Reeve Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Hei Jeg skal kjøpe meg ny pc nå rundt juletider. Har tenkt å¨bruke ca. 12-13k på den, så blir en liten investering. Så spørsmålet mitt er: Er det virkelig vits i å vente på DX10 kortene? de kortene på markedet nå er jo virkelig gode nok, og jeg kommer nok til å fortsette å kjøre XP i lang tid fremover. Tenkter heller ikke på noe sånn som quad SLI eller lignende, men kanskje noe lignende med 7900GTO i SLI, eller X1950 XTX, og så oppgradere senere til CF. Pluss jeg har hørt at ytelsesforskjellen vil bare bli ca. 10-15%. stemmer dette? Og siden ejg ikke skal kjøre vista, kan jeg uansett ikke bruke DX10. Så jeg mener det er best å bare kjøpe det nå (tenkter på å bruka rundt 3500 på skjermkort) og oppgradere en gang neste år, eller året etter der igjen, når DX10 har etablert seg skikkelig, det er nye produkter på markedet, og det er større utvalg og bedre ytelse. Hva mener dere? EDIT: Jeg har en tendens til å egentlig svare på mine egne spørsmål når jeg lager et emne. Jeg beklager det, og vil gjerne ha deres meninger, på hva dere syntes om å vente i 6 mnd til med å oppgradere. ATM. har jeg p4 3.2 Ghz, 6600gt, og 1 gb crucial value ram Endret 17. oktober 2006 av christopher909 1 Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 det kommer ann på. Du skal trossalt bruke ekstremt mye penger på dette, og når du først er villig til å bruke så mye penger, kan du jo like godt gå for et G80 skjermkort når den tid kommer. Men sett fra et mer rasjonelt standpunkt, vil jeg klart konkludere med at nei, det er ingen vits å vente på DX10 hvis du skal kjøpe nå, rett og slett fordi det fortsatt er en stund til det kommer, og det er lenge til Spill vil begynne å utnytte det noe særlig. jeg har nettopp kjøpt et 7900GTO 512mb, og jeg angrer ikke! Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg hadde venta en måned ja, de kommer jo i 2 uke i november. Skal også bruke omtrent samme sum som deg. Men hvis et sånt kort starter på 5000 kroner, er jeg litt i tvil. DX10 Vil yte 6-8 ganger bedre en DX9, vet ikke hva det blir i %! Lenke til kommentar
PrayingMantis Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 DX10 Vil yte 6-8 ganger bedre en DX9, vet ikke hva det blir i %! 7088233[/snapback] Hvor har du denne informasjonen fra ? Lenke til kommentar
arokh Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 6-8 ganger vil jo da være 600-800%, har du ikke matte på skolen? ;-) Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 DirectX 10 will increase game performance by as much as six to eight times http://www.gamespot.com/features/6143883/p-4.html Ihvertfall 6-8 ganger bedre spill ytelse.. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 det er 6-8 ganger mindre OVERHEAD !! Og det er noe helt annet. ja, DX10 er betydelig mindre inneffektiv enn DX9 fordi den ikke har bakoverkompatabilitet, men dette er en relativt liten faktor vi snakker om. 5-10-20 prosent kanskje. -Stigma Lenke til kommentar
MrL Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jaja uannsett, DX10 vil være helt rått, og jeg har på følsen at jeg kommer til å angre når jeg går glipp av det ved å kjøpe et DX9 kort..så jeg venter heller;) Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Og siden ejg ikke skal kjøre vista, kan jeg uansett ikke bruke DX10. Så jeg mener det er best å bare kjøpe det nå (tenkter på å bruka rundt 3500 på skjermkort) og oppgradere en gang neste år, eller året etter der igjen, når DX10 har etablert seg skikkelig, det er nye produkter på markedet, og det er større utvalg og bedre ytelse. 7088138[/snapback] Jeg mener det ikke er noe vits i å kjøpe så fort det kommer ut hvis du ikke skal bruke vista. Hvis du da bruker litt penger på skjermkortet nå vil du kunne kjøre alle DX9 spill uten problemer, så heller oppgradere da kortet ditt uansett er utdatert som DX9 kort. Da vil det også være mye større utvalg i DX10 kort og ytelsen har helt sikkert økt en god del i forhold til de første som kommer ut, pluss retta opp i noen småfeil som alltid følger med ny teknologi. Hvertfall min mening. Lenke til kommentar
kavorka Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg anbefaler deg å vente til Nvidia slipper 8800GTX og GTS i november før du tar en avgjørelse. Da vet du hvor mye bedre de nye kortene vil yte i både DX9 og DX10, pris og om prisen på de gamle toppkortene vil synke. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 ville helt klart gådd for 7900GTO i SLI det gir meget fin ytelse, er "billig" og ikke så sulten på strøm. de nye gpuer bør få etablert seg før man kaster seg over. alle slags drivere må jo bli innkjørt, nye chipsett trengs sikkert også for og utnytte best mulig? vista er vel også kjekt og ha.litt løse tanker kanskje, men regner med det blir litt kjørings vansker. som et exempel 1900xtx tok det utrolig lang tid før man fikk skikkelige drivere til. og det var en kjennt arkitektur, de nye kortene er ikke det. men siden du skal vente til nermere jul får du jo se hva G80 blir og yte og om det fungerer optimalt. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Ja tror jeg venter den måneden, og ser på ytelsen til 8800 kortene;) Men uansett, det er bare de aller dyreste kortene som kommer nalte "Mainstream" kortene kommer ikke før ut på sommereen 2007. PS: Kan noen forklare meg hva mainstream betyr? (ikke direkte oversatt til hovedstrøm, men i denne bruken av det 1 Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det er vel også forskjeller mellom DX10-maskinvare som renderer DX9-kode og DX10-maskinvare som renderer DX10-kode. Slik som det allerede er påpekt er DX10-koden langt mer effektiv enn tidligere DX9-kode, men det blir også interresant å se om DX10-maskinvare vil bli langt raskere på DX9-kode enn tilsvarende DX9-maskinvare. Lenke til kommentar
Saiko Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 [...]PS: Kan noen forklare meg hva mainstream betyr? (ikke direkte oversatt til hovedstrøm, men i denne bruken av det 7089276[/snapback] Vil anta at mainstream i dette tilfellet betyr kortene som "hvermansen" har råd til å kjøpe evt. har mulighet til å kjøpe. Evt. kan du lese mer om mainstream hos Wikipedia; Mainstream is, generally, the common current of thought of the majority. It is a term most often applied in the arts (i.e., music, literature, and performance). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå