Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Den overnaturlige helberedelsen

Neppe

Anbefalte innlegg

Før programmet om Joralf Gjerstad på NRK diskuterte vi en del på jobb om disse overnaturlige helberedelsene. Siden jeg er ifra samme fylket som denne mannen, så er det folk på jobben som ikke bor langt ifra han og er kjent med han.

Jeg har også hørt og fått bekreftet at folk som har vært på besøk til han har blitt kurert for div. lidelser.

Joralf Gjerstad For de som ikke er kjent med saken.

Han sier at det er for han naturlig å ha slike krefter, og gjøre folk friske.

Jeg klarer ikke å tro på dette, det blir for overnaturlig. Jeg synes det er frustrerende når folk kan bekrefte at de har blitt friske av hans varme hender, ikke bare frustrerende, men også skremmende.

Saken er sikkert en smule tabubelagt i tabloider og på tv, men faktummet at det har skjedd skremmer meg.

Så jeg lurer på om der tror på dette, om dere har en forklaring eller en historie som kan bekreftes på lignende tilfeller ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et lite begre jeg har funnet på som passer i slike sammenhenger. Det du tror på opplvere du. Tror du på helbredelse, ja da blir du helbredet.

Jeg har ingenting til overs for personer som gir falske håp til desperate personer. Særlig mot betaling. Folk som går til healere er som oftest i en vanskelig situasjon. Det er som oftest siste håp på en løsning. Er du en healer og nyter godt av andres lidelser, ja da måtte du brenne i helvete. Tøffe ord, men slike mennesker kommer jeg ikke overens med.

Folks som sier at de "følte" noe har som regel tillit til personen, og tror fult og helt på hva han gjør. Folk som også vil tro, opplever merkelige ting. Slik er det med neste alt av overtro. Hva enn du tror på, opplever du. Tror på UFO, ja da har du helt sikker observert UFO. Tror du på synske, ja da er du sikkert litt synsk selv. Rasjonel tankegang skader ingen.

Lenke til kommentar

Kanskje det er noen evner vi alle har..

Egentlig så gidde jeg ikke å bruke makt på å overbevise dere at slikt finnes, er skeptisk selv men jeg nekter ikke men tviler.

Det er fortsatt $ 1 000 000 å hente for den første som demonstrerer noe overnaturlig under kontrollerte forhold: http://www.randi.org/research/index.html

Viss noen har slike evner så er det merkelig at de ikke melder seg på.

Viss penger betyr så mye viss man har slike evner da, tror ikke jeg hadde meldt meg på viss jeg hadde hatt slike enver... :hmm:

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Viss noen har slike evner så er det merkelig at de ikke melder seg på.

Viss penger betyr så mye viss man har slike evner da, tror ikke jeg hadde meldt meg på viss jeg hadde hatt slike enver... :hmm:

7145171[/snapback]

Det er jeg tror disse problemene ligger. Evt. personer som "virkerlig" har disse overnaturlige kreftene vil ganske sikkert ikke melde seg på.

Det er hvertfall mitt inntrykk. Penger er ikke alt. ;)

Lenke til kommentar

Tro kan flytte fjell.

På det grunnlaget er forsåvidt healere en positiv ting, iom at de får folk til å tro så sterkt at de skal helbredes, at de faktisk blir helbredet. Det er derfor en selvfølge at det ikke virker på alle, og der har man den negative siden.

Men vi vet at vi har immunsystemer, og at kroppen selv kan helbrede det utroligste. Det er derfor ikke så fjern tanke at man kan bli frisk av det meste, ved å mobilisere alt inni seg til å kjempe mot tilstanden. Noen klarer det nok helt av seg selv, noen klarer det ved hjelp av placebo, og andre klarer det tydeligvis ved suggesjon.

Jeg er derfor ikke i tvil om at mange blir friske etter healer-besøk. Men at det er healerens overnaturlige evner er mye mindre sannsynlig enn at det er deres suggesjonsevner. Problemet er at de kan ikke bare si "jeg kan lure deg til å bli frisk", for da blir man skeptisk, og da vil det ikke virke. "pasienten" må tro blindt på healeren, og derfor er det nødvendig at de bruker religion eller annet som får folk til å gi seg helt over.

Lenke til kommentar

Jeg tror på, og har opplevd dette. Om disse healerne er ekte vet jeg ikke, men jeg tror på helbredelse som en av Åndens gaver :) Det finnes utvilsomt mange falske helbredere, også de som påstår de helbreder i Guds navn, og gjør store penger ut av det.

Men jeg har som sagt opplevd at dette også er ekte.

Lenke til kommentar
Fortell oss din historie da Nilsen ?

7154593[/snapback]

Uttrykte meg kanskje litt feil, jeg har ikke opplevd dette selv i form av at jeg har blitt helbredet selv (har aldri hatt behov for det :p)

Men jeg har vært på flere møter der folk har blitt helbredet.

Selvfølgelig kunne dette også vært skuespill, men i og med at jeg har hatt andre åndelige opplevelsder (tråden "har du opplevd noe religiøst?") så tviler jeg ikke på at også helbredelse kan skje.

Lenke til kommentar

Jeg vet om flere som har oppsøkt healere for å bli helbredet fra livstruende sykdommer. Disse personene trodde sterkt på dette, men dei blei ikke helbreda. Dei trodde vel ikke sterkt nok :roll:

Healere er kvaksalvere. At slike folk får lov til å loppe folk for penger irriterer meg sterkt.

Lenke til kommentar

Leste en historie om en som hadde kreft og døden var nær. Men de ga han noen tabbleter som skulle være som en mirakelkur. Mannen ble frisk, men da han fikk høre at pillene egentlig ikke fungerte døde han kort tid etter. Placebo kan redde liv og man kan ta det som et bevis på at kroppen har utrulige egenskaper på å helberede seg selv.

Det er sikkert fleire historier om folk som egentlig burde ligget døde, men så prøvde de andre metoder og blei friske av seg selv. Feks en annen historie er en som ble trent opp til å se kreften og på en måte fikk han imunforsvaret til å angripe kreften. For å gjøre en lang historie kort, han ble frisk. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...