Gå til innhold

Hvordan sjekke hvor minne man har.

VTW

Anbefalte innlegg

Kjøpte min bærbare Dell Inspiron 6400 over Dell (selvfølgelig), og bestilte den med 2 GB RAM/minne. Men i dag klikket plutselig maskinen, skjermen ble blå og det stod noe om "fatal memory error" eller noe sånt. Husker ikke helt... Men etter det har maskinen klikket etter jeg har åpnet programmer som Photoshop.

Lurte på om det fantes et program som tester hvor mye RAM/minne man har som er oppe å går. Noen som vet om ne?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kjøpte min bærbare Dell Inspiron 6400 over Dell (selvfølgelig), og bestilte den med 2 GB RAM/minne. Men i dag klikket plutselig maskinen, skjermen ble blå og det stod noe om "fatal memory error" eller noe sånt. Husker ikke helt... Men etter det har maskinen klikket etter jeg har åpnet programmer som Photoshop.

Lurte på om det fantes et program som tester hvor mye RAM/minne man har som er oppe å går. Noen som vet om ne?

7089336[/snapback]

rambooster er et program som viser hvor mye minne du har ledig, samt at den kan frigjøre minne. :)

Lenke til kommentar

7089336[/snapback]

Memory tester tror jeg det var ett som het. Men sjekk at du har riktig innstilinger ;)

Og husk ikke allle bærbare støtter 2gb, kjøpte du riktig so-dimm? De bør vell være av samme type viss du skal viss du har en laptop som kjører dual channel;)

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Men etter det har maskinen klikket etter jeg har åpnet programmer som Photoshop.

hva hadde det med saken å gjøre?

- bare lurer -

Ser du nå hva det hadde med saken og gjøre?

7095208[/snapback]

Ja, veldig bra du sier ifra at det skjer hos deg ihvertfall :no:

Har sikkert ikke gjort det før hos han heller

Lenke til kommentar

Hei! Photoshop er ett småkrevende bilderedigeringsprogram.. Kanskje du kommer opp i ett visst anntall bruk av ram, når du bruker det programmet?

Da er det sikkert feil på en av minnebrikkene. Prøv å ta ut den ene minnebrikken, og kjør photoshop. Gjør det samme med bare den andre minnebrikken. Får du blåskjerm med bare den ene brikken er jo saken klar.

Viss det ikke var "fatal memory error", men noe lignende:

*** Hardware Malfunction

Call your hardware vendor for support

*** The System has halted**

- så har jeg samme problemet.

Se annen diskusjon vedrørende dette problemet:

My Webpage

Det er uansett veldig lurt å teste minnebrikkene for feil:

My Webpage

Siden du har bærbar, har du sikkert ikke floppy disk på den, så du må laste ned MEMTEST86 for cd-rom, på siden jeg linket til.

Jeg har som sagt dette ***Hardware Malfunction - problemet selv, og prøver å få kjørt denne testen ved å boote med cdrom (har bærbar). Selv får jeg det ikke til, og har laget en annen diskusjon for dette:

My Webpage

Lenke til kommentar

Tror kanskje det kan ha sammenheng med at jeg har latt dataen døgne i to uker nå, eller?!

Dataen støtter seff 2 GB, ettersom jeg kjøpte den av Dell. De hadde vel neppe lagt ut 2 GB Ram til en data som ikke støttet det!

Lenke til kommentar

du har jo windows-flagg-tasten + Pause/Break - da får du opp bl.a. installert minne.

ellers har vi ctrl+alt+delete eller run: taskmgr - ytelse. her ser du bruken av minnet

så kan du teste minnet evd å bruke lavalys sin everest home edition (google it)

hvis ikke har du jo memtest som du kan brenne på en cd og boote for å teste minnet. goooogle it ;)

Lenke til kommentar
Tror kanskje det kan ha sammenheng med at jeg har latt dataen døgne i to uker nå, eller?!

Dataen støtter seff 2 GB, ettersom jeg kjøpte den av Dell. De hadde vel neppe lagt ut 2 GB Ram til en data som ikke støttet det!

7103511[/snapback]

Jeg tror ikke det virker inn på minnet, at den døgner x-antal uker, sålenge det ikke begynner å nærme seg år...

Endret av gardover
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...