Gå til innhold

Mennesker som banner, idioter?


Anbefalte innlegg

Det er en kunst å banne skikkelig.

7090742[/snapback]

Mhm, det "spicer" opp samtaler osv, men man trenger så klart ikke gå rundt som en "hvit neger" å banne i hver eneste setning man sier. :)

 

Har hørt flere som gjør det, å jeg tenker hver gang; -Hvordan kan det være praktisk å banne så mye at banningen tar lengre tid å uttale enn det du hadde lyst å si?

Endret av Mauro
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke forundre meg om hun er kristen :!: "Å bande er en synd!."

 

Det du gjør hvis en lærer snaker stygt om deg forand hele klassen er å si: "Hold kjeft din hurpe." Tror meg hun blir bare satt ut og kommer ikke til å gjøre noe med det siden hun har drittsnakket deg forand hele klassen.

 

Flere i klassen min har kommet med sånne utslenginger når lærerene har vært frekke og tro meg det funker.

Lenke til kommentar

For min egen del er banning en stor del av mitt verbale ordforråd, men ikke så mye i mitt ikke-verbale. Banningen jeg bruker når jeg snakker bruker jeg mest til for å få lagt litt ekstra trykk på ting. Skal bare nevne ett eksemel, hvis jeg slår meg sier jeg "Å fy f*** å vondt det gjorde". Tar man vekk f-ordet blir liksom ikke setningen helt den samme. "Å det gjorde såååå vondt" :p

 

Det går som regel i det. Banning får utbrudd av enkelte slag til å høres morsommere ut, og det hjelper til å få lagt skikkelig trykk på ting.

 

Om folk banner rundt meg, til meg eller i det hele tatt driter jeg langt faen i :p Det er spesielt artig å høre på mennesker som bor lenger nord i landet når de lader kanonen og sender avgårde noen regler som jeg ikke visste at fantes en gang.

 

Det med trådstarter har jeg også vært borti før. Jeg hadde en gang en engelsk lærer som av og til delte ut lapper til oss der vi skrev på navn og en evaluering av undervisningen. En gang så skrev jeg ned en ganske krass kritikk til undervisningen med en god del banneord, og jeg ble kalt inn på teppet av denne læreren. Det jeg da fikk høre var at "makan til lavmål har jeg aldri sett. Slikt språk hører ikke hjemme noe sted og det kan du spare deg for". Kritikken min fikk altså ingen oppmerksomhet, men ordbruken min fikk jeg kjeft for...

Lenke til kommentar
Snip.

 

Og jo, Simon, banning er dårlige manerer i mange sammenhenger. Du kan jo prøve å argumentere for noe annet når du er i jobbintervju, i forretningsmøte, på utenlandsreise og prøver deg med å banne på lokalspråket etc.

Geir :)

7090989[/snapback]

Det er noe som heter sunn fornuft. :) Og så lenge en ikke kan garantere at personer en møter, for eksempel i ett jobbintervju ikke vil reagere negativt på slikt, så holder en seg i skinnet.

 

Men jeg vil si at saken stiller seg annerledes i en mer intim situasjon, som en klasse i høyeste grad er.

 

Jeg vil ikke si at banning er dårlig oppførsel, men dersom en ikke bevist ønsker å provosere, vil ikke banning være passende i alle situasjoner. Det er der den sunne fornuften kommer inn.

 

Banning i seg selv er noe enkeltmennesker kan irritere seg over, akkurat som politiske standpunkt, selv om politiske standpunkt er noe mer substansielle. Men det er likevel ikke slik at banning er et problem om en ikke ser på det som et problem.

 

I det hele tatt er den motstanden en finner mot banning i mine øyne ganske sammenlignbart med det moderne synet på hva som er seksuelt normalt. Normal seksualitet ble så vidt meg bekjent fastslått i England i den Victorianske perioden. Så lenge en ikke skader andre, så lenge en ikke bruker banningen til å skade andre, er den i mine øyne helt akseptabel og ufarlig, akkurat som seksualitet. :)

 

Forøvrig sier du som vanlig veldig mye klokt.

 

Edit: Syns forresten Zatuu sier mye klokt i sin post.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-U4NJ3Omm

Jeg banner jæ.. ehm.. ekstremt ofte. Til og med foreldrene mine har blitt påvirket av meg, så nå banner de og. Eller så har de bare holdt det sjult for meg når jeg var liten.

 

Når læreren henger deg ut foran hele klassen skal du jo ta det til høyere hold å sørge for at hun får seg ei skikkelig lekse fra dem :)

Funker alltid!

Lenke til kommentar

Jeg ler av den ynkelige stigmatiseringen av banneord som tegn på dårlig ordforråd. Det er virkelig ikke verre enn at banning hører til det uhøytidlige.

 

Og hva ord misbrukt som gradsadverb angår fins det forøvrig langt grovere eksempler enn banneord. "Sinnsykt" og "sykt" f.eks.

Endret av Carl M
Lenke til kommentar

KRL (!) læreren min i en krl time: Oy, en veps, alle bare sitter rolig, så skal jeg jage den ut. En i klassen til de hysteriske jentene: Fyy Faen til bråk da!, da gir læreren Per litt kjeft og fortsetter på reisen etter vepsen, til slutt bet vepsen henne, og hun skriker: FUCK! Den bet!..

Da lo vi litt kan man vel si..

Lenke til kommentar

På ungdomskolen hadde vi i en periode en kampanje mot bannng, hvor alle elever som bannet, uansett situasjon fikk prev hjem som foreldre måtte skrive under på. I tillegg holdt assisterende rektor på den tiden et lite foredrag om å banne var å tilkalle onde makter. Man kan si at denne kampanjen fungerte mindre bra, selv foreldre latterliggjorde den ^^

Lenke til kommentar
Tilkalle onde makter? Okkulte makter? Er ikke det en religiøs sak? Mener din rektor å si at du har rett til å banne på skolen i din religiøse praktisering?

 

Noen svar meg, er det tillatt å nekte noen å praktisere sin religion om det ikke er til skade for andre?

7093024[/snapback]

 

vel det var det han sa :) Natat

Lenke til kommentar
Det skjedde i geografitimen i dag:

-Jeg kom inn i klasserommet, var småtrøtt siden det var tidlig på dagen, så jeg strakk meg. Med armene godt over hode slik at jeg virkelig kjente at det tok, så sa jeg "ååååå i hælvette så deilig". Det var ikke særlig høyt, og ikke meningen å komme ut slik, men det ble da bare slik, det var virkelig godt altså.

Det som skjedde var at læreren stoppet helt opp med det hun hold på med, som var å vise en annen elev noe på en datamaskin, ca 5sitteplasser lengre fram en der jeg satt. Hun snudde seg, å ga meg ei jævla lekse om banning.

Innehold blant annet:

Hvor ukultivert det er å banne, at banning er et mangel på ordforråd, at banning er en mangel på måter å uttrykke seg på, så la hun til at det bare er idioter som banner og at  de har lav intelligens noe som igjen fører til at de har dårlig ordforråd og at de har vanskeligheter med å uttrykke seg på kultiverte måter.

 

Jeg ble egentlig ganske satt ut, siden hun kalte meg en idiot med lav intelligens framfor hele klassen.

Det jeg sa til mitt forsvar var at banningen min ikke var ment slik, og at jeg ikke har mangel på ordforråd, men at slike ord er blitt en del av mitt daglige ordforråd, og at jeg slettes ikke har lav intelligens og heller ikke er noen idiot.

Hun så dumt på meg, å det virket som hun prøvde å få klassen med på å vise for en idiot jeg var.

Hun spurte meg ikke om noe senere i timen, hjalp meg heller ikke.

 

Jeg er enig i at det ikke er så pent og banne, i mitt tilfelle kommer det helt automatisk, å er en uvane på lik linje med andre menneskers uvaner, som å bite negler.

Men jeg synes det er en veldig søkt påstand å kalle mennesker som banner for idioter med lav intelligens som mangler ordforråd og andre måter å uttrykke seg på.

 

 

Ville bare høre om noen her på forumet er enig i utsagnet som kom fra geografi læreren min?

Eller om dem har noe å si om det som skjedde.

Synes selv hun var ganske urimelig, hun kunne godt ha kommentert det med banningen (noe som kom automatisk, og noe som ikke var meningen), men synes hun rett og slett hang meg ut. Ikke det at jeg tok meg så veldig nært av det, men jeg synes likevel at det var galt av henne, slik hun gjorde det.

 

-Sigve

7090689[/snapback]

 

Hm.. At læreren din kan dømme deg på den måten er ganske utrolig. Og hun skal være lærer?

 

Nei.. enig i at det er kun ord, det blir vel bare stygt om man gjør det til stygt?

 

Heia deg! :)

Lenke til kommentar

jeg banner relativt ofte, var i forsvaret, der bannet man oftere enn noe annet :p

 

jeg tror ikke jeg er dum, mattelærerene mine har delvis sett på meg som geni(ble tvunget til abel-konkuransen og andre saker, men tok det ikke seriøst)...

jobber nå som konsulent, og har egentlig vært "påvirket" av banning hele oppveksten,

 

banning er også ett resultat av viberasjoner i stemmebåndet, samt formen på tunga, en som banner har X antall større ord-foråd enn en som ikke banner, grunnet banning, når man banner uttrykker man en følelse/tanke om noe, er stor forskjell på når man burde banne, f.eks "den damen slo meg" "den helvetes damen slo meg"

den første der viser ingen følselser, den siste viser at du er irretert/sur pga av at du ble slått.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...