Gå til innhold

Mini DVD til Avi

Anbefalte innlegg

Stort problem, jeg får ikke konvertert en mini DVD (vob-filer) til Avi. Bryllupet vårt ble filmet med nytt fancy Sony, men Expert har ikke solgt med redigeringsprogram/ei heller fortalt eier av kamera at det er en fordel å ha noe slikt :dontgetit:

Nå sitter jeg her, og har og har lovet "hele" slekta bryllupsvideo til helga 21-22 sept. Er det noen som kan hjelpe meg med et program som får konvertert vob filene til avi så jeg får redigert de i Premiere. Har lett og prøvd flere men det er ingen ting som virker.

Endret av TrulsAnton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Helt øverst i denne delen av forumet så ser du tre "sticky" tråder.

Der får du helt sikkert vite ALT du trenger.

Men i hovedsak er det:

1. Firewire kabel

2. Software til å redigere

3. Plater å brenne ut på

Hvis du har DVD brenner, har du prøvd å kopiere mini DVD platen til en vanlig DVD? Vob er vob er vob....eneste forskjellen er at platen din er fysisk mindre. Prøv en helt vanlig "disc copy".

AKIRa

Lenke til kommentar

Men i hovedsak er det:

1. Firewire kabel

3. Plater å brenne ut på

Hvis du har DVD brenner, har du prøvd å kopiere mini DVD platen til en vanlig DVD? Vob er vob er vob....eneste forskjellen er at platen din er fysisk mindre. Prøv en helt vanlig "disc copy".

AKIRa

7088631[/snapback]

Sony dvd-kameraer har ikke firewire ut...så den der funker ikke ;). Trådstarter: Var du innom en elkjøp og spurte om dette i dag? Isåfall prata du med meg. Hvis ikke, ignorer siste setningene :p.

Lenke til kommentar

Det finnes flere programmer på nettet som konverterer fra DVD filer til .avi eller lignende. Har vært borte i et par, men husker ikke hva de het. Et søk på diverse shareware sider bør hjelpe deg. Der kan du teste prøveversjoner før du kjøper de.

Nok et eksempel på at DVD kamera er et dårlig valg om man har tenkt å redigere (når man først får det inn på PC'n og komprimert det til DVD enda en gang, så ser man plutselig at kvaliteten er mye dårligere enn mini-DV også).

Konvertering er foresten også et ledd som ødelegger bildekvaliteten for deg, så der mister du også mye informasjon. Tips til personer som skal kjøpe kamera og redigere en gang i blant... hold dere til mini-DV; best kvalitet i utgangspunktet, best kvalitet som ferdig resultat og MYE lettere å håndtere med tanke på redigering.

Lenke til kommentar

Det afseth sier her er helt riktig..:).

Det er derfor mitt første spørsmål til kunder som kommer og lurer på videokameraer er: "Har du tenkt å redigere, eller kunne du tenke deg å redigere i fremtiden?". Svaret "ja" betyr at dvdkamera kan kunden bare glemme. Svaret "nei" betyr at dvd-kamera kan kanskje vurderes ;).

Lenke til kommentar

Men i hovedsak er det:

1. Firewire kabel

3. Plater å brenne ut på

AKIRa

7088631[/snapback]

Takk for svar.

Men lurer på hva jeg skal med Firewire, jeg har da plata i maskina.

Software er jo et problem her, finner ikke noe som hjelper meg. Som sagt så er plata i maskina. Hvorfor skal jeg brenne på en ny plate. Problemet er å få tilgang til redigering, og da uten å forringe kvaliteten.

Lenke til kommentar

Men i hovedsak er det:

1. Firewire kabel

3. Plater å brenne ut på

AKIRa

7088631[/snapback]

Sony dvd-kameraer har ikke firewire ut...så den der funker ikke ;). Trådstarter: Var du innom en elkjøp og spurte om dette i dag? Isåfall prata du med meg. Hvis ikke, ignorer siste setningene :p.

7089699[/snapback]

Hei, nei ikke meg, men jeg var på Expert her en dag, og det er en helt annen historie :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...