MoDzoNa Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg lurer på hva som kan være galt med maskinen min. Med en gang jeg kobler til 230v starter maskinen men ingen ting booter. Ikke skjermbios, hovedkortbios ingen ting. Skjermen forblir like svart som den er av. System Hovedkort: ASUS P532-SLI DLx Skjermkort: gainward 6800gt goldensample pct-e RAM: 1024mb blaztic 667mhz CPU: Intel p4 3.0ghz klokket til 4,2ghz HDD: Raptor 74gb HDDer: 4x160gb Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Nybygg eller har den fungert tidligere? Sjekk kabler, særlig 4pin 12v! Reset Cmos Prøv med 1 minnebrikke. Sjekk at det ikke er en eller annen form for kortslutning på baksiden av hovedkortet som følge av f.eks tredjepartskjøler som ikke er skikkelig isolert eller kontakt med metall som kabinettet. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Den har fungert i 1 år. Har hat et dødt hk før, og en PSU. Det er ikkke Cmos knapp på HK. Ingen ting ligger borti bak. Lenke til kommentar
Caze Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 CMOS kan som oftest resettes ved å flytte en jumper. Dette står beskrevet i manualen til hovedkortet ditt. Hvis du ikke finner den, kan du også ta ut CMOS-batteriet og vente noen minutter før du setter det inn igjen. Ta da for sikkerhets skyld også ut strømkabelen først. Lenke til kommentar
MoDzoNa Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Okei, da er jeg med. Her kaller vi det for BIOS-batteriet:P Men vært fall. Har vært borti maskiner før som ikke vil boote noen ting. Men da måtte jeg trykke inn start knappen på kabinettet. Nå starter hele systemet med en gang men ingen ting booter. Det er det som irriterer meg. Kan det hende at det er skjermkortet mitt som har gått?? Eller kan det være bryter kretsen på HK som har slått seg vrang? Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Vanlig sjekkliste i slike tilfeller (for min del) er; - reset CMOS - sjekk at følgende komponenter sitter riktig: CPU RAM alle kontakter (strøm og signal) - koble fra alt untatt CPU, RAM, skjermkort (og PSU, seff) - bytt RAM - bytt skjermkort - bytt CPU - bytt PSU - bytt hovedkort Prøv en restart mellom hvert punkt. Når man får liv i burken igjen, kjør flere diagnostikk-programmer (bl.a Memtest) fra Ultimate BootCD (gratis nedlastbar fra internet). Endret 19. oktober 2006 av Caze Lenke til kommentar
Fixit Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) For å resette cmos er det ikke nok å ta ut batteriet, du må også flytte på jumperen! men husk å ta ut batteriet først..... Endret 19. oktober 2006 av Fixit Lenke til kommentar
Caze Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Hvis han finner jumperen, er det ingen vits i å ta ut batteriet. Lenke til kommentar
Wayfarer Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg tipper minne. Har vært borti mange slike tilfeller, oftest har det vært minne. CPU kan dog også skape denne feilen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå