Gå til innhold

Kamera semiproff / proff

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som stillbildefotograf i dag, men har planer om å utvide horisonten litt. Har drevet litt med film og redigering på privaten, og vurderer nå å prøve litt også på jobb.

Bruken vil bli presserelatert, mye sport (ishockey, håndball og fotball) og de aller fleste tingene vil kun bli presentert på evt web-tv eller andre nettbaserte tjenester. Noen vil muligens også kunne bli brukt på DVD eller lignende.

I tillegg kommer jeg til å bruke det en del privat i en del anledninger og på reiser.

Så er spørsmålet: Hva bør jeg gå for? I utgangspunktet har jeg et budsjett begrenset oppad til 20.000 kroner. Jeg har sett mest på en brukt Sony PD-150, men også tittet litt på Canon XL-1 og Panasonic DVX-100.

Finnes det andre modeller i samme klasse jeg bør ta en titt på, og hva vil passe best til mitt bruk av disse tre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du reise en del med kamera så er det verdt å tenke på at Xl1 er større enn både pd150/170 og dvx100. I tillegg er ingen av de nevnte kameraene ekte 16:9 om det er noe du legger vekt på å kunne produsere.

Personlig liker jeg panasonic sitt dvx100 bedre enn pd kameraene fra sony, men uansett så leverer alle kameraene bra bilder.

Pd150 blir nok noe billigere enn xl1 og dvx100, samtidig er de og enklere i bruk vil jeg påstå.

Ellers kan det være greit å få prøvd kamera før du kjøper, både fordi hva man liker kan ha litt med utformingen å gjøre, men og for å sjekke tilstanden. Dette er kameraer som er laget for å tåle MYE mer enn plastikk kameraer fra elkjøp, men ingenting er umulig å slite ut/ødelegge.

Lenke til kommentar
Jeg jobber som stillbildefotograf i dag, men har planer om å utvide horisonten litt. Har drevet litt med film og redigering på privaten, og vurderer nå å prøve litt også på jobb.

Bruken vil bli presserelatert, mye sport (ishockey, håndball og fotball) og de aller fleste tingene vil kun bli presentert på evt web-tv eller andre nettbaserte tjenester. Noen vil muligens også kunne bli brukt på DVD eller lignende.

I tillegg kommer jeg til å bruke det en del privat i en del anledninger og på reiser.

Så er spørsmålet: Hva bør jeg gå for? I utgangspunktet har jeg et budsjett begrenset oppad til 20.000 kroner. Jeg har sett mest på en brukt Sony PD-150, men også tittet litt på Canon XL-1 og Panasonic DVX-100.

Finnes det andre modeller i samme klasse jeg bør ta en titt på, og hva vil passe best til mitt bruk av disse tre?

7088250[/snapback]

Nei, det er de tre som gjelder i dette segmentet, så du er på rett spor.

Sonys PD 150 er en solid sliter, med vær obs på autofocus og backfocus på gamle bruke kamera - den pleier å være på bærtur etter noen år, og det er en tung/dyr jobb å få dette kalibrert opp igjen.

Sansynligvis det billigste alternativet, og "brak nok" til det meste.

Panasonic DVX 100 har en del av de samme feilene, og er ikke like robust, men leverer langt bedre bildekvalitet, og kan jobbe progresivt.

Fin film-look på bildene og et langt bedre verktøy å jobbe med.

Pass på å få DVX 100 AE elle BE modellen om du kjøper brukt, helst BE.

Den som bare heter A mangler en del features du kommer til å savne.

Canons XL1 har to fordeler, utskiftbar optikk , og et dyrere utseende.

Å kunne bytte optikk er jo altid hyggelig, og til sport kan det være ok å bruke fotooptikk for å få bra og billig tele, men til gjengjeld er det ikke lett å finne en god/billig vidvinkel.

Det "dyre" utseende er greit som freelancer når du vil ta godt betalt for opptakene dine - det er rett og slett mer proffesjonellt ut for amatører som ser deg, men vi som lever av dette kommer til å le av deg.

Kameraet er stort og uhåndterlig, utgått på dato, men leverer fremdeles brukbare bilder.

Hele konstruksjonen som halvveis skulderkamera er lite gjennomtenkt - all tyngden havner forran skulderen, så den støtten du får er ikke mye til hjelp.

Med andre ord - finner du en rimelig, og ikke utslitt PD 150 har du et pålitelig og robust kamera som er "bra nok", skal du ha bedre bilder og et bedre verktøy å jobbe med kjøper du en DVX 100AE, vil du imponere kunder kan XL1 være en tanke, men du kommer til å angre, om ikke du har et spesielt behov for lang tele, og baggen full av EOS optikk du vil bruke.

Lykke til som VJ !

/avo

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger!

Etter å ha fått tips fra andre også, så har jeg droppet Canon (selv om jeg har en fotobag full av EOS-objektiver opp til 400/2.8 :D )

Det ser ut som det blir en PD-150, fordi det finnes flere av disse på bruktmarkedet. I Norge har jeg enda ikke kommet over DVX-100 brukt (finnes noen i utlandet)

Fordelen med PD-150 er at du på bruktmarkedet ofte får med litt ekstrautstyr i form av batterier, bærevesker, ekstra mikrofon ("mygg") etc.

Men for å ta det slik, hva ville ekspertene valgt av følgende:

1. Ny DVX-100 med filter-kit, vidvinkel og telelinse, monopod, tripod, ekstra batteri og bæreveske til 3150 dollar (inkl frakt) fra USA (PAL-versjonen). Det blir i overkant av 26.000 inkl moms og frakt.

2. Brukt PD-150 i Norge med vidvinkel, ekstra batteri, bæreveske, ekstra kvalitets mikrofon, ekstra trådløst "mygg"-sett, ca 5 år gammelt, nettopp gjennomgått service. Pris 23.000

larsidar

Endret av larsidar
Lenke til kommentar

Skal du ha dvx100 så må det være A eller B. B har og noen ulemper kontra A, selv om b er nyeste facelift, bla. ikke interval rec så du kan ikke lage sikkelig timelapse med den .

Dvx100 pakka ville jeg stilt spørsmålstegn ved kvaliteten på ekstralinsene og stativet til den prisen.

Pd150, hva er "kvalitts" mic og ekstra myggsett?

Skal vi kunne kommentere de to mulighetene må vi nesten vite hva for merker/modeller det er snakk om på tilbehør.

Lenke til kommentar
Skal du ha dvx100 så må det være A eller B. B har og noen ulemper kontra A, selv om b er nyeste facelift, bla. ikke interval rec så du kan ikke lage sikkelig timelapse med den .

Dvx100 pakka ville jeg stilt spørsmålstegn ved kvaliteten på ekstralinsene og stativet til den prisen.

Skal vi kunne kommentere de to mulighetene må vi nesten vite hva for merker/modeller det er snakk om på tilbehør.

7143025[/snapback]

Jeg tror nok ikke det er original ekstralinser på DVX-100 pakken, ellers står det ingenting mer enn DVX-100, så jeg er usikker på den.

Når det gjelder mikrofonene, så er det et Sony trådløst sett (tror jeg har lest at enkelte er skeptiske til det originale settet). Den andre mikrofonen er jeg usikker på. Skal se på utstyret neste uke. Totalpris på trådløst sett og ekstra mikrofon var over 13.000, uten at det sier så mye.

Endret av larsidar
Lenke til kommentar

7143025[/snapback]

Jeg tror nok ikke det er original ekstralinser på DVX-100 pakken, ellers står det ingenting mer enn DVX-100, så jeg er usikker på den.

Når det gjelder mikrofonene, så er det et Sony trådløst sett (tror jeg har lest at enkelte er skeptiske til det originale settet). Den andre mikrofonen er jeg usikker på. Skal se på utstyret neste uke. Totalpris på trådløst sett og ekstra mikrofon var over 13.000, uten at det sier så mye.

7144173[/snapback]

Hvis du vil ha deg en brukt DVX 100 bør du sjekke med de norske forhandlerene, 2mtv, Video4, og Videoutstyr Norge, sjekk også med TV-Team om de skal selge noen brukte.

Vil anbefale deg å gjøre en aldri så liten innsats for å få tak i denne før du går videre med PD 150.

Bildekvaliteten er en ting, men først og fremst er DVX 100 er mye bedre verktøy å jobbe med.

Om du skulle finne på å kjøpe nytt så kjøp det i Norge - hør om noen av forhandlerene har en demomodell å kvitte seg med.

Press dem litt mot hverandre på pris.

Du bør kunne komme ned mot 20' + mva på DVX'en nå, mener jeg ga 21' siste jeg kjøpte slike, og nå som HVX 200 er ute faller DVX 100 i pris.

/Arne

Lenke til kommentar

7143025[/snapback]

Regner med at du mener AE eller BE.

A var vel den første som kom, men det var først med AE modellen at salget tok skikkelig av.

Lenke til kommentar

7143025[/snapback]

Regner med at du mener AE eller BE.

A var vel den første som kom, men det var først med AE modellen at salget tok skikkelig av.

7144694[/snapback]

A/B er modellbetegnelsen for hele verden, E angir kun at det er PAL kamera det er snakk om.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har prøvd å få fatt i 100AE eller BE, men det er få av de. Og jeg synes de er forholdvis dyre. Nytt koster det ca 29.500 ink mva. Brukt glapp sannsynligvis en, men den ville kostet meg over 19.000 kun for kamera, ett batteri, lader og UV-filter. Skulle jeg hatt en god mikrofon, og kanskje et trådløst sett i tillegg, snakker vi fort om 27-28.000 totalt.

Er det verdt det? Med tanke på at jeg kan få en PD-150 med flere batterier, samme mikrofoner, og original vidvinkel i tillegg til 23.000? ER DVX såpass mye bedre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...