LarZen Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 En kan jo begynne å lure på om spillutviklere rundt omkring sammarbeider med hardware utviklere for å tvinge forbrukerene til å oppgradere hele tiden. Det er uendelig mange eksempler på spill som ser helt utrolig ut og går smoth på di fleste maskiner. Så er det lignende spill med samme grafikk kvalitet som krever mye mere krefter. Er det på tide at flere spillutviklere begynner å lage spillmotorer som er "smartere"? Altså som ikke krever det nyeste av hardware for å kunne fungere. Dere vet sikkert hva jeg prøver å komme frem til og dere har sikkert også flere eksempler på spill som ser like bra ut som et anna spill men hakker som et fy... Lenke til kommentar
Neppe Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Å utvikle en spillmotor koster penger. Går det i vasken kan det bli dyrt. Se på Half Life 2, en god grafikkmotor. Men så har de også penger nokk til å lage den. Men spillutviklere sammarbeider jo såklart med de som selger hardware. Mange spill starter jo med "Nvidia, the way its ment to be played" eller hva det står. Det finnes ofte logoer av amd eller intel i menyer. Det er jo for å fronte deres produkt, samt at spillutviklerne får en slant for dette. Lenke til kommentar
AKIRAx77 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Vil ikke skje. Spill utviklere er avhengig av ett konkuranse fortrinn for å selge sine spill. Hardware utviklere gir dem muligheten til å lage det. Så det er ett symbiotisk forhold i en kapitalistisk verden hvor inntjening er viktig. Du kan drømme om en perfekt verden hvor alle har det likt....men det vil ikke skje. AKIRA Lenke til kommentar
Kuroneko Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Jeg tror ikke det du peker på, altså at noen spill krever uforholdsvismessig mye av maskinen i forhold til hvor bra det ser ut, eller til og med hvor teknisk krevende (effekter, antall polygoner, oppløsning på teksturene) grafikken er, er et resultat av en sammensvergelse med hardware produsenter. Jeg tror derimot at det er et resultat av, som det er pekt på i posten over, manglende optimalisering, som følge av tidspress og manglende ressurser, og i noen tilfeller evnene til utviklerne. At utgivere som EA gir ut spill som krever så sinnsykt mye som for eksempel BF serien har gjort siden det første spillet(i forhold til når spillene kom ut og hvor godt de så ut), har, velger jeg å tro, mer å gjøre med at fokuset ligger på å få spillene ut så fort som mulig, med minst mulig utviklingskostnader i forhold til inntjeningspotensialet (og maksgrafikk kan man, i motsetning til optimalisering, vise på pakken), enn med at de får hemmeligpenger av nvidia. Et annet poeng kan være at kunstnerne, om vi kan kalle dem det, som tegner teksturene og modellerer spillverdenen og modellene, i noen tilfeller er dyktigere enn i andre, klarer å gi bedre resultater med færre modeller, og noen ganger velger en så særegen stil at en kan gi et godt utrykk selv uten teknisk sett avansert grafikk. Endret 17. oktober 2006 av Kuroneko Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Tror nok Akira er inne på noe. I dagens spill er grafikk,og etterhvert også fysikk blitt en viktig del av spillopplevelsen. Det er jo derfor naturlig at dette henger sammen med bedre og kraftigere HW. Per i dag så er det et utstrakt samarbeid mellom de som lager Hardware og de store spillmakerne. Dette går i store trekk ut på at selskapene gis tilgang til hardware for å lage spill som utnytter alle de innebygde funksjonene. Det er jo da naturlig at dette gir seg utslag i behov for nyere og kraftigere utstyr for sluttbrukeren--DERSOM brukeren ønsker å benytte seg av alle de vakre og kosmetiske funksjonene. Spill-firmaene åpner jo som regel for at både de med low-end og high-end PCer skal få spille spillene, men det vil være forskjell i kvaliteten avhengig av hvor staselig utstyr man har. Det er jo slik det er med det meste her i verden. Kan du betale så får du gothic 3 i all sin prakt, kan du ikke betale så blir det antakelig som å se på et lysbildeshow. For min egen del så er jeg glad at det finnes et system som dette, eller så hadde vi antakelig fremdelse sitti å spilt Pac Man alle sammen. Det skal jo forøvrig sies at det finnes de som lager fantastiske grafikkmotorer, og uten å ha noen faglig kompetanse innenfor hvordan disse fungerer så er det jo ikke vanskelig å se at det er store kvalitetsforskjeller. Source-motoren i kombinasjon med Havoc er jo helt klart en av de store nyvinningene som har vært de siste par årene, som i utgangspunktet er bra, også på relativt gamle maskiner. I følge ryktene så kommer den nye Unreal 3.0 engine til å bli enda heftigere, og ifølge ryktene, veldig snill på ressursbruk. Problemet er bare at en del ikke har råd til å kjøpe lisensene til disse spillene, og derfor må ta til takke med dårligere løsninger/egne løsninger. Et godt eksempel på håpløs grafikkmotor var den som Novalogid hadde til sitt BHD. Utrolig dårlig, tungt å kjøre, masse feil. Noe som ødela et fantastisk spill. Nå har jeg vel skrivi meg helt bort......ja trur det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå