Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Boote/ installere OS

Anbefalte innlegg

Hei

Har en gammel pc som jeg forsøker å installere XP på. Er fra før windows 2000 installert. Setter opp rekkefølgen for booting til cd rom, c:, a: i bios, men den starter opp windows 2000 fra harddisken likevel. I tillegg til dette etror jeg det er en feil med driverne til skjermkortet, da skjermbildet blir blått, for deretter at pcen slår seg av, like før man kommer til innloggingsbildet. Får derfor ikke til å formatere harddisken før installering av nytt OS.

Noen som har en ide hvordan jeg får til å formatere HD uten å åpne windows 2000?

mvh took

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis windows xp cden du prøver å bruke er laget riktig, og er bootbar, skal du få opp meldingen "trykk en tast for å starte setup" eller noe...

Når skjermbildet blir blått og pcen restarter, er det en blåskjerm du har fått. Dette er feilmeldinger med mye rart som årsak, muligens skjermkortdrivere, men det er ikke implisitt.

Hvis du får tak i en Windows xp cd som er orginal eller du vet booter korrekt, får du i Windows xp setup muligheten til å formatere partisjoner på disken, ev.t slette partisjonen og ompartisjonere. Anbefaler at du gjør det sistnevnte, da du på denne måten får fjernet alle rester av det tidligere operativsystemet, hvis det er dette du vil.

Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...