bleidd Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg skal hjelpe en kamerat med å montere ADSL i hans foreldres hus. En slik oppkobling har jeg ikke vært borti før, de har ISDN og alarm koblet til telefonlinjen. Det ser ut som alarmen går via til en egen analog-boks som bruker ene porten på ISDN-boksen, så da er jo den biten grei (beholdes som den er). Men bortsett fra denne analog-boksen er det ikke koblet noe annet i "inn"- eller "ut"-hullene på ISDN-boksen. Det kommer en kabel fra inntaket i huset inn i (den eneste) telefonkontakten (ikke koblet til telefonen). Har ikke kikket inni der enda. Derfra går den i en kabel bort til ISDN-boksen (rett inn, ingen plugg), og bruker den samme kabelen tilbake til telefonkontakten, som da går til telefonen. Det er altså bare en kabel mellom vegg-stikk og ISDN-boks. Husets telefoninntak ligger i vegg-stikk. ISDN-boksen er IKKE koblet til strøm(!), og alt funker helt fint. Nå skal det altså ADSL inn i dette, men som sagt så går linjen utenfra rett inn i ISDN-boksen uten noen plugg. OG den samme kabelen brukes bort til telefonkontakten. Hvordan skal jeg ordne dette da? Rive ut kabelen fra ISDN-boksen og sette på 2 stk RJ-45? I så tilfelle, skal ISDN-boksen plutselig ha strøm da? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Den kabelen du snakker om har nok flere par. Det er et par som går fra inntak til ISDN boksen. Denne må du koble om og sette på en splitter (egen boks). Splitter vil ha en inngang (fra inntaket) og to utganger. Den ene utgangen går til ISDN boks, den andre går til ADSL modem. Mulig ISDN boksen er fornøyd med strømforsyning fra linja, der ligger det ca 100V. Min boks hadde 220V tilkobling. Lenke til kommentar
bleidd Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Ok, det var egentlig akkurat det jeg trodde. Dumt at samme kabelen brukes, blir mye makking og korte ender på dem å lage til. Men da er nok mysteriet løst. Tusen takk for hjelpen! Så var det hvorfor den ikke skal ha strøm fra lysnettet da, har egentlig aldri sett en boks koblet opp uten det.. I "gamle dager" synes jeg å huske at det lå rundt 50V på telefonnettet, så telefonene fungerte fint uten lysnettet. Har det alltid vært 100V kanskje? Menmen, funker det så funker det, ellers er det jo bare å sette i en kabel Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå