Gå til innhold

Tro du på spøkelser

Anbefalte innlegg

Jeg er åpen til muligheten at det finnes spøkelser ja, men jeg vil ikke si jeg tror på spøkelser fordi jeg ikke har opplevd følelsen eller sett noe som ligner.

Hvis man ser på tanken om at de døde ser over oss, gjør de det også når vi er på do? :| Venter de utenfor? Ser de når folkene har sex? Hvis de ikke ser på oss når vi gjør visse ting, hva gjør de da? Snakker sammen? :)

Hadde nok blitt stilig å få en bekreftelse av noe slag på om det finnes spøkelser, og ikke svake historier om hufsa :| Finner nok ikke dette ut før vi dør. Som da bringer spørsmålet til livet etter døden, store spørsmål, alle kan finne svaret på det om de vil :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vi kan slå fast er at enkelte ting må du finne ut av selv...

Noe vil ikke folk tro om du forteller dem det, noe vil du ikke tro før de ser det...

Noe vil de ikke tro OM de ser det og noe vil de ikke tro før de kan regne det ut...

Om den historien i det hele tatt er sann eller bare jug... innbilning eller fakta.. det vet jeg ikke, men så lenge jeg ikke har avdekket alle hemmeligheter i universet, så forbeholder jeg meg retten til å være åpen for at det finnes fortsatt ting på denne kloden som vi ikke har oppdaget eller funnet vitenskapelig bevist ennå.

Dessuten er verden mye mer spennende hvis en åpner seg for noe mer... det gir fantasien litt mer dypde og liv...

Med det mener jeg at en kan høre slike historier og finne de fasinerende og spennende... uten å slå fast om de stemmer eller ei...

Lenke til kommentar

Jeg har alltid vært litt skeptisk når det gjelder spøkelser/gjengangere,og har selv aldri sett disse med det blotte øyet.Men har opplevd andre ting som har satt skepsisen hardt på prøve. Tviler kanskje på at vi noen gang vil kunne forstå det som eventuelt måtte foregå rundt oss på et eller annet plan,siden det er vanskelig å kunne bevise noe som ikke er "fysiskt til stede".

Lenke til kommentar
Om den historien i det hele tatt er sann eller bare jug... innbilning eller fakta.. det vet jeg ikke, men så lenge jeg ikke har avdekket alle hemmeligheter i universet, så forbeholder jeg meg retten til å være åpen for at det finnes fortsatt ting på denne kloden som vi ikke har oppdaget eller funnet vitenskapelig bevist ennå.

7151672[/snapback]

Hva ville du valgt å tro på... En historie om alver og troll, eller en historie om spøkelser?

De fleste ville nok svart spøkelser her. Jeg ville svart ingen, men skulle jeg valgt så ville jeg valgt 'alver og troll'.

Vi har ikke avdekket alle hemmeligheter i universet. Men vi vet veldig mye, og vi har en del fysiske regler som vi er rimelig sikre på. For eksempel Newtons lover (der de gjelder) og energibevaringsloven som alltid gjelder.

Grunnen til at jeg ville valgt 'alver og troll' er at disse bryter ikke med noen av de fysiske lovene vi kjenne. Det ville vært veldig utrolig om det dukket opp noen lsike vesener dypt inne i en skog et sted, men ikke fysisk umulig.

Spøkelser derimot, det bryter mot fysikkens lover slik vi kjenner dem. Det ville ikke bare vært noe nytt, uopdaget og foreløpig uforklart. Det ville vært så utrolig at vi måtte omskrive hele vår virkelighetsforståelse og fysikkens lover slik vi kjenner dem.

Så når du sier at det kan finnes noe nytt som vi ikke har oppdaget ennå, ja det kan det. For eksempel alver og troll. Men spøkelser derimot, det er så ekstremt utrolig at det ikke bare er snakk om noe nytt. Det er umulig basert på dagens veletablerte og grundig beviste fysiske regler. Det blir dermed snakk om endring av hele vår virkelighetsoppfatning.

Dessuten er verden mye mer spennende hvis en åpner seg for noe mer... det gir fantasien litt mer dypde og liv...

Med det mener jeg at en kan høre slike historier og finne de fasinerende og spennende... uten å slå fast om de stemmer eller ei...

7151672[/snapback]

Jeg leser gjerne en god fantasy-historie og drømmer meg bort. Wheel of time bøkene er tidvis helt fantastiske. Men virkeligheten har enormt mye å spennende å by på den også. Enten det er fysikk, matematikk, biologi, astronomi, neurovitenskap eller noe annet. Hvis du ikke synes virkeligheten er fasinerende og spennende, da er det virkelig på tide å åpne øynene og begynne å se deg omkring. Man trenger ikke bruke fri fantasi for å finne mysterier og spennende utfordringer i virkeligheten. Desuten er veldig greit å skille mellom fantasi og virkelighet. I hvertfall på et vitenskapelig forum. ;)

Lenke til kommentar
det vet jeg ikke, men så lenge jeg ikke har avdekket alle hemmeligheter i universet, så forbeholder jeg meg retten til å være åpen for at det finnes fortsatt ting på denne kloden som vi ikke har oppdaget eller funnet vitenskapelig bevist ennå.

Det er greit nok, det gjør de fleste. Men hvorfor spøkelser? Hvorfor ikke en usynlig ost? Det gir ingen mening å bruke "vi vet ikke alt" som argument for at "det finnes spøkelser", eller hva som helst annet.

Jeg kan jo også si "vi har sikkert ikke oppdaget alle dyrearter som finnes, så jeg tror det finnes en tyranosaurus rex-aktig art på jorda". Det er ingenting i det at vi ikke har funnet alle arter som sannsynliggjør at min tilfeldig valgte teori er sannsynlig.

Så da må vi jobbe med å finne ut det vi vet, der har vitenskapen hittil vist seg å ha enormt god evne til å finne ut av ting, mens tilfeldig synsing ikke har har det i det hele tatt.

Personlig synes jeg der er ufattelig mer spennde å finne sammenhengene i verden enn det er å det er å vite at det finnes ting som ikke kan forklares for øyeblikket.

AtW

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke, men jeg har opplaevd noe rart for noen år siden.

Jeg gikk ca i 6 klasse og en venn av meg hadde et bilde av en ugle som var flere hundre år gammelt. En dag sa han at øynene på det hadde gått frem og tilbake og det gjorde det hver eneste natt. Derfor hadde han låst det ned i en skuff... Noen dager etterpå skulle han vise meg at det bevegde på øynene og jeg skulle overnatte hos han. Han fant fram nøkkelen og skulle låse opp skuffen da jeg så et bilde av en ugle stå oppe på toppen av hyllen. Så spurte jeg om det var det og ja det var det og det bevegde på øynene. Hvordan hadde det kommet seg ut av en låst skuff... Jeg vet ikke om spøkelser finnes, men jeg kan ikke si at det er sikkert :p Hvordan hadde det kommet seg ut av skuffen... Vi spurte foreldrene hans etterpå om de hadde tatt det ut, de hadde ikke rørt noen ting... de visste ikke en gang at vi skulle se på det og det var jeg som spurte vennen min om jeg kunne få se på det, så han kunne heller ikke ha gjort noe!

Lenke til kommentar

JBlack... tingen med at du synes å mene at dette er for utrolig til å være sant er jeg helt med på... Men jeg vil bare påpeke at det er ikke mange år siden du (med vitenskapen i hånd) kunne hardnakket ha påstått at intet liv kan eksistere noen kilometer under havet i svært svovelholdig vann i nærheten av små "vulkaner" som spyr svovelholdig overopphetet vann... rett og slett fordi organisk liv ikke kan eksistere på slike plasser...

Det at de faktisk fant et helt eget økosystem ved slike vulkaner langt under vannflaten beviste jo det motsatte.

Når det gjelder Alver og Troll, så har du helt rett i at slik de er beskrevet så følger de fysiske lover vi kjenner, men akkurat derfor blir det vanskeligere å tro på de også fordi med tanke på all den teknologien vi har så hadde vi nok allerede oppdaget dem nettopp fordi de skulle i tilfelle avgitt varme og etterlatt seg fotspor.

Samt at alver og troll har mer geografiske begrensninger enn religiøse opplevelser og spøkelser.

Men om spøkelser er rett plass å diskutere på et vitenskapelig forum med det ståsted vitenskapen har i dag er nok litt mer tvilsomt...

Lenke til kommentar
JBlack... tingen med at du synes å mene at dette er for utrolig til å være sant er jeg helt med på... Men jeg vil bare påpeke at det er ikke mange år siden du (med vitenskapen i hånd) kunne hardnakket ha påstått at intet liv kan eksistere noen kilometer under havet i svært svovelholdig vann i nærheten av små "vulkaner" som spyr svovelholdig overopphetet vann... rett og slett fordi organisk liv ikke kan eksistere på slike plasser...

Det at de faktisk fant et helt eget økosystem ved slike vulkaner langt under vannflaten beviste jo det motsatte.

Når det gjelder Alver og Troll, så har du helt rett i at slik de er beskrevet så følger de fysiske lover vi kjenner, men akkurat derfor blir det vanskeligere å tro på de også fordi med tanke på all den teknologien vi har så hadde vi nok allerede oppdaget dem nettopp fordi de skulle i tilfelle avgitt varme og etterlatt seg fotspor.

Samt at alver og troll har mer geografiske begrensninger enn religiøse opplevelser og spøkelser.

Men om spøkelser er rett plass å diskutere på et vitenskapelig forum med det ståsted vitenskapen har i dag er nok litt mer tvilsomt...

7157196[/snapback]

At vitenskapen har funnet nye ting er ikke noe argument for at vilkårlig "ny ting" skal eksistere. Neppe var det sans av "det overnaturlige" som kom på at det skulle være organismer der heller. Jeg kan påstå at det finnes aliens som gjemmer seg rundt, eller usynlig intelligente osteskiver som farter rundt, men hvorfor skal man forholde seg til det? Hvorfor er spøkelser mer sannsynlig enn dette? Hvorfor skal akkurat det tankeproduktet være mer sannsynlig enn en mengde andre ting jeg kan finne på her og nå?

Spøkelser gir ingen mening som konsept om det ikke påvirker omgivelsene i mine øyne, og påvirker det omgivelsene bør det kunne måles.

AtW

Lenke til kommentar

Disse usynlige osteskivene dine som flyter rundt er nok mer en vilkårlig "ny ting" ja. Når det er snakk om noe som kun du finner på...

Når det er snakk om noe tusenvis (om ikke millioner) kan berette noen opplevelser om, så kan det være grei skuring å påstå at de fleste av dem enten lyger, hallusinerer eller bare rett og slett er gal...

Men å avblåse det hele med at alle tar feil/lyger/er gal med vitenskapen (som er kjent for mange feil opp gjennom historien)... det blir for søkt.

Du kan si at du tror sannsynligheten for spøkelser er forsvinnende liten uten at jeg skal motsi deg på det. Jeg har aldri møtt noen spøkelser og har derfor ikke noe grunnlag for å påstå at spøkelser eksisterer heller.

Men sier du at vitenskapen sier det er umulig at slik kan eksistere og derfor mener du at det er umulig, så må du gjerne mene det, men vitenskapen har visst seg for upålitelig til å kunne avfeie det den ennå ikke kan bevise.

Thats a fact...

Lenke til kommentar
Disse usynlige osteskivene dine som flyter rundt er nok mer en vilkårlig "ny ting" ja. Når det er snakk om noe som kun du finner på...

Når det er snakk om noe tusenvis (om ikke millioner) kan berette noen opplevelser om, så kan det være grei skuring å påstå at de fleste av dem enten lyger, hallusinerer eller bare rett og slett er gal...

Men å avblåse det hele med at alle tar feil/lyger/er gal med vitenskapen (som er kjent for mange feil opp gjennom historien)... det blir for søkt.

Du kan si at du tror sannsynligheten for spøkelser er forsvinnende liten uten at jeg skal motsi deg på det. Jeg har aldri møtt noen spøkelser og har derfor ikke noe grunnlag for å påstå at spøkelser eksisterer heller.

Men sier du at vitenskapen sier det er umulig at slik kan eksistere og derfor mener du at det er umulig, så må du gjerne mene det, men vitenskapen har visst seg for upålitelig til å kunne avfeie det den ennå ikke kan bevise.

Thats a fact...

7157440[/snapback]

Tingene folk opplever er vidt forskjellige, og at en rekke forskjellige ting forklares med spøkelser tror jeg beror på at det en populær kulturell ide. At ting tilegnes "mystiske egenskaper" er ikke noe nytt, men det betyr ikke at folk juger, alle (altså alle mennesker) husker ting som ikke har skjedd, eller ser systemer der det ike eksisterer osv.

Man kan vel i prinsippet ikke bevise at noe ikke eksisterer. Men det betyr ikke at det er noen vits å bare tro på noe tilfeldig opplegg.

AtW

Lenke til kommentar

Det har seg slik at hvis mange tror på en ting, så blir det mer virkelig enn hvis en person skulle finne på usynlige flyvende tomater som går rundt i verden. Vi har jo alle seriene om spøkelser nå, og da blir det mer aktuelt å tro på spøkelser.

Samme gjelder religion, få mange nok til å tro på en religion og flere vil tro på den.

Verdensrommet er så stort at det er umulig å få et omfang av våres hjerne hvor stort det faktisk er. Vi er da en _liten_ del av det svære verdensrommet, da er det garantert i mine øyner at det finnes andre livsformer enn det som vi har her på vår lille planet. Tror nok uten tvil at det finnes spøkelser/"aliens" og andre former vi har aldri hørt om når jeg ser hvor liten vi er.

Det er mer eller mindre umulig i mine øyner at vi mennesker på Jorda har "fått" hele verdensrommet for oss selv.

Lenke til kommentar

Jeg tror mange er så tiltrukket av tanken på at det finnes spøkelser at de åpner seg så mye for det at mye av det de personene opplever som uforklarlig eller mystisk tolkes som noe i den retningen.

Er enig i mye av det ATWindsor sier, blandt annet at mye av dette beror på en populær kulturell idè. Men hvordan startet egentlig denne kulturelle idèen? Det trengs ikke dokumentert etterprøvd vitenskap for å starte noe slikt, eller for å holde idèen ved like, det ser vi jo.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Det er mer eller mindre umulig i mine øyner at vi mennesker på Jorda har "fått" hele verdensrommet for oss selv.

7157599[/snapback]

Det er i alle andres øyne meget rart at du kan gjøre deg en oppfatning av hva som er mulig og ikke i hele universet

7159434[/snapback]

Det er da ikke rat at han kan få en oppfatning om det?, det bare å tenkte i 2 sekunder så har han en oppfatning... jeg har en oppfatning om det samme, why skulle det være et så mongolid stor univers hvis det bare er oss på planeten vår som lever her... er snakk om hva man vil tru, det som er rart er at du syns det er rart at andre kan ha annen oppfatning enn deg,pga du trur at det du trur er det som stemmer... men du må alltid være åpen for andre svar om det ikke er bevist 100%, og det skal mye til før det er bevist 100%

Lenke til kommentar
det som er rart er at du syns det er rart at andre kan ha annen oppfatning enn deg,pga du trur at det du trur er det som stemmer... men du må alltid være åpen for andre svar om det ikke er bevist 100%, og det skal mye til før det er bevist 100%

7178414[/snapback]

hei. synd du benytter anledningen til graverende flåsing og drittprat, tråden er da mer enn interessant nok til å ødelegge den med slik?

Hvordan har "100% bevist" noe med denne tråden å gjøre? De fleste her er ganske oppegående, synd du ikke benytter deg av det og formulerer deg litt mer interessant.

Dine oppfatninger om hva som helst er styrt av din forståelse av ting rundt deg. Tar du på en kokeplate brenner du deg, kaster du terninger vil 1 av 6 i snitt bli en sekser.

Ingen har noen erfaring av hvor lett liv oppstår. Det kan skje på alle planeter som har riktig temperatur og fuktighet eller det skjer bare 1 gang. Ingen vet noe om denne fordelingen.

En hver oppfatning eller vurdering av dette er derfor null verd, de har ingen grobunn eller erfaringsbasert forankring slik din opplevelse av varme komfyrer eller terningsspill har. Ingenting av det vi vet kan ekstrapoleres for å gi en pekepinn på denne sannsynligheten.

Å kalle dette for "umulig i mine øyne" er derfor meningsløst og like relevant som å tippe på neste ukes lottorekke.

Lenke til kommentar

7157196[/snapback]

Du må skille mellom to ting: Det utrolige, og det umulige.

At det fantes liv på de steder du nevnte, det var utrolig. Men eksistensen av liv bryter ikke med naturlovene på noen måte. Newton gjelder fortsatt. Energibevaringsloven gjelder fortsatt.

Spøkelser, derimot, det tilhører det umulige. Hvis noe ikke-fysisk skal påvirke vår fysiske verden, så vil det bryte energibevaringsloven. Det vil oppstå spontan energi. Og det er langt mer enn bare utrolig, det bryter grunnleggende fysiske lover, og tilhører derfor det umulig.

Det som derimot ikke er umulig er at opplevelser er delvis innbilte, at historier er overdrevet i gjenforklaringer eller at usansynlige tilfeldigheter oppstår stadig vekk.

Det er mye vitenskapen har problemer med, fordi det er vanskelig å komplisert. Men det er forskjell på at noe er komplisert, og at noe rett og slett bryter med grunnleggende egenskaper ved den kjente virkeligheten.

7157196[/snapback]

Hvis ting kan påvirke vår virkelighet så må de nødvendigvis følge fysiske lover. Skal du kunne se et spøkelse. så må det avgi fotoner. Fotoner er energi. Energi kan ikke oppstå spontant, det bryter mot energibevaringsloven. Og energibevaringsloven er så grunnleggende i vår virkelighetsforståelse at skulle noe bryte den, så ville hele vår kunnskap om verden bli snudd på hodet. Det ville vært en sensasjon og nyhet uten sammenligning med noe som helst annet i menneskehetens historie.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Dine oppfatninger om hva som helst er styrt av din forståelse av ting rundt deg. Tar du på en kokeplate brenner du deg, kaster du terninger vil 1 av 6 i snitt bli en sekser.

Ingen har noen erfaring av hvor lett liv oppstår. Det kan skje på alle planeter som har riktig temperatur og fuktighet eller det skjer bare 1 gang. Ingen vet noe om denne fordelingen.

En hver oppfatning eller vurdering av dette er derfor null verd, de har ingen grobunn eller erfaringsbasert forankring slik din opplevelse av varme komfyrer eller terningsspill har. Ingenting av det vi vet kan ekstrapoleres for å gi en pekepinn på denne sannsynligheten.

Å kalle dette for "umulig i mine øyne" er derfor meningsløst og like relevant som å tippe på neste ukes lottorekke.

7178648[/snapback]

Dette synes jeg alle burde lese en ekstra gang eller to. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...