Jim Pec Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Hallo gutta! Jeg har nettopp laget ny maskin, og har litt problemer med å komme inn i Bios. Har HK Abit KG7RAID. Når jeg trykker delete-knappen kommer det som oftest bare en blå stripe nederst på skjermen, og ingenting skjer. Og når jeg kommer inn en veldig skjelden gang, skal jeg exit & save. Da slukker alt, men den starter ikke på nytt, og vil følgelig ikke lagre endringene i CMOS. Feilen er der også om jeg bytter skjermkort. Dette er jo litt kjipt da, så jeg håper noen kan hjelpe litt her. Jim Lenke til kommentar
Zink Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Satt 'Clear CMOS' med jumper ? Lenke til kommentar
drbass Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Jeg har også akkurat det samma problemet. Kortet mitt begynner jo og bli gammelt da, men problemene kom da jeg satt inn en xp2000+ Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Kanskje du kan finne en bios oppdatering på hovedkort produsentens hjemmeside.. prøv å oppdater denne og så prøv igjen Lenke til kommentar
Jim Pec Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Yes; meg igjen. Hvordan får jeg oppdatert BIOS når jeg kjører Win XP Home. Det er jo ikke mulig å få kjørt i MS-Dos modus. Og oppdateringen av BIOS skal jo ikke skje i Windows skal det vel? Og ja. Jeg har "cleared" CMOS opptil flere ganger. Kan det være batteriet som er dårlig? Hadde vært fint med litt hjelp her nå i alle fall... Jim. Lenke til kommentar
Jim Pec Skrevet 7. november 2002 Forfatter Del Skrevet 7. november 2002 Og ikke nok med det da... Noen ganger, eller ganske ofte faktisk, starter jeg opp maskinen, det høres da ut som om den starter normalt, men det kommer ingen signal slik at skjermen slår seg på. Merkelig asså... Kanskje det er hovedkortet som er kjøpt som demovare hos Komplett. Men at det er en demovare tilsier jo bare at det grundig testet. Eller kanskje det ikke er det? Jim Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 10:14, skrev Jim Pec:Yes; meg igjen.Hvordan får jeg oppdatert BIOS når jeg kjører Win XP Home. Det er jo ikke mulig å få kjørt i MS-Dos modus. Og oppdateringen av BIOS skal jo ikke skje i Windows skal det vel?Kan det være batteriet som er dårlig? Mange hovedkortprodusenter har verktøy for å oppdatere bios fra windows, men har notert meg en del kritiske røster til denne metoden. Det stemmer at XP ikke er DOS-basert, så derfor skal du lage en bootbar floppy med flash-programmet og den nye biosen på. Da starter du bare fra denne, og da får du kommandolinja opp - bare å fyre løs. Bootbar disk lager du (tror jeg) ved å sette inn en disk og klikke deg fram under formateringsalternativene. Tror du finner et alternativ for dette der. Det vil stå Windows Me når du har bootet fra denne disken, men det gjør vel ingenting... Edit: Glemte batteriet! Det er vel tvilsomt at det er dette som forårsaker problemet, det må i så fall være en prod.feil på batteriet. Dette kan du enkelt sjekke ved å ta ut batteriet og måle det med et voltmeter. Sjekk spenningen som er trykt på batteriet, du skal måle bittelitt over dette. Måler du noe UNDER den oppgitte spenningen, kan det være feil på batteriet. I så fall iler du på butikken og kjøper et nytt... [ Denne Melding var redigert av: Muffinman på 2002-11-07 11:09 ] Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 I win2k kan man etter det jeg vet ikek lage en msdos boot disk.. tror ikke det er mulig i xp eller, men gå til http://www.bootdisk.com/ og hent ned en win98se boot disk.. eller direkte link: http://www.mirrors.org/archived_software/w...es/boot98se.exe det er et image av en boot disk som den skriver til en diskett så er den bootable... legg bios oppdateringen og falshprogrammte på samme disk vis det er plass (som regel ikke) eller legg det på en egen diskett og boot opp.. når den har bootet er det bare å flashe ivei Lenke til kommentar
thatguy Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Quote: Den 2002-11-06 13:23, skrev Jim Pec:Hallo gutta!Når jeg trykker delete-knappen kommer det som oftest bare en blå stripe nederst på skjermen, og ingenting skjer. Og når jeg kommer inn en veldig skjelden gang, skal jeg exit & save. Da slukker alt, men den starter ikke på nytt, og vil følgelig ikke lagre endringene i CMOS. Hei, Jim Pec, har du fått løst problemet med den blå stripe ? Jeg har selv et ABIT TH7-Raid kort, som gir meg samme problem. Problem kom etter at jeg sammen en ekstra temperaturføler i den ledig plassen til denne. Den hender av og til jeg kommer inn i bios'en men sjeldent. Jeg har prøvet det meste jeg kan komme på, fjernet temp.føleren, byttet div. hardware, oppgradet til seneste bios, men like litt hjelper det.. Så hvis du har fått løst ditt problem så vil jeg veldig gjerne høre om det.. HW: P4 1800 ABIT TH7-Raid 1Gb RDRAM Reg. ECC PC800 Gainward GeForce4 Ti 4600 "Golden Sample" SB Audigy Platinum EX 2x WD Caviar 100gb 7k2 rpm 1x WD Caviar 120gb 7k2 rpm SE 1x Maxtor Diamond 80gb 7k2 rpm --tkk Lenke til kommentar
Jolle99 Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Ok la meg gjette, dere har Enermax viter festet til hovedkortet? Typisk BIOS feil. kommer bare en blå skjerm opp. Koble Enermax viftene med kontakten som følgte med og ikke rett på HK skal det funke... (_hvis_ dere bruker enermax vifter that is :smile: :wink: Lenke til kommentar
Rob3rt Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Du finner bootdisker på http://www.bootdisk.com tror jeg det var. Og hvem er det som ikke har en gammel w98/95 bootdisk liggende?? Lenke til kommentar
Citizenx Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Quote: Den 2002-11-11 08:19, skrev Robkvi:Du finner bootdisker på http://www.bootdisk.com tror jeg det var.Og hvem er det som ikke har en gammel w98/95 bootdisk liggende?? Har selv flasha biosen i xp, og da lagde jeg en bootdisk ved å gå på properties på diskett stasjonen. Der skal det stå noe om format og bootdisk. Etter det så legger du inn den nye biosen på den samma disketten + flash programmet, også må du boote fra disketten og da er det bare å gjøre det du får beskjed om å gjøre. Men, du kan ha et lite problem hvis du ikke får boota fra disketten, det pleier man vanligvis å fikse inne på biosen, så hvis du ikke kommer inn på biosen så og få stilt sånn at den skal boote fra diskett-stasjonen sp kan detta være et problem. Lenke til kommentar
TriNitroToluen Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Hadde samme problem selv, hos meg var det konflikt mellom tv-kort og skjermkort, måtta bare bytte pci-slot på tv-kort. Lenke til kommentar
Jim Pec Skrevet 11. november 2002 Forfatter Del Skrevet 11. november 2002 He he.. Det stemmer så jævli bra at jeg har Enermax kabinettvifte rett på hovedkortet. Det er liksom det siste man tenker på sjekke. Da skal den choppes rett av når jeg kommer hjem. Har sikkert ikke rare funksjonen heller. Takk for bra tips. Og jeg håper så inderlig at det er det som er feilen. Det er jo litt dumt for Enermax da, for da gidder jeg ikke kjøpe de noengang. Papst holder lenge for meg. Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. november 2002 Del Skrevet 11. november 2002 Quote: Jim Pec Det er jo litt dumt for Enermax da, for da gidder jeg ikke kjøpe de noengang. Papst holder lenge for meg. Quote// Det er nok det samme med Papst viften på Abit kort. for å unngå problemet må ein ikkje sette desse viftene på CPU- eller system-kontakten på hovedkortet. Då blir det feil i med tilgang til bios. (Mist Silent Twin har gjer same problem). mvh JanEirik Lenke til kommentar
Jolle99 Skrevet 13. november 2002 Del Skrevet 13. november 2002 Quote: Den 2002-11-11 11:57, skrev Jim Pec:He he..Det stemmer så jævli bra at jeg har Enermax kabinettvifte rett på hovedkortet. Det er liksom det siste man tenker på sjekke. Da skal den choppes rett av når jeg kommer hjem. Har sikkert ikke rare funksjonen heller.Takk for bra tips. Og jeg håper så inderlig at det er det som er feilen.Det er jo litt dumt for Enermax da, for da gidder jeg ikke kjøpe de noengang. Papst holder lenge for meg. hehe np, kan nesten garantere det skal funke :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå