roTbear Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Det jeg ikke skjønner er hvordan de har kommet rundt "antall ganger man kan skrive til flash før den dør på seg" problemet. Vanlig flash har jo max write cycles på ca 10000 - 100000 eller noe sånt. Hvis man har swap på den disken ryker den ganske fort. Noen som vet noe jeg ikke vet? edit: som forrige post sa ja Endret 18. oktober 2006 av roTbear Lenke til kommentar
Juke Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Det står litt om dette med max write cycles på wikipedia, og der står det også at det kan benyttes teknikker for å unngå problemer i forbindelse med dette, f.eks. i form av "Wear levelling". Dette bør vel i teorien medføre at problemet med lav levetid pga max write cycles kan unngås, i alle fall under normal bruk? edit: omformulerte litt her også. Endret 18. oktober 2006 av Juke Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Men dette tallet vil vel variere ut fra hvor store partier man kjøper inn går jeg ut fra (kvantumsrabatt)? Hvor stort antall er det snakk om når du nevner ca $20 per GB?7094255[/snapback] Det er markedsprisen i store kvanta. Jeg antar minsteordren er på 10.000 stk eller noe sånt. Lenke til kommentar
roTbear Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 (endret) Det står litt om dette med max write cycles på wikipedia, og der står det også at det kan benyttes teknikker for å unngå problemer i forbindelse med dette, f.eks. i form av "Wear levelling". Dette bør vel i teorien medføre at problemet med lav levetid pga max write cycles kan unngås, i alle fall under normal bruk? Interessant det der, men er ikke overbevist om at det løser problemet. Selv om det gjevner ut slitasjen, vil nok en flashdisk med swap eller liknende ta sin død en stund før tilsvarende platelager. En løsning er selvfølegelig å bruke en RAM-disk til swap og slikt, da øker man nok levetiden betraktelig. Skrekkelig dyrt da. Endret 18. oktober 2006 av roTbear Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Det står litt om dette med max write cycles på wikipedia, og der står det også at det kan benyttes teknikker for å unngå problemer i forbindelse med dette, f.eks. i form av "Wear levelling". Dette bør vel i teorien medføre at problemet med lav levetid pga max write cycles kan unngås, i alle fall under normal bruk? Interessant det der, men er ikke overbevist om at det løser problemet. Selv om det gjevner ut slitasjen, vil nok en flashdisk med swap eller liknende ta sin død en stund før tilsvarende platelager. En løsning er selvfølegelig å bruke en RAM-disk til swap og slikt, da øker man nok levetiden betraktelig. Skrekkelig dyrt da. 7094746[/snapback] Nyere flashbrikker tåler flere overskrivninger, og har wear-leveling. pluss reservesektorer. Om man antar 1 million write-cycles (noe som såvidt jeg har fått med meg ikke er noe radikalt estimat nå til dags), og en 32 GB disk med helt fordelt skriving, så kan man skrive 32 000 terabyte til disken før den går i stykker. AtW Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Og sammenlignet med vanlige harddisker? Hvor mange overskrivninger tåler de? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Og sammenlignet med vanlige harddisker? Hvor mange overskrivninger tåler de?7094958[/snapback] På hver enkelt sektor så tror jeg det dreier seg om noen tusen overskrivinger, men så har de jo reservesektorer på harddisker som tar over når noen blir utslitte. Utslitthet betyt at sporet har har blitt forskjøvet fra overskriving til overskriving og ligger i fare for å kjæsje med nabosporene. Dette oppdages før feil oppstår og korrigeres når disken er idle. Det kan gjerne sammenlignes med Wear levelling på flashdisker. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Når diskene er på markedet, og det har kommet gode tester, så skal jeg vurdére innkjøp av en på 4 - 8 GB til min stasjonære pc. Muligens venter jeg litt, så prisen går kanskje litt ned. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå