Gå til innhold

Hvilken makrolinse til Canon 400D - Akvariebilder

Anbefalte innlegg

Heisann!

Sikler på et Canon EOS 400D. Lurer på om noen kan anbefale en bra makrolinse som kan passe til bilder av akvariefisk? Må altså takle litt lite lys og en del bevegelse. Synes det er greit nok å betale 6-7000 for et bra kamera, men synes 4000 er mye for en linse, så gjerne noen rimeligere alternativer (hvis det finnes).

Tusen takk for eventuell hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Billigste og beste makrolinsa jeg har prøvd er denne: http://fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10859

Med blender 2.8 er det ingenting som slår den til den prisen.

Koster 4000,- kr, men likevel...

EDIT: Omtaler av objektivet finnes her: http://www.fredmiranda.com/reviews/showpro...7&cat=44&page=1

Det har en score på 9.5/10, og det er ekstremt høyt!

Endret av Fidel_Castro
Lenke til kommentar

Takk dere!

Akvariet er 110x60x45 cm. Fiskene er mellom 3 og 10 cm tenker jeg. Har vel også begynt å skjønne at jeg må opp mot en 100mm, og da må jeg vel regne med 4.000 åkke som? Tamron er absolutt en av dem som skiller seg ut.

Må vel bare innse at gode linser koster. :) Og til dette trenger jeg nok en god linse.

Lenke til kommentar

Ja de koster, men kjøp et objektiv du er fornøyd med. du kan prøve å få lånt med deg hjem objektiv fra en lokal butikk, for å finne ut hva du egentlig trenger.

Har bare hørt skryt om stort sett alle makrobjektiv(canon.sigma,tamron) vet ikke hva jeg ville ha kjøpt.

Egentlig skulle vi fått kameraet gratis for å få os hekta på mer.

Det er som "Øystein Sunde og Ståle Krapyl". For de som er gammel nok til å huske den.

Lenke til kommentar
Ja de koster, men kjøp et objektiv du er fornøyd med. du kan prøve å få lånt med deg hjem objektiv fra en lokal butikk, for å finne ut hva du egentlig trenger.

Har bare hørt skryt om stort sett alle makrobjektiv(canon.sigma,tamron)  vet ikke hva jeg ville ha kjøpt.

Egentlig skulle vi fått kameraet gratis for å få os hekta på mer.

Det er som "Øystein Sunde og Ståle Krapyl". For de som er gammel nok til å huske den.

7090845[/snapback]

Hehe, spørs vel om de tilbyr denslags lokalservice i Oslo. ;) Men helt enig, skal man først bruke de store lappene bør man bli fornøyd. Hvis de tre uansett får bra kritikk, blir det kanskje litt hipp som happ.

Regner med det er ekstrautstyr de håver inn de store pengene på, så det med gratis kamera synes jeg var et fint forslag. ;)

Lenke til kommentar

Ser nå at det er en del akvarister som bruker 50-60 mm. Det hele avhenger vel av hvor i akvariet fisken beveger seg, og stort sett er de nærmest glasset. Hvis jeg skal gå for noe sånt blir det fort litt billigere.

Sigma 50mm F2.8 EX DG Macro kan kanskje være et alternativ: https://prisguiden.no/product.php?product...=specifications

Vil 100mm være mer fleksibel, eller kan man ikke si noe generelt om dette? Altså at 50mm vil passe i noen situasjoner, mens 100mm vil være best i andre? Fisken vil aldri være mer enn ca 40cm fra glasset, men når den er lengst unna er det kanskje like greit å bruke en vanlig linse..

Lenke til kommentar

Tja.

Nå står akavariet mit stuet bort, hvis ikke skulle jeg ha prøvd meg litt fram.

Men tror det kan hvære en ide å bruke en linse som man ikke må kline helt borti glasset, fisken kan vel bli skremt.

Jeg tror jeg ville brukt et objektiv som kan hålde litt avstand og et stativ, en god stol, kaffe, røyk, tålmodighet.

Hva slags fisk har du.

Du kan køpe kameraet med kit, og se hvordan det virker og finne ut hva du trenger.

eller finn en foto butikk og en akvariebutikk som er veldig nært verandre og prøv deg fram. Om så ta med deg selgeren og forskjelige objektiver fra fotobutikken til akavariebutiken.

Hvis du finner en fotobutikk som går med på alt dette, kjøp utstyret der.

Lenke til kommentar

Ja, det er et godt poeng. Gidder ikke stå klint til ruta, så da tror jeg at jeg dropper 50-60mm. Sigma har en 105mm til ca 3.500 og det er vel ikke så ille: https://prisguiden.no/product.php?productId=36287 Takk for alle tipsene!

Tålmodighet er det heldigvis nok av. Moro å se på disse skapningene. Så langt har jeg ancistrus, SAE, corydoras, rødmunntetra (kjappe, men veldig flotte, håper å få "frosset dem"), blågurami og min store favoritt indianergobyer (helt klart de peneste og heldigvis de tregeste). Ellers har jeg en viftereke og et par røde krystallreker. Håper å få tak i en flott L-malle snart.

Hehe, det høres ut som en utopisk forretning, og da ville jeg nok blitt fast kunde. :)

Lenke til kommentar

De fiskene er ikke kjent må leite etter den store kloke boka, hadde sjøl Malawi Cicklider..

Har en følelse av at lysseting kan bli lit problematisk for å få perfekte bilder, er vel bare og prøve seg fram.

Det kunne hvært en ide for fotobutikker og hatt hjemmebesøk.

Da kan man prøve utstyret i kjente omgivelser og hele familjen kan få kjenne på utstyret.

hvis selgeren også hadde tatt noen fantastiske bilder av sjæfen eller poden tror jeg mastercardet hadde blit varmt.

Hint til de som jobber i fotobutikk

Lenke til kommentar
De fiskene er ikke kjent må leite etter den store kloke boka, hadde sjøl Malawi Cicklider..

Har en følelse av at lysseting kan bli lit problematisk for å få perfekte bilder, er vel bare og prøve seg fram.

7091531[/snapback]

For å gjøre det enklere for deg kan du gå hit: http://akvaforum.no/akvarium.cfm?id=2676

Det er mitt kar. Fiskeartene er listet opp, bare å trykke på dem for å gå videre og se bilder av dem. Bildene av karet er med mobilkamera.

Jepp, lyset er nok generelt et problem hvis man ikke har plantekar med masse lys.

Lenke til kommentar

Har sistnevnte Sigma 105mm. Godt objektiv til nærbilder, du må nesten printe bildene før du skjønner hvor godt. Autofokusen er ikke den beste, og det er ikke så godt egnet til å ta landskapsbilder eller annet, der du fokuserer på ting langt unna.

Har selv forsøkt å ta noen bilder av akvariefisk med denne Sigmaen, men også med Canon 10-22mm og Canon 50mm f1.8 II, og synes det ekstra lyset 50mm'en gir meg, gjør den til det beste - med mindre du har noen ekstra sterke lys i karet. Blits er ikke akkurat å anbefale foran glasset...

Jeg ble nødt til å ty til stativ også, selv om det største problemet er at fisk sjelden er lenge i ro... Nettopp derfor er det også vanskeligere å få treffe fisken med 105mm.

Lenke til kommentar
Har selv forsøkt å ta noen bilder av akvariefisk med denne Sigmaen, men også med Canon 10-22mm og Canon 50mm f1.8 II, og synes det ekstra lyset 50mm'en gir meg, gjør den til det beste - med mindre du har noen ekstra sterke lys i karet. Blits er ikke akkurat å anbefale foran glasset...

7097755[/snapback]

Nå som jeg omtrent hadde bestemt meg, hehe. Men takk skal du ha, det var gode argumenter for revurdering.

Er det denne du snakker om (til under tusenlappen): https://prisguiden.no/product.php?productId=2848

Det er vel ikke en makro eller?

Jeg har helt normal mengde lys i akvariet (som ikke er allverdens for fotografi), og håper å unngå bruk av et par ekstra blitzer. Kanskje jeg skal tenke litt mer på lysstyrken til objektivet ja.

Lenke til kommentar

Stemmer. Det er faktisk det objektivet jeg får de beste bildene mine med, så det gir vanvittig mye for pengene. Men det finnes en f/1.4 utgave som koster rundt 3k, som også skal være verdt pengene. Noen ganger skulle jeg ønske jeg kjøpte den. Veldig kjekt å ha lyssterke objektiver i samlinga. Vet ikke om 400D har blitt bedre enn mitt 350D på støy, men jeg bruker sjelden ISO1600, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...