Etrez Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Har kjøpt inn nytt pc utstyr med tanke på overklokking. Har ikke overklokket siden jeg kjøpte en Celleron 333 mghz, så det er en stund siden. Jeg er vel derfor egentllig nybegyner i overklokking. Har sjekket litt rundt på guider og forum her på hardware. no, og har kjøpt følgende: CPU: Operton 165 1.8 ghz Hk: Ausus A8R32-MVP Deluxe PSU: Fortoun source ATX 400w Skjerm kortet har jeg hatt en stund og er et Ati radeon x800xl Har ikke begynt å eksprimentere med overklokking på denne pc'en enda siden jeg har ett par av de gamle pc komponentene i kabinettet enda. Blat annet 1 GB treg ram. Ata 200 GB hd 300w strøm forsyning. Har ikke satt i den nye strøm forsyningen enda, siden jeg har begynt å lure på om jeg heller burde kjøpe en større. Sjekket nemlig en PSU guide og syntes det så ut som man trenger mer strøm en jeg hadde tenkt når man overklokker. (særlig når man øker vcore volt'en) Det jeg lurer på er derfor om jeg trenger større strøm forsyning og hvor mye vcore volt økning er det egentlig jeg kan regne med å kunne få/trenge til hviken ytelse i hz? (uten å sette inn vann kjøling og ekstra vifter) Har heller ikke brukt noe kjøle pasta da jeg satte inn cpu'en siden det ikke stod noe om at det trengtes i manualen. Burde jeg bruke det likevel? Endret 17. oktober 2006 av Etrez Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Helt umulig å si hvor bra den klokker før du har prøvd.Vet du hva slags stepping du har? Kjølepasta MÅ du bruke! Husk og bruk bra kjøling,da dualcore blir mye varmere enn singlecore. Endret 17. oktober 2006 av lucky666 Lenke til kommentar
Etrez Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) OK, skal kjøpe meg kjølepasta. CPU'en holder forresten mellom 35 og 39 grader nå (30 grader i kabinettet). Har som nevnt ikke satt meg tilstrekkelig godt inn i overklokkingens verden til at jeg har turt å gjøre noe med bios innstillingene enda. Synes likevel det det var litt merkelig at vcore volt er på 1.39, mens den egetlig ska være 1.35 i stock. hehe.. vet ikke om jeg bruker det begrepet riktig, men regner med at det betyr noe i nærheten av default eller fabrikk levert. Biosen står forresten innstillt på noe som heter AI overclocking, som automatisk skal stille inn optimal klokking. Det er vel kanskje derfor vcore er høyere? (edit)Vet forresten ikke hva stepping er, kult om du kunne fortelle meg hva det er så jeg kunne svare deg. Jeg har lest gjennom meste parten av overklokkings gudiene her på hardware.no, men det virker litt som enkelte av dem tar hensyn til litt gamle spesifikasjoner. Uten at det selvfølgelig nødvendigvis gjør dem utdatert. Takker for svar og heads up'en om kjølepasten, setter pris på det Endret 17. oktober 2006 av Etrez Lenke til kommentar
Etrez Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Fant ut hva steppingen er.... Litt dumt at det jeg hadde var CCBWE 0607UPGW, i følge det jeg har funnet ut.. Endret 17. oktober 2006 av Etrez Lenke til kommentar
Changis Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 sitter med samme CPU som deg med (CCBBE) stepping Klarer 3ghz med stock volt, saa du trenger ikke noedvendigvis en heftig voltcore for aa klokke denne cpu'en.. Du burde iallefall klare 2.4*2.6ghz med den steppingen *ikke* bruk AI overklokking.. i noen tilfeller er det maalt at kortet faktisk klokker NED hastighetene... les guidene, proev deg litt frem med ram timings osv, og kom hit naar du staar fast, da skal vi hjelpe deg med glede Lenke til kommentar
Etrez Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Jo takk for det. Høres bra ut Tenkte å vente til jeg får inn ny strøm forsyning og bedre ram før jeg gjør så veldig mye mer. Vil du forresten si at det er viktig å ha mer en 4ooW for å overklokke? Grunnen til at jeg tenkte det blir litt for lite med 400W, var at jeg på nedenfor side fikk opp veldig høye strøm krav ved å øke Vcore. ( vel å merke med "100% CPU Utilization") Jeg har haket av for "IDE Raid card" og "IDE soundblaster card" siden jeg har tatt forbehold om at slike ting bruker like mye strøm enten de er med i selve hk eller står i en IDE slot, og det stemmer vel? http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Dersom du bruker kjøleren som fulgte med, så sitter det kjølepasta på undersiden. Det er helt unødvendig å kjøpe noe annet, og du skal ihvertfall ikkje bruke ekstra pasta sammen med den som følger med. Dersom du fjærner den kjølepastaen som fulgte med, og erstatter den med Artic Silver eller lignende så kan du oppnå en grad eller to lavere temperatur. Men det er likevel bare en bagatellmessig forbedring. Kjøleren som følger med dualcore Opteron er fullt på høyde med det beste som finnes av luftkjølere, det er ingen vits i å bruke mye penger på å kjøpe noe annet med mindre du kjøper vannkjøling. Dersom du har 39c på full load begge kjerner så er det meget bra til Dualcore Opteron å være. Det er mye viktigere at du har en god strømforsyning enn å ha en kraftig strømforsyning. Har du en god på 400w kan det være bedre enn en dårlig som er oppgitt å gi 600w. Eg hadde engang en PC i ett Chieftec Dragon kabinett, med Chieftec 360w strømforsyning. Stappet in masse disker, cd-brenner og dvd-spiller. Ifølge en slik kalkulator måtte eg ha minst 540w strømforsyning med de enhetene eg hadde i maskinen. Men eg opplevde aldri noen problemer av noe som helst slag med den PCen. Hadde den i ca to år, og solgte den til en kamerat som fremdeles bruker den uten noen problemer. Riktignok med litt mindre hardware nå da Men eg har ihvertfall ingen tro på resultatene fra slike strømkalkulatorer Eg har ingen erfaring med Fortron sjølv, men etter det eg har lest av tester er det meget gode strømforsyninger, eg tror ikkje du trenger noe bedre, nærmest uansett kor mye du overklokker Det er ikkje viktig med spesielt rask ram for å overklokke prosessoren. Du kan sette ram på en divider etter hvert som du øker FSB, og likevel få full effekt av overklokkingen uten at ram blir klokket i det hele tatt. Ytelsesforberingen du får av å gå fra 200mhz til 250mhz på ram er minimal på alt annet en syntetiske tester av minnebåndbredde. un0kai's overklokkingsguide er kanskje over ett år gammel, men er fremdeles den beste guiden til overklokking på s939 på dette forumet. Følger du metodikken der er du garantert å få maks ut av systemet ditt Endret 18. oktober 2006 av Dragavon Lenke til kommentar
Etrez Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Hei. Fint å høre at jeg slipper å legge på ny kjøle pasta. Ble nok en missforståelse melom meg og Lucky666 når jeg tenkte han mente den som allerede satt på, ikke var god nok. Akkurat nå har jeg en gammel strømforsyning med 300W mens jeg venter på ny Fourton fra Koplett, den første virket nemlig ikke da jeg fikk den slik at jeg måtte bruke en gammel jeg hadde liggende. Takk for linken, virker mer klart det som står der enn det jeg har lest på de andre guidene her. Har værtl itt vanskelig å skjønne hvor jeg skal begynne siden absolutt alle CPU og RAM innstillingene i Biosen står på Auto. De tingene jeg tenkte skulle stilles in står bare oppført som "resultatter" av innstillinger som jeg ikke aner hvordan innvirker på "resultatene" eller for den del, hvilken verdi "auto" representerer. Har heller ikke klart å finne en oversikt over "stock spsifikasjonene" til prosessoren (de som bare står som auto i biosen) hverken på AMD sine sider eller andre steder heller. Det er en annen ting som nok hadde hjulpet en del. Har dog funnet en OC guide til hoved kortet mitt nå, så det hjelper en hel del sammen med linken jeg fikk av deg. Så når jeg får inn Fourton strømforsyningen og flashet bios, skel jeg sette i gang. Begynner nemlig sakte men sikkert å få litt bedre oversikt, så dette blir gøy Takker så mye for god hjelp, det er alltid kjekt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå