olahli Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 jeg har red hat 7.2 tror jeg det var, eller deromkring. men hvordan i all verden formaterer jeg harddisken??? har lest litt om hvordan avinstallere linux.. fikk dette med en kommando sbin/lilo -U men greier hverfall ikke bruke den det virker som om lilo ikke finnes... jeg har lyst å installere Windows igjen, og har den CD'n som fulgte med, men den greier ikke partisjonere... eller noe... noen som har en ide om hvordan jeg skal få maskina mi formatert??? tror det er partisjoner som er problemet mitt Lenke til kommentar
jlianes Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Du må fjerne Linux fra master boot record på harddisken, det gjør du ikke ved å formatere, men du kan gjøre den om til en dos master boot record med å skrive fdisk /mb hvis jeg ikke husker helt feil. Hvis parameteren er feil skriv fdisk /? Lenke til kommentar
Variable Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Eller du kan bruke ett null formaterings program;) Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Fleste bootdisker har noen partisjoneringsprog. liggende. Prøvd å slette i fdisk.... Lenke til kommentar
argon264 Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Formatere gjør du fra windows-installasjonen. Formatering og partisjonering er to helt forskjellige ting. Partisjonere gjør du med fdisk. For å slette linuxpartisjoner, bruk linux sin fdisk - ettersom MS sin fdisk er et relikvie fra en fjern fortid og stort sett bare kan benyttes til å lage windowspartisjoner. Den har tilogmed en tendens til å f**ke opp andre typer partisjoner. Pføy. Det gjør forøvrig diskmanageren til win2000/XP også innimellom. Lurer på om de gjør det bare for å gjøre livet sur tfor folk som vil ha alternative OS sammen med windows..... Du trenger ikke fjerne lilo, windows installeren vil overskrive denne for deg uansett. Hvorfor du vil ta ti skritt tilbake og installere windows igjen skjønner jeg ikke, men det er jo ikke min sak :wink: Lenke til kommentar
olahli Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 :smile: jeg er veldig ny på linux. dama skal ha windows word, for hu bruker det på skolen. jeg har tenkt å installere linux igjen! :smile: Men et spørsmål til! hvor og hva skriver jeg??? i konsol et eller anna? og der skal det stå???: [olahli@root root]# fdisk /mb (eller??????) sånn???? takker for alle svar!!! [ Denne Melding var redigert av: olahli på 2002-11-06 13:02 ] Lenke til kommentar
olahli Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 jeg skal hjem snart, svar fort :smile: Lenke til kommentar
olahli Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 og en ting til :smile: hvor finner jeg linux (redhat 7.2) sin fdisk??? Lenke til kommentar
Hoppesagåsa Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Boot maskinen fra en win98 bootdiskett. Har du ikke en slik, kan du lett finne den på nett. Du kommer da inn i DOS. Skriv fdisk /mbr. Det var det hele. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå