Patience Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Da er det ihvertfall avgjort; Jeg kommer ALDRI til å kjøpe Vista Kilde: ItAvisen.no http://itavisen.no/php/art.php?id=343624 Windows XP kan avinstalleres og flyttes til en annen maskin så mange ganger du måtte ønske. Slik blir det ikke med Vista.De som har kjøpt en kopi av Vista kan kun flytte denne til en annen maskin en eneste gang. Deretter må man kjøpe en ny lisens. Det kommer fram i den nye lisensavtalen for Windows, ifølge CNET. Grunnen til endringen og den nye strengere praksisen er frykt for piratkopiering. Misbrukt - Dette ble misbrukt av pirater. De nye reglene er en klargjøring. Det er kun tillatt med en flytting av operativsystemet til en annen maskin, sier Shanen Boettcher i Microsofts Vista-avdeling. Microsoft vil benytte de nye antipirat-tiltakene i Vista til å håndheve de nye reglense. Microsoft kan altså begrense funksjonaliteten i Windows-versjonen du har flyttet, helt til maskinen blir ubrukelig. Egne regler Det er egne regler for Windows-versjoner som kommer installert på nye PC-er. Disse kan ikke flyttes til en annen maskin i det hele tatt. I alle fall ikke på lovlig vis. Lisensendringene berører også virtualization, altså tilfeller der man bruker Windows som et gjesteoperativsystem. Det er kun «Business»- og «Ultimate»-versjonen av Vista som kan brukes som gjesteoperativsystem. Dette berører blant annet Mac-brukere som benytter Parallels til å kjøre Windows. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Blir vel rimelig lett å få fikset på det da.. Aldri kjøpt ett operativsystem, og gud hvor mye penger jeg har spart på det Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Gudbedre. Skal det ingen ende ta? Da blir det dualboot med OSX og XP da. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hva skal nå være grunnen til og kjøpe fullversjonen, er jo ingen store fordeler sammenlignet med OEM. Heldigvis ser det ut som windows XP får en egen versjon av DX10. Lenke til kommentar
Theoneask Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Ja, dette er for dumt. Uansett sånn som min pc situasjon er no har eg ingen grunn til å noken sinne forlate windows xp. Lenke til kommentar
Irminsûl Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg hadde allerede bestemt meg for ikke å kaste bort penger på Vista. MSDOS/Windows 3.11, Windows 95, Windows 98, Windows Xp, Ubuntu. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Ja det ble ennå en grunn til at jeg ikke skal kjøpe Vista. Men Ubuntu oppfyller da stadig flere av mine behov, samtidig som det er helt gratis. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Betyr dette at det bare er lov å reinstallere en gang også? Jeg kan ikke se hvordan MS skal klare å skille en reinstallasjon fra en flytting ... Det burde komme strengere retningslinjer på at når du har kjøpt et produkt, har du lov til å gjøre som du vil med det innenfor regler lovverket og ikke produsenten definerer. Lenke til kommentar
Irminsûl Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Den eneste grunnen til at jeg ikke har byttet til Linux tidligere er spill, men nå, 24 år gammel, har ikke så mye tid til det lengre, så det holder om jeg beholder Windows Xp på én harddisk, og de spillene jeg har akkumulert gjennom årene. Lenke til kommentar
Aalton Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det er allerede en tråd om dette emnet https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=648328 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg