Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte: 2MX Algebra, ulikhet

Anbefalte innlegg

Har kommet over en oppgave jeg ikke for helt til.

Kapittelet vi holder på med nå er algebra.

Løs ulikheten:

oppgavehf7.jpg

Først må jeg vist gjøre så det står 0 på høyre side av ulikhetstegnet.

Dermed må jeg vist tegne fortegnlinje for brøken.

Fint om noen kan vise hvordan jeg her får 0 på høyre side og kanskje også tegner fortegnslinja og forklarer hva det er jeg ser på den.

Skjønner ikke helt det med fortegnslinja.

Edit:

Tror det er slik man skal gjøre i starten. Men er litt usikker etter dette:

mhmre0.jpg

Endret av Mellet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kan sjapt si at du må få 35 over på venstre side, det blir da -35. Så står du med 0 på høyre. Så gjør du oppgaven og får x^2, x og et tall, og bruker ABC-formellen..

7089588[/snapback]

Ja, men sitter litt fast på hvordan jeg skal regne sammen de to brøkene når jeg har flyttet 35 over.

Sett på et eksempel på en oppgave som ligner denne å der ganger de "nedre ledd" i "høyre brøk" med "øvre ledd" i "venstre brøk" og "nedre ledd" i "venstre brøk" med "øvre ledd" i "høyre brøk"

Endret av Mellet
Lenke til kommentar

så editen din etterhvert. du gjør så 35/1 brøken for samme nevner som den første, ved å gange oppe og nede med samme faktor (nevneren til den første brøken i parenteser).

lettere å stille slike spørsmål å få svar på matematikk.net der forumet har formelredigering (tror hvertfall ikke noe sånt finnes her).

Hvertfall, når du flytter over 35 blir det slik:

(x^2+8x+2-35(3x+5)) / (3x+5) <størreellerlik> 0

(x^2+8x+2-105x-175) / (3x+5) <størreellerlik> 0

(x^2-97x-173) / (3x+5) <størreellerlik> 0

så faktoriserer du og setter leddene inn i et fortegnsskjema. Husk å skille mellom leddene i teller og nevner.

sett inn 0 punkter i fortegnslinjen til hvert ledd og tegn heltrukken linje på siden av 0-punktet som er positiv, og striplet på siden det er negativ (kan være flere 0-punkt og flere linjer av hver).

Så lager du en linje nederst i skjemaet som du kaller "brøk". Der setter du inn alle 0-punktene fra telleren, og setter et kryss på alle 0-punktene fra nevnerne (det kan ikke være 0 i nevneren). På linjen nederst lager du også linjer som over. Disse linjene er et produkt av alle de forrige linjene, så om det er et partall antall striplede linjer blir det positivt (over 0), og om det er et oddetall striplede linjer blir det negativt. (-1*-1=1, -1*1=-1).

Lenke til kommentar
lettere å stille slike spørsmål å få svar på matematikk.net der forumet har formelredigering (tror hvertfall ikke noe sånt finnes her).

Skal sjekke ut den nettsiden til neste gang jeg støter på flere problemer.

(x^2-97x-173) / (3x+5) <størreellerlik> 0

Nå skal jeg altså faktrisere denne brøken.

3x+5 kan vel ikke faktoriseres, så den blir vel som den er.

Er ikke alt for flink til å faktorisere :p

Mulig å vise meg hvordan x^2-97x-173 blir ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...