rofl Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Hei, Mitt spørsmål kommer etter denne redegjørelse: Hadde installert et ASUS M2N-E hovedkort med 250GB Seagate SATA-2 disk og Win2k med SP4 - og alt funket helt supert - inntil: Først lagde sikkert jeg selv et problem, så jeg reinstallerte Win2k pånytt. Etterpå insisterte systemt på at det var feil på et av mine volum: Disken ser slik ut cirka: Part. 1: 20GB 2: 50GB 3. 50GB 4: 110GB Det er partisjon 4 systemet ikke liker. I Windows lokal storage håndtering er partisjonen riktig identifisert i nederste del av skjermbildet, med 'OK' Men i oversikten høyere oppe er den ikke avmerket som NTFS slik de andre part. er, og den må bare formatteres - så er den OK igjen. Så skulle vel alt være i orden? Men neida, så enkelt er det nok ikke. Neste problem kom da jeg begynte å fylle opp denne partisjonen igjen. For å sortere mine WAV og MP3 filer i egne mapper brukte jeg XCOPY, og det gikk bra lenge - men plutselig hørte jeg et PIP - og maskinen var resatt, og ubootelig! Det eneste som nyttet var formattere part1 og installer win2k pånytt. Og da - da var alle partisjoner ok, og såvidt jeg kan huske kunne jeg også finne det jeg hadde lagt inn på part4. Men, senere dukket problemet med at systemet insisterte på en feil ved part4, og jeg måtte formattere den om igjen - og så ser det bra ut igjen. 1. Ved installasjon av ASUS hk drivere sies det noe om at ATA driver kanskje ikke behøver å installeres - men jeg gjorde det nå lell. Kan det ha noe å si - jeg lurer på om det var etter dette at systemet fikk plunder med part 4 - men er ikke sikker. 2. Hvorfor i allverden krasjet systemet og 'ødela' Part1, dvs C:? Kan det være så enkelt som at XCOPY gikk i spinn? Jeg hadde startet XCOPY med parametre, fra startmenyen med en bat-fil lagret på C:\ Det var altså to ganske greie spørsmål etter denne harangen - er spen på om noen wizards der ute kan kaste lys over problematikken. Rolf Endret 17. oktober 2006 av rofl Lenke til kommentar
eppis Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 prøv uten xcopy..... prøv vanlig windows copy. det kan hende at du må lage partisjonen på nytt.. fjern alle partisjoner og formater hele disken (altså lag alle partisjoner på nytt både 1,2,3,4 og formater alle sammen) funker ikke dette høres det ut som at disken begyner og si takk for seg. jeg ville ha tatt backup av all data og prøvd med en annen disk. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 For å sortere mine WAV og MP3 filer i egne mapper brukte jeg XCOPY, og det gikk bra lenge - men plutselig hørte jeg et PIPMulig virus. Når du lagrer wav- og mp3-filer i part4, er dette kun nye eller også gamle/ kopierte nedlastinger som eventuelt er sjekket fri for virus eller malware e.l.? Siden du kjører flere formateringer, og for å utelukke eventuelt ren programvare-feil, er drivere og alt ellers oppdatert? Lenke til kommentar
rofl Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 For å sortere mine WAV og MP3 filer i egne mapper brukte jeg XCOPY, og det gikk bra lenge - men plutselig hørte jeg et PIPMulig virus. Når du lagrer wav- og mp3-filer i part4, er dette kun nye eller også gamle/ kopierte nedlastinger som eventuelt er sjekket fri for virus eller malware e.l.? Siden du kjører flere formateringer, og for å utelukke eventuelt ren programvare-feil, er drivere og alt ellers oppdatert? 7087758[/snapback] Takk for svar. Jeg tror jeg har kommet på sporet av problemet. Hvis systemet ikke skulle kunne aksessere hele part4, og jeg driver og kopierer fra p3 til p4, så kunne jeg tenke meg at systemet blir helt forvirret, og skriver til part1 i stedet - og da er det selvfølgelig gjort. Mens jeg satt og rotet rund i alle mine mapper fant jeg noe jeg helt hadde glemt: Ved første gangs installasjon av det nye hovedkortet og 250GB disken fant jeg ut at etter å ha oppgrader Win2k til SP4, så skulle man kjøre et lite utility program, som heter EnableBigLBA. Navnet sier jo hva det handler om, og det programmet hadde jeg altså ikke kjørt etter ny installasjon av Win2k. Så det spørs om det ikke er der problemet ligger. Hadde jeg unngått dette ved å kjøre XP? Har XP support for 250GB disker uten noen ekstra hokus-pokus? Rolf Lenke til kommentar
Caze Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 "Har XP support for 250GB disker uten noen ekstra hokus-pokus?" Ja, den har det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå