MRN Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 også kjent som shorting. NetFonds lokker med "god årlig rente", og i prislisten står det 4.5% per år. Hvis jeg låner ut aksjene, i ett helt år, så har jeg tjent 4.5%? Det er det jeg tjener? Jeg skjønner det at kursene da ikke spiller noen rolle. Stiger de, så tjener ikke jeg noe (men gleder meg over at shorteren har bomma). Synker kursene, så taper jeg ikke noe (men gleder meg over at shorteren har truffet bra). Skulle jeg ønske å kjøpe eller selge aksjene som er mine, så kan jeg be dem om å få de tilbake. Det er vel en heller automatisert prosess, og skal ikke være noe problemer med det, håper jeg. Noen som kan komme med mer utfyllende info om akkurat dette? Generelt om shorting: La oss si at jeg låner ut Opera-aksjene mine nå, og noen låner de. Hva skjer om de stiger en krone, og jeg ber om tilbakelevering? Hva skjer med shorteren? Det er det jeg lurer veldig på. Må han betale aksjene + en krone som da er tapet hans? Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det er ganske godt beskrevet her: http://www.netfonds.no/tjen.php Du får bare penger for det dersom aksjene faktisk blir lånt ut. Når noen låner dem kan de låne dem i minst 7 dager. Aksjekursene har fortsatt like mye å si. Går de opp, så tjener du og shorteren taper. Går de ned taper du og shorteren tjener. Ulempen er at du ikke kan forlange å få dem tilbake før det har gått minst 7 dager, men etter det får du dem mer eller mindre med en gang. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Stiger de, så tjener ikke jeg noe (men gleder meg over at shorteren har bomma). 7089509[/snapback] Spørs hva du mener. Det er bare riktig dersom shorteren vil dekke inn shorten. Det gjør han neppe ved en mindre stigning innenfor normale fluktasjoner. Skifter han imidlertid syn fra å tro på fall til stigning vil han gå ut av shorten og du (megleren) må låne aksjene ut på nytt. Du vil få renter uansett hvordan aksjene går så lenge de er utlånt. I tillegg får du honorar på 0,20% av markedsverdi. Jeg kjenner ikke reglene for når du kan kreve aksjen tilbake, men shorteren må enten kjøpe aksjene i markedet eller shorte på nytt med andres aksjer. I ditt eksempel vil shorteren tape 1,- pr. aksje. Har selv aldri shortet aksjer, kun derivater. Det fine med shorting er at du kan tjene også på nedgang, men det er en risikosport som også kan gi motsatt virknig av det shorterne håper. Eksempelvis var det mange som satt short i DNO i våres. I stedet for å falle så steg DNO og shorterne måtte kjøpe for å dekke seg inn med minst mulig tap. Dette førte igjenn til at det ble ytterligere kjøpspress med forsterket kursoppgang. Lenke til kommentar
MRN Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Hva med utbytte? Hvis utbyttet skjer mens akjsene mine er på utlån, er det da shorteren som får utbyttet? Så jeg må selv passe på å tilbakekalle aksjene før ev. utbyttedato? Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvis utbyttet skjer mens akjsene mine er på utlån, er det da shorteren som får utbyttet? Så jeg må selv passe på å tilbakekalle aksjene før ev. utbyttedato? 7101876[/snapback] Det virker sansynlig. Jeg tok aldri sjansen på å ha aksjene utlånt rundt utbyttedato, så jeg vet ikke sikkert. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Du står fortsatt som eier av aksjene (du får dem jo tilbake). Utbyttet vil bli utbetalt til den som står registrert i VPS som eier på utbyttedato, altså deg. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Men hva skjer da med den som har kjøpt aksjene som ble lånt ut? Han må jo også få utbytte. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Hvorfor skal han få utbytte? Det er jo du som eier aksjene, han bare låner dem. Hvis du låner bort bilen din og han som låner den får en parkeringsbot er det du som eier som er ansvarlig for at boten betales. Lenke til kommentar
HeltNils Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 (endret) Vanligvis når man låner ut aksjene er det for at 2. person skal kunne selge dem til 3. person. 3. person vet ikke noe om at aksjene han har kjøpt er lånt, og forventer å få aksjeutbytte. Dermed kan ikke utlåner få utbytte for de samme aksjene. Når man vil ha tilbake aksjene sine må 2. person kjøpe aksjer på markedet til markedspris, og håper den er lavere enn da han solgte dem. Det er som å låne ut penger. Dersom den som låner dem setter dem i banken og får rente, har ikke utlåner krav på de pengene. Utlåner forventer heller ikke å få tilbake akkurat de samme sedlene som ble lånt ut. Med forbehold om at Netfonds aksjelån ikke virker slik shorting vanligvis gjør. Endret 21. oktober 2006 av HeltNils Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå