papirvann Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) først må jeg si sorry for at jeg poster her. greia er at jeg lurer på hvordan kan man lage en slags volumkontroll till mp3 høytalere/headset. har masse rare elektroniske dingser som jeg har samla opp gjennom årene, men jeg har null peiling. jeg har også en volumkontrol ting fra en radio. det stikker 3 ledninger ut av den hvis det er til noen hjelp. jeg har spurt rart, men håper på svar. Endret 17. oktober 2006 av naits360 Lenke til kommentar
skylinepower Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 jeg vet det ikke, men vill ha dette emne:) Lenke til kommentar
just-_-me Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 jeg vet det ikke, men vill ha dette emne:) 7089422[/snapback] Da er det jo bare og legge tråden til som "favoritt" og ikke spamme tråden med slikt. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 jeg vet det ikke, men vill ha dette emne:) 7089422[/snapback] Da er det jo bare og legge tråden til som "favoritt" og ikke spamme tråden med slikt. 7089887[/snapback] Var dette et nødvendig innlegg når du ikke har noe informasjon å tilføye? On-topic: En volumkontroll er en variabel motstand, for å si det forenklet. Når du skal koble ledningene til den kobler du kort og godt minuslederen til tilkoblingen i midten. Hvis du har et multimeter er det lett å se virkningen når du vrir på pot-meteret. Utgangsignalet skal kobles til minus og koblingen til høyre for "vriknotten", der det er minst motstand når du har vridd med klokken. Lenke til kommentar
mkon Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 kjøp pot meter med vri knapp, bare å evt lodde rett på f.eks. Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 jeg vet det ikke, men vill ha dette emne:) 7089422[/snapback] Da er det jo bare og legge tråden til som "favoritt" og ikke spamme tråden med slikt. 7089887[/snapback] Var dette et nødvendig innlegg når du ikke har noe informasjon å tilføye? On-topic: En volumkontroll er en variabel motstand, for å si det forenklet. Når du skal koble ledningene til den kobler du kort og godt minuslederen til tilkoblingen i midten. Hvis du har et multimeter er det lett å se virkningen når du vrir på pot-meteret. Utgangsignalet skal kobles til minus og koblingen til høyre for "vriknotten", der det er minst motstand når du har vridd med klokken. 7090009[/snapback] kall meg dum, men hvor skal + ledningen være? kan du tegne et bilde i paint eller noe? når du sier "til høyre" mener du da til høyre når lednigfestene vendre oppover eller nedover. hvor får man ta i loddutstyr? Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Tror det er lettere at du går til en Radio/TV-forhandler og kjøper headsett med volumkontroll og går i en PC-butikk og kjøper høyttalere med volumkontroll. Det blir billigere enn å kjøpe loddeutstyr etc., det er ferdig laget og vi slipper å forklare deg i minste detalj hvordan du skal lage det du ønsker. Lenke til kommentar
papirvann Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Tror det er lettere at du går til en Radio/TV-forhandler og kjøper headsett med volumkontroll og går i en PC-butikk og kjøper høyttalere med volumkontroll. Det blir billigere enn å kjøpe loddeutstyr etc., det er ferdig laget og vi slipper å forklare deg i minste detalj hvordan du skal lage det du ønsker. 7090768[/snapback] er jo kulere når man gjør det selv, har noen pimpa klokkeradioer, ser kule ut, men det er bare flaks at de funker. Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg ser at forklaringen min ikke ble fullverdig. (ble avbrutt av et besøk, og måtte fullføre innlegget) Hvis du skal koble den til hodetelefonledningen kobler du minuslederne til den i midten. På hver side av pot-meteret er det en tilkobling. Pluss-signalet fra kilden kobler du til venstre og høyre side, der høyre side skal være på utgangs-signalet. Men et multimeter bør du anskaffe deg, det er kjekt ved pc-bygging, bilstereo og til hjelp ved en haug av andre ting i huset.(jordfeil o.s.v) Lenke til kommentar
jaha Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 + signalet inn på ene pinnen, - (jord) på den midterste, og da blir + signalet ut igjen og videre til hodetelefonene ut på siste pinnen Lenke til kommentar
S.M. Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Så må du tenke på Ohm størrelsen på potensiometeret slik at du ikke vrir et par grader og lyden dempes helt.. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Ville nok byttet om - og + ut der ja. Hvor har du denne koplingen fra jaha? Lenke til kommentar
Corwin Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 still dette spørsmålet i DIY avdelingen på AVFORUM der får du nok mer kvalifiserte svar raskere enn her. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) EDIT: Hva faen gjorde jeg der?! Tror jeg traff qoute knappen på innlegget over istedet for rediger på mitt eget. Fint forum, men det er da ikke vanskeligere en som så. Passende verdi på potmeteret vil være 1k-100k og det bør ha logaritmisk oppbygning. Endret 18. oktober 2006 av NorthWave Lenke til kommentar
space17 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Husk også at du må ha et stereopotmeter for stereo. Kjøp et loggaritmisk stereopotmeter på ca 10k ohm. Dette er kun egnet hvis du skal sende signalet videre til en forsterker. Hvis det kun er volumet videre til headset du skal justere må du ha mye lavere motstand på potmeteret. Disse er mye vanskeligere å få ta i så da kjøper du heller bare en ferdig headsett med egen volumkontroll. space Lenke til kommentar
jaha Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 NorthWave; bare ei kobling jeg tenkte var slik passe riktig fra innerst i kraniet mitt Lenke til kommentar
9hdoksaet4 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Jeg har nå prøvd ut med et potmeter fra et byggesett til en lysdimmer. Jeg trodde altså at jaha sin tegning var rett, for det var slik jeg tenkte det var. Fasitsvaret er derimot at NorthWave har rett. Så jeg bøyer meg i støvet for NorthWave siden multimeteret og potmeteret mitt, ga hans tegning rett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå