Øssa Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hei! Etter å ha lest mangfoldige tråder hvor det reklameres i vilden sky for alle slags musikkproduksjonsprogrammer synes jeg det er på tide med en tråd som denne. I denne tråden kan du "reklamere" for det produksjonsprogrammet du synes er best og hvorfor. Ta gjerne med hvilke sjangerer programmet egner seg best for, og hvilke andre programmer det kombineres bra sammen med. Dårlige og usaklige argumenter som "XX XX er bare best fordi det er sååå kewl!" godtas ikke og blir bedt moderert bort. Jeg har selv veldig lite erfaring med noen produksjonsprogrammer, og overlater derfor diskusjonen til dere. God diskutering Øssa Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 cubase skal være best sier det fleste. reason skal også være ganske bra men trekker ned etter som du ikke kan editere filer og audio. fl studio vet jeg ikke men er vel greit nok prg å begynne med men ville ikke ha anbefalt det. men smak og behag. Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Har kun selv brukt Sonar og Cubase, og føler at Sonar er veldig mye bedre. Lettere design og brukervennlighet. Kan hende det var at jeg ikke forsto meg på Cubase, men etter min mening er Sonar best. Og de fleste jeg kjenner som driver med musikkproduksjon bruker Sonar. Endret 17. oktober 2006 av Eyvindr Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det er da virkelig ikke noe program som er "best", hadde det eksistert et slikt program ville nok folk flest brukt det. Har selv bare brukt cubase og nuendo, programmer som stort sett er helt like. Begge disse programmene har veldig gode muligheter for innspilling, redigering og miksing av både midi og audio. Absolutt programmer man bør teste ut om man har planer om å begynne med musikkproduksjon på et litt høyere nivå. Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Cubase - veldig bra (spesielt med hardware) FLStudio - veldig bra (alt untatt hardware, om du ikke kjører ReWire) Sonar - heilt oki Nuendo - heilt oki Reason - begrenset og ubrukelig som main sequencer Er bare en smaksak ... jeg har valgt FL og Cubase! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hva mener du med "alt unntatt hardware"? For min del går f.eks. keyboard flott å kjøre med FL Studio. Lenke til kommentar
SkyMarshall Arts Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Ja og si at FL er ubrukelig på det området er jo gjerne helt feil. Mente heller noe i retningen av at jeg stikker i Cubase når jeg skal bruke hardware. Er og blir en individuell greie det der - har bare hatt litt latency-knot i FL jeg er totalt spart for i Cubase. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 sonar liker jeg ikke. kansje noe medat jeg ikke kan så mye om det da. syns cubase funker best med reason i rewire. reason har en grei sequencer men ikke så bra som den kunne ha vært. derfor er det mange som bruker adobe audition og cubase i tillegg. er fornøyd med reason og cubase. funker bra for meg. cubase er vel favoritten nå med reason rett bak. Lenke til kommentar
Hell Toupée Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Min erfaring omhandler Cubase og Logic, og jeg synes begge disse gjør en bra jobb. Logic vinner muligens på at det er ufattelig lett å sette opp, i tillegg til at det har bedre medfølgene plugins enn Cubase. Lenke til kommentar
radiated Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Alle musikkproduksjonsprogrammer kan ta opp lyd i god kvalitet og deretter mikse det samen på en god måte. Hvilket program som er "best" kommer an på dine behov for effekter, klipping osv. For enkel bruk er Mackie Traction 2 et bra valg. Cubase har mange laget mye fin musikk i, og hvis du skal ha hardwareavhengig programvare, er Merging Pyramix genialt hvis du vil jobbe med SACD, og Pro Tools har selvfølgelig ikke nådd sin utbredelse hvis det var håpløst. Jeg har ikke prøvd alle, men det finnes fornøyde brukere av både Nuendo og Logic (som jeg ikke ble godvenner med). Selv bruker jeg Cubase og Wavelab, men kunne garantert ha brukt hvilket som helst annet program i stedet for Cubase, men det fulgte med lydkortet mitt. Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 surret litt og tenkt på det så skal ta å svare ordentlig Cubase ser ut til å være "best". de fleste bruker det og programmet ser ut til å ha det meste. reason har fin produksjons verktøy. mye bra syns jeg men sequenceren ødlegger mye men derfor funker det bra å bruke det i cubase. da er vel reason like langt som cubase bare at du må ha cubase for å komme så langt. fl studio funker greit nok. sequenceren er grei. editering av audio er ike så bra men funker. de fleste har jo cubase som favoritt så sier vel en del. prg koster jo mer enn resten og det betyr jo at det er mye som kan gjøres og at det er mange muligheter. Lenke til kommentar
jacoP Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg har ikke brukt noe annet enn Cubase, men det er i hvert fall helt konge Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Noen som har prøvd Samplitude, skal visst ha det meste og passe for profesjonelle. Lenke til kommentar
_HKH_ Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 Jeg har hørt at det skal være steike bra saker. Er visst ikke så mange som bruker det, så om du har planer om å ta med deg prosjekter til andre studioer er nok ikke dette tingen. Lenke til kommentar
perottol Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Cubase er nok mest utbredt ja, spesielt for pc-brukere. Med Cubase så har du kun et bra utgangspunkt, du mangler fortsatt gode instrumenter hvis du skal programere musikk, og pluginsene (effektene) som følger med er ikke spesielt gode. Alt dette kan selvsagt installeres i ettertid, og her finnes top-notch kvalitet. Reason er svært bra til programmering, og det følger med en hel bunke med lydbiblioteker. Ulempen her er at man ikke kan spille inn audio (vokal, gitar etc). Til dette må man benytte en Audio-sequencer som feks Cubase, logic, Samplitude, Adobe Audition, Audacity (som er gratis) osv. Hvis du skal drive kun med audio (ingen programering) så kan Adobe Audition være et godt alternativ. Lenke til kommentar
F.Mackey Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Synes selv at Cubase er rotete og tungvint. For meg er det det samme som å gå fra Sonar til Cubase og fra Adobe Photoshop til Gimp, føler meg handicappet. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 25. oktober 2006 Del Skrevet 25. oktober 2006 Jeg mener Reason 3 er et ypperlig program å starte med siden det krever så lite konfigurering og teknisk innsikt i forhold til f.eks Cubase med VSTi osv. Det er også helt fantastisk brukergrensesnitt som er overaskende funksjonelt til å være så enkelt. Cubase, og til dels FL, derimot kan være ganske innviklet å begynne med. Reason krever kun at du installerer, og off you go Lenke til kommentar
DilliMusic Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 (endret) Jeg mener Reason 3 er et ypperlig program å starte med siden det krever så lite konfigurering og teknisk innsikt i forhold til f.eks Cubase med VSTi osv.Det er også helt fantastisk brukergrensesnitt som er overaskende funksjonelt til å være så enkelt. Cubase, og til dels FL, derimot kan være ganske innviklet å begynne med. Reason krever kun at du installerer, og off you go 7151268[/snapback] reason er ganske enkelt og ganske bra faktisk. men mange som ikke liker prg siden det er så "vansklig". blir lurt av utseende og slikt. men når man setter seg inn i prg merker man hvor bra det egentlig er. de fleste som bruker reason har en aduio ediring prg i tillegg. som sonar eller adobe audition. er bare minus at man ikke kan ordne med audio i prg. men derfor kan man bruke rewire med cubase, pro tools og noen andre prg. men det viser seg at de forskjellige prg er bra til forskjellige ting. Reason passer så å si til all type musikk. men må bruke rewire eller noe slikt når det kommer til å legge inn vocaler eller andre band instrumenter. Fl studio passer mest til trance og ting i den duren der. det som følger med fl studio suger så da må man ordne seg vst plugins. cubase nesten det sammen men prg er bra på band opptak og slikt. og her må det også ordnes en del plugins. det jeg liker med reason er at hvis du ordner deg prg kan du bare registrere deg på propellerheads.se (gyldig licens så klart) der kan du laste ned refills. refills er nye lyder. hmm vel reason sin vst plugins metode. det kan være samples eller patches. så du betaler kun for prg ikke for nye lyder. Endret 26. oktober 2006 av Dilly Man Lenke til kommentar
Shonah Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Smak og behag. Men for min del er det Cubase SX. Shonah Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå