jo bedre, da du med lengre brennvidde oppnår stor forstørrelse på lengre avstand. 150/2.8 til Sigma framheves av mange som et godt valg, evt. 180/3,5 sigma/tamron.

Når det gjelder original nikon har jeg ikke peiling, bruker Canon selv.

Det med bevegelse skjønte jeg ikke?

Lenke til kommentar

Til fotografering av innsekter ville jeg sett på blits før jeg hadde vurdert stativ. Trenger du stativ for å holde objektivet stødig er lukkertiden fort for lang til å fryse innsektets bevegelser. Med blits som lyskilde vil du derimot fryse bevegelser og samtidig ha mulighet til å bruke mindre blenderåpninger (større dybdeskarphet) og lavere ISO (bedre bildekvalitet).

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Takk for svaret :!:

Det jeg tenker på er hvor stille jeg må holde kameraet, håper å slippe å bruke stativ

.

7091752[/snapback]

Håndholdt og macro går ikke særlig godt sammen siden dybdeskarpheten er liten ved macro og du dermed helst vil bruke en mindre blenderåpning enn på de fleste andre bildene du tar. Og stativ og insekter går heller ikke så godt sammen; når du har rigget opp og er klar så er insektene borte.

Anbefaler at du vurderer blitz til denne typen foto - da står du mye friere :)

Jeg har selv Sigma sitt 105mm macro objektiv og er godt fornøyd med det - mye for pengene. Tamron sitt 90mm skal også være bra.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Men macro-objektiv, ringblitz pluss en standard blitz som kjøres trådløst blir fort dyrt :p

7094559[/snapback]

Dette er i alle fall riktig, dyrt som ¤%&/&. (Ti)tusenlappene flyr fort som juling; blitser, trådløse systemer, blitsholdersystemer, optikk etc. etc. men i mange tilfeller kommer man langt med objektiv og tilgjengelig lys.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...