Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter med åpning av porter på Vood 400 Modem

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått meg Internet fra Tafjord Mimer og sliter litt med oppsett av Port Fowarding.

Har vært innom www.portforward.com og brukte guiden til Vood 332 som hadde helt likt oppsett (iallefall slik det så ut) og det hjalp ikke. Har prøvd masse selv nå og klart å fikse porter på mange forskjellige modemer og routere, men denne klarer jeg bare ikke . Derfor spør jeg om hjelp :)

Takker på forhånd for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ikke meninga å bump'e, men ingen innspill? Har prøvd alt nå :S

7101781[/snapback]

1) Dobbelt-NAT'ing, AKA 2 routere: starter routeren din sin eksterne ("public") ip-adresse med: 10. eller 192.168. så har du 2 routere i serie. Se andre meldinger på forumet ang. dette.

2) Sjekk den lokale IP-adressen på PCen du skal åpne porter for. Skifter den ofte bør du velge en statisk adresse, men sannsynligvis så skifter den ikke så ofte! Det skal være denne du forwarder til.

3) SJekk loggen på routeren. Kommer det opp noe der når du tester porten?

(2.1: har du en god måte å teste portene på?; har mine metoder selv men de funker ikke for alle)

4) Prøv en annen port. Det kan være at Tafjord Mimer blokkerer akkurat den porten du vil videresende (spesielt tcp80, tcp25 er utsatt for dette)

Lenke til kommentar
Ikke meninga å bump'e, men ingen innspill? Har prøvd alt nå :S

7101781[/snapback]

1) Dobbelt-NAT'ing, AKA 2 routere: starter routeren din sin eksterne ("public") ip-adresse med: 10. eller 192.168. så har du 2 routere i serie. Se andre meldinger på forumet ang. dette.

2) Sjekk den lokale IP-adressen på PCen du skal åpne porter for. Skifter den ofte bør du velge en statisk adresse, men sannsynligvis så skifter den ikke så ofte! Det skal være denne du forwarder til.

3) SJekk loggen på routeren. Kommer det opp noe der når du tester porten?

(2.1: har du en god måte å teste portene på?; har mine metoder selv men de funker ikke for alle)

4) Prøv en annen port. Det kan være at Tafjord Mimer blokkerer akkurat den porten du vil videresende (spesielt tcp80, tcp25 er utsatt for dette)

7105624[/snapback]

Dobbel NAT'ing kan ikke gjelde på denne da denne masknia er koblet til via kabel på den routern som er koblet direkte mot nettet. Har prøvd forskjellige porter og port-ranges, men det hjalp heller ikke. Er som at modemet ikke setter det i gang. Og jeg trykker på "save all" etter at innstillingene er endret.....

Tester via en port tester

Lenke til kommentar
Dobbel NAT'ing kan ikke gjelde på denne da denne masknia er koblet til via kabel på den routern som er koblet direkte mot nettet. Har prøvd forskjellige porter og port-ranges, men det hjalp heller ikke. Er som at modemet ikke setter det i gang. Og jeg trykker på "save all" etter at innstillingene er endret.....

Tester via en port tester

7106446[/snapback]

Nei det her var merkelig! Du kan jo prøve å ta strømmen på den i ca 1 min, for å resette den. Ellers får du ringe ISPen din, hvis det er de som har gitt/lånt deg modemet. Fant ikke mye på google heller...

Lenke til kommentar

Gikk på kundesenteret til leverandøren nå. Der stod det en guide. Men den hjalp jo ingenting. Gjorde det bare på en annen måte, men skjer fortsatt ikkeno. Og port testinga sier fortsatt at det ikke går (også prøvd restart av både modem og pc).

Status i routern sier jo dette (192.168.1.2 er denne maskina):

set error: message= :Bad value for key 'command/192.168.1.2/ruleU3' in 'fwan-112':

Firewall Rule alt (ALLOW) for IP 192.168.1.3 deleted

Firewall rule alt (ALLOW) for IP 192.168.1.2 added

Lenke til kommentar
Hvis det er muligheter for å slå av SPI i brannmuren på boksen kan du prøve det.

7106882[/snapback]

Finner ikkeno om det på router innstillingene.

Men tenkte på en ting. I tanke på at jeg har 2 routere, kan jeg ikke da slå av NAT og firewall i Vood routern (som er den første som er også koblet til nettet) og så bruke den routern jeg har brukt før, som jeg vet hvordan jeg styrer med porter?

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
Etter mye prøving og feiling fikk jeg det til nå :) Så da vet jeg åssen jeg gjør dette fra nå av :)

Takker for alle innspill :)

7109760[/snapback]

Kan du være så snill å dele den kunnskapen du nå sitter på?

Sliter med akkurat det samme :(

Lenke til kommentar
Etter mye prøving og feiling fikk jeg det til nå :) Så da vet jeg åssen jeg gjør dette fra nå av :)

Takker for alle innspill :)

7109760[/snapback]

Kan du være så snill å dele den kunnskapen du nå sitter på?

Sliter med akkurat det samme :(

8487262[/snapback]

Hei!

Vet at dette ikke sier seg selv for jeg måtte ringe support.

Vel nok om det...

logg inn gå på vood routeren trykk på advanced-

portforward da kommer det opp

rules om du skal ha en ny ip adresse trykker du på

new ip og legger denne inn her, (trykker på

alply går på tools system commands - save all)

Videre/ ellers så kan du se i rullgardina om maskinens ip adresse står der allerede. bla opp den riktige adressen og se på

Available Rules trykk på

user - det er 3 knapper under Available Rules trykk på

new (igjen) da kommer det opp et nytt skjermbilde legg inn navn på regel f.eks torrent- ipadresse - feks. 192.168.1.xx

protpcol ville jeg satt tcp/udp port start f.eks 65653- port end (samme?)- og portmap (samme som siste åpnet port nr).

VIGTIG!

Nå må du gå på TOOLS system commands trykk på SAVE ALL!

Gå nå tilbake til portforward trykk på user igjen og se om din nye regel har lagt seg i feltet Applied Rules hvis ikke så finn den i available rules (husk riktig ipadresse og user)og legg den til ta hele lagringsprosessen på nytt. Logg ut. Nå skal porten(e) være åpne.

Ikke glem å legge statisk ipadresse på maskinen da.

For å se hva din maskin bruker så trykk start-kjør tast inne cmd skiv inn

ipconfigg /all

så kommer all informasjon opp.

Lykke til

aara

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...