juliek Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hei ! Jeg lurer bare på hva som er vanlig skikk og bruk når det gjelder bilder jeg har tatt selv. I hvilken grad står jeg fritt til å bruke eks portrettbilder uten å støte personen på bildet? Si jeg tar bilde av noen jeg kjenner og legger det ut på nettet uten å spørre vedkommede. Eller jeg tar bilde av noen jeg ikke kjenner og ønsker å bruke dette bildet til noe. Hva er vanlig praksis? Eier jeg bildet 100% selv når jeg er fotografen eller skal man i størst mulig grad få tillatelse av personene involvert? Mvh JulieK Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Denne burde forklare det meste når det gjelder lovligheten av å legge bilder på nett: Datatilsynet, Bilder på Internett Åndsverkloven regulerer eierskap etc. til bilder: Lov om opphavsrett til åndsverk m.v. Endret 17. oktober 2006 av Pingla Lenke til kommentar
juliek Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Tusen takk, det var kjempefint! Det er jo ikke noe hyggelig å begå overtramp. Mvh JulieK Lenke til kommentar
Patrol_33 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det var enkel og greit. er bokmerket. Skall dreges fram neste gang jeg treffer på sykopatiske linserusk.(møter du stadig vekk på hundeutstling). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå