Gå til innhold

Hva bør jeg spise og trene?

Anbefalte innlegg

Vel, jeg er en 21 år gammel gutt/mann og sliter litt med vektproblem, jeg er ca 185cm høy og veier rundt 140kg.

Jeg har prøvd flere ganger å trene regelmessig samt spise sunt, men ene prosjektet etter det andre går rett i vasken, mesteparten pga min lille selvtillit :( Og avogtil så har det bare ikke gått.

Det jeg lurer på er hva som er et bra kosthold? Hva bør en spise/drikke og hva bør en holde seg unna?

Hvordan bør jeg trene? Jeg har trent en del på treningsstudio og vet hvordan tingene funker og skal melde meg på treningssenter i morgen igjen.

Jeg kan ikke springe pga beinhinnebetennelse pluss dårlig kondis, vil det hjelpe å gå lengre turer? Gå fort?

Takker på forhånd.

Tom Aril Hansen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du ha en utfyllende eller en meget enkel "spiseguide" en superenkel er denne :

- Spis frokost (helst frokostblanding) en frukt. Vitaminer C, E, tran og multivitaminer (det er dette som bruker å bli anbefalt av leger)

- spis ett "lett" måltid etter ca 3 timer, youghert(e-l)+en frukt, siden du sikkert ikke har tid til å sitte å spise så veldig mye i arb. tiden

- spis ett litt større måltid neste gang, si 2 brødskiver. +frukt igjen. (ca 3 timer etter forige måltid)

- Middag (å spise bare sunn mat er bull, spis noe du liker, men, ta en liten tallerken, bestem deg for å forsyne deg EN gang.)

-Kveldsmat, 1-2 brødskiver e.l ca i 7-8 tiden på kvelden.. IKKE spis etter dette.

Spis ca hver 3-4 time, dette for å holde forbrenningen oppe hele tiden, prøv å ha minimum 5 måltider om dagen og noe frukt og grønt til hvert enkelt måltid. ikke spis middag til du er på tur å sprekke. Hvis du vil ha mer detaljert så er det ørten sider som kan fortelle deg eksakt hva du skal og ikke skal spise, det orker ikke jeg legge ved. Lykke til.. Ikke alle greier å trene regelmessig, begynn med å prøve å trene en gang i uka den dagen du føler for det.

Ikke alle som orker å sykle på jobben bare fordi det er bra for deg. Jeg "må" sykle på jobb. Men litt trening til å begynne med for ikke å miste motivasjonen, så kan du trene mer når du føler for det. For min del så bruker jeg av og til å ikke trene på søndagen, når jeg våkner på mandagen, så er det akkurat som om noe manglet dagen før... ;) (og ja, jeg trener rimelig mye)

Lenke til kommentar

Spisingen:

- Spis mat med mye fiber uten mye cal.

- Spis lite men hver 3 time.

- Ikke spis for sent stopp ved ca. 18.00-19.00

- Få i deg mye proteiner men lite karb.

- Hold deg unna all usun mat som: Hamburger, godteri osv.

- Hold deg unna brød velg heller knekkebrød f.eks.

- Minimum 5 måltider hver dag.

- Få i deg mye vitaminer fra frukt og kosttilskudd.

- Ta omega 6 og 9 hver dag for økt fettforbrenning.

Treningen:

- Sykl/jogg mye. 45 min - 1 time sykkling f.eks hver dag?

Og det viktigste; Se resultatene og ha troen på deg selv:

- Ta bilde av deg i boksern(?) dag 1 eller fler dager fremover og se på resultatet.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Hei Tom Aril :)

Flott å se at du har lyst til å gjøre noe med situasjonen din. Det er ikke lett i dag å være overvektig når media kjører så beinhardt så de gjør, men ikke fortvil, for det er mulig å gjøre noe med det :)

Du er ikke alene om å falle tilbake på gamle vaner og de aller fleste som melder seg inn i et treningssenter blir såkalte støttemedlemmer etter kort tid. Med støttemedlem mener jeg at man betaler for et medlemskap man ikke bruker. Dette ser man spesielt tidlig på nyåret da alle skal i gang med et sunnere liv, men alle vet jo at det ikke alltid er så veldig lett :)

Det beste tipset jeg kan gi deg for at du skal holde motet oppe og orke å gå på trening, er å finne deg en venn du kan trene med! Dette er kjempenyttig og en stor motivasjonsfaktor. Alt går mye lettere på trening også da dere kan hjelpe hverandre, så dersom du har en som kanskje vil begynne med deg, så få han eller hun med! :)

Kosthold skal jeg komme inn på om en liten stund. Dette er et svært omfattende emne og her gjelder det å holde tunden rett i munnen. Mer om det snart!

Løping holder du deg langt unna for nå! Du skriver at du har beinhinnebetennelse og da er løping en forferdelig dårlig ide. Ha det som et mål at du skal kunne løpe igjen, men dette målet må være langt fram i tid. Beinhinnebetennelse er forferdelig vondt og det eneste som hjelper er å ta tiden til hjelp og unngå aktiviteter som skaper enda mer problemer for skinnleggene.

Å gå er like bra som å løpe så lenge du har tid til det ;) Veldig mange som skal ned i vekt sverger faktisk til gåing da det er mye snillere med kroppen enn det løping er, så å gå mye er en super treningsmetode.

Nå kommer en del generelle tips:

- Dersom du vil ned i vekt så gjelder det seg å holde seg i aktivitet hver dag. Trenger ikke å være så mye, men ikke sitt i godstolen hele dagen hvis du har muligheten til å gå en liten tur på en halvtime.

- Begynn rolig! For å være litt slem, så er det bra at du har beinhinnebetennelse slik at du ikke har mulighet til å begynne for hardt ;) Dersom man begynner for hardt er det stor sjanse for at man ikke gidder å holde på sånn særlig lenge. Det er mye mer morsomt å se fremgangen litt etter litt enn å grue seg til treningen.

- Drikk mye vann og spis mye grønnsaker. Vann demper sulten og er livsviktig for at kroppen skal fungere skikkelig. Grønnsaker er gratis kalorier. Du kan spise så mye du vil av grønnsaker uten at du trenger å telle kalorier. Det fyller opp magen og gjør at du ikke går rundt sulten hele tiden.

- Spis det du vil en gang i uken! Ingen klarer å holde seg sunn året rundt. Det er bare godt å jukse en sjelden gang. En annen positiv side ved å jukse en gang i uken er at kroppen ikke går inn i sultemodus og bremser stoffskiftet. Dersom det skjer vil det bli enda vanskeligere å gå ned i vekt!

- Spis lite, men ofte. Spis minst 6 måltider per dag. Ved å spise så ofte opprettholder du forbrenningen dagen lang.

Så over til selve kostholdet:

Du er en stor gutt, og store gutter trenger mye mat. Ja, selv når man skal ned i vekt trenger store gutter mye mat.

Din BMR er: 3353 kcal

Kort fortalt er dette tallet det minimale inntaket kroppen din trenger hver dag. Dersom du ligger på i sengen et helt døgn, vil dette være mengden kalorier kroppen vil forbrenne.

Dette tallet er ganske så viktig. Dersom du går under dette tallet vil du miste mye muskler, og det er noe du ikke vil. Ikke fortvil, din BMR vil minske i takt med at du går ned i vekt, så selv om det er høyt nå, så vil det som sagt minske fort.

Jeg vil anbefale deg å ligge på ca 4000 kcal hver dag. Dette tallet forutsetter at du også trener! Det er viktig. Dersom du ikke trener den dagen, så bør du kutte litt på maten den dagen.

Du bør drikke veldig mye vann. Ha det som en vane å ha et par 1.5l flasker stående i kjøleskapet med vann. Liker du ikke vann? Ingen fare, etter et par dager vil du synes det er helt nydelig. Prøv å drikk 5 liter vann hver dag. Det høres mye ut, men drikk vann til alle måltider og med en gang du føler deg tørst.

Er urinen din klar og uten særlig lukt gjør du det riktig. Er den mørk og lukter vondt er det et tegn på at du er dehydrert.

Du bør ligge på en 40/30/30 fordeling.

Det vil si at kostholdet ditt bør ha en fordeling på 40% proteiner, 30% karbohydrater og 30% fett.

Så mye fett spør du kanskje? Svaret er ja. Fett er sunt og livsviktig for kroppen.

400g proteiner

300g karbohydrater

133g fett

Slik ser 40/30/30 ut i gram ut i fra et inntak på 4000 kcal.

Forslag til kostholdsprogram:

Dette er kjapt satt opp, men er et eksempel på hvordan du kan gjøre det. Bytt gjerne ut tunfisken, kyllingen eller noe annet med noe du liker bedre. Husk bare på at det bør være noe lignende som har omtrent de samme energiinnholdet og energifordelingen.

07.00 - FROKOST  GRAM	KCAL	PROTEIN	KARBO	FETT

Havregryn, lettkokte  80,0 g	290,4 kcal	7,7 g	60,0 g	1,3 g
Skummet melk  300 ml	105,0 kcal	10,6 g	15,0 g	0,3 g
Tunfisk i vann, liten boks  120,0 g	153,1 kcal	27,6 g	0,0 g	0,6 g

Tran 1 ss  10 ml	81,0 kcal	0,0 g	0,0 g	9,0 g

TOTAL SUM FROKOST:  	629,5 kcal	45,9 g	75,0 g	11,2 g

10.00 - LUNSJ 1  GRAM	KCAL	PROTEIN	KARBO	FETT

Fullkorn brød, 2 skiver  80,0 g	181,6 kcal	5,6 g	34,2 g	2,2 g
Fullkorn brød, 2 skiver  80,0 g	181,6 kcal	5,6 g	34,2 g	2,2 g
Skinke, kokt 4 skiver  39,0 g	38,6 kcal	7,0 g	0,0 g	1,2 g
Skinke, kokt 4 skiver  39,0 g	38,6 kcal	7,0 g	0,0 g	1,2 g

TOTAL SUM LUNSJ 1:  	545,4 kcal	35,6 g	83,5 g	7,0 g

13.00 - LUNSJ 2  GRAM	KCAL	PROTEIN	KARBO	FETT

Laks  100,0 g	181,0 kcal	18,4 g	0,0 g	12,0 g
Ris 1 porsjon  40,0 g	140,8 kcal	2,8 g	31,5 g	0,2 g
Linfrøolje 1 ss  10 ml	81,0 kcal	0,0 g	0,0 g	9,0 g

TOTAL SUM LUNSJ 2:  	688,8 kcal	50,2 g	46,5 g	33,5 g

16.00 - MIDDAG  GRAM	KCAL	PROTEIN	KARBO	FETT

Kyllingkjøtt, uten skinn  100,0 g	115,0 kcal	21,5 g	0,0 g	3,5 g
Ris Litt under 1 porsjon  30,0 g	105,6 kcal	2,1 g	23,6 g	0,2 g

Linfrøolje (2 ss)  20 ml	162,0 kcal	0,0 g	0,0 g	18,0 g

Brokkoli  kjør på!      

TOTAL SUM MIDDAG:  	602,6 kcal	55,7 g	38,6 g	25,5 g

ETTER TRENING  GRAM	KCAL	PROTEIN	KARBO	FETT

Styrketrening      

15 min gerilja kardio trening      

Banan (gul) 1stk = 110g  110,0 g	105,3 kcal	1,1 g	24,0 g	0,6 g
Banan (gul) 1stk = 110g  110,0 g	105,3 kcal	1,1 g	24,0 g	0,6 g
Misc Olje 1 ss  10 ml	81,0 kcal	0,0 g	0,0 g	9,0 g

TOTAL SUM ETTER TRENING:  	597,7 kcal	57,4 g	48,0 g	11,3 g

20.00 - MELLOMMÅLTID  GRAM	KCAL	PROTEIN	KARBO	FETT

TOTAL SUM MELLOMMÅLTID:  	443,0 kcal	36,8 g	0,0 g	33,0 g

RETT FØR LEGGETID:  GRAM	KCAL	PROTEIN	KARBO	FETT

TOTAL SUM KVELDS:  	311,0 kcal	43,0 g	0,0 g	16,0 g

KCAL	PROTEIN	KARBO	FETT
TOTAL SUM FOR DAGEN:  	3818,0 kcal	324,6 g	291,5 g	137,4 g

Avvik i prosent skyldes at utregningene ikke alltid stemmer med det som produsentene fører opp på pakken. Dette avviket er ikke så veldig viktig med mindre det er over 100% eller veldig mye under 100%. Dersom det er tilfelle bør du sjekke over tallene som er brukt i kostholdsoppsettet.    	

PROSENT	PROTEIN	KARBO	FETT
TOTAL SUM FOR DAGEN I PROSENT:  	96,9 %	34,0 %	30,5 %	32,4 %

Nå ble denne posten veldig lang, så jeg stopper her. Dersom du lurer på noe mer så er det bare å spørre. Har ikke sagt noe spesifikt om trening, så dersom du trenger hjelp til det så er det bare å gi beskjed.

-Frosten

Lenke til kommentar
Jeg vil anbefale deg å ligge på ca 4000 kcal hver dag.

7091202[/snapback]

Han skal jo spise mindre enn han forbrenner hver dag. Hvem klarer å forbrenne mer enn 4000 cal hver dag?

7091361[/snapback]

Faktisk veldig mange flere enn du aner. Hvis du ser hvor høy hans BMR er så ser du at i hans tilfelle så er ikke 4000 kcal mye i det hele tatt.

Her er det snakk om vektreduksjon gjort på en forsvarlig og god måte. Ikke noe sulteslanking.

Lenke til kommentar

Gå raskt er det beste du kan gjøre, så det gjør ikke noe at du har beinhinnebetennelse :)

En times rask gange brenner fett, og mange mener at hvis du tar en slik gåtur på morgenen FØR frokost, så vil utbytte være enda større.

Når det gjelder kosthold, så burde du holde deg til så rene matvarer som mulig.

Det vil si: Kjøtt, fisk, ris, grønnsaker, magre melkeprodukter, havregryn og andre rene varer.

Ikke la deg lure av produkter som reklamerer med "XX% Mindre fett og sukker! Kjempesunt mellommåltid!" Se selv på hvor mye fett karbohydrater og proteiner det er.

En lur ting du kan gjøre er å lage deg et dokument på PC'en der du setter deg korttidsmål. F.eks "Jeg skal gå ned 5 kilo de neste 4 ukene"

Du setter av en fast dag der du veier deg, jeg lover deg, det blir mye enklere bare av dette!

Det er virkelig deilig å nå slike mål, og det krever kun en uke av gangen der du spiser helt riktig.

Etter en uke kan du ta en såkalt "spisedag" der du propper i deg alt av junkfood og godteri du måtte ha lyst på. Dette hjelper virkelig på motivasjonen.

"Mett mann lover å faste", er det et ordtak som heter, og det stemmer godt.

Du blir motivert for en ny uke med sunn spising.

Men det aller beste tipset jeg kan gi deg, er at du burde opparbeide deg så mye kunnskap som mulig rundt kosthold/trening.

Det er mye bedre å forstå nøyaktig hvorfor du burde holde deg unna forskjellige matvarer, og å vite hva som skjer når du trener, og ikke bare gjøre det fordi andre sier du skal gjøre det.

Lenke til kommentar

Takk for et grundig svar Frosten ;) Har begynt å drikke mye mer vann, og har alltid en halvliter med vann stående på sia meg ;) Vann er fantastisk godt syntes jeg, iallefall der jeg bor. Ikke sånn ekkel jernsmak eller no, bare kaldt og friskt ^^

Har en kammerat jeg skal begynne å trene sammen med i styrketrening, vi har trent sammen tidligere og klarer å sammarbeide og hjelpe hværandre ;)

Skal skaffe meg skikkelig treningstøy i morra, samt medlemskap på treningssenteret.

Det kommer garantert til å bli mer gåing på meg, og jeg skal ta ditt råd og heller starte rolig, ikke vits å ødelegge seg mer, beina vil jo bli sterkere og bedre etterhvært som en går.

Har gått til innkjøp av vitaminer og frukt og det skal bli mer grønnsaker også i kostholdet.

Skal studere den lista du la ut her og følge den. Jeg er ikke så glad i fisk, men det går ned ;) (håper jeg:P) Fisk er sunt for kroppen. Kylling har jeg ikke noe problem å få ned :p hehe.

Skal bli mer aktiv generelt og med sunt kosthold så skal jeg klare det ;) Er en god følelse og å ha et forum å høre med når det gjelder forskjellige ting.

Trening kommer jeg tilbake til jeg og ;) Må bare få studere dette litt ;)

Tom

Endret av Meendel
Lenke til kommentar

Mye av det folk sier over her, men å ikke spise etter 18-19-20 00 tiden om kvelden er bare tull.. Nye stuider viste jo at litt mat, med proteiner(spesielt) om kvelden er bra. Spesielt om du trener samme dag.

For om natten brytes musklene ned, forså og bli bygget opp igjen- og da hjelper det sunne måltidet du spiser om kvelden veldig godt.

Drikker du mye alkohol? Dette bryter ned muskler, og omdannes til fett. Tar selvfølgelig litt tid, om du drikker hver helg kan dette oppstå.

Om du vet du skal drikke lørdagskvelden, ikke tren på lørdag da, det har jo ingen hensikt- nettopp fordi musklene brytes ned av alkoholen..

Lenke til kommentar

Har selv gått ned fra 118 kg til 92 kg denne sommeren, og vil bare ønske lykke til. Jeg hadde svært usunne matvaner, disse er byttet ut med mange måltid med sunn mat. I tillegg går jeg ca 2 timer hver dag (untatt søndag), og jeg har en spisedag i uken, hvor jeg spiser det jeg vil av mat. Som deg har jeg også problemer med fisk, så jeg får i meg en god del flerumettet fett fra valnøttkjerner. Ta gjerne turen innom "den sunne slanketråden" :) Jeg er ingen kostholds- eller treningsekspert, men mitt beste råd er å bytte ut de dårlige vanene med sunne glipper, med sunne vaner og usunne glipper. Det er umulig å bare spise perfekt hele tiden, man skal leve også!

Ting som har hjulpet meg er som sagt lange gåturer (helst i oppoverbakke), jeg går såpass fort at jeg er godt anpusten, men ikke slik at jeg hiver etter luft. Lommeboka ligger hjemme slik at jeg ikke faller for fristelsen å stikke innom nærbutikken og kjøper godteri på hjemveien. Da jeg begynte på sensommeren hadde jeg den fordelen at det var mye søt frukt jeg spiste for å dempe søtsuget etter snop, idag er det vanskeligere å få tak i jordbær, plommer, vannmelon og andre søte frukter. Kiwi er daglig kost.

Igjen, LYKKE TIL, du har sikkert mange både gode og tunge stunder foran deg, jeg håper virkelig at du greier å legge om livsstilen din slik at du klarer å leve med den, ikke slik at det blir et skippertak du gir opp når det begynner å bli tøft.

Lenke til kommentar

Har selv gått ned fra 118 kg til 92 kg denne sommeren, og vil bare ønske lykke til. Jeg hadde svært usunne matvaner, disse er byttet ut med mange måltid med sunn mat. I tillegg går jeg ca 2 timer hver dag (untatt søndag), og jeg har en spisedag i uken, hvor jeg spiser det jeg vil av mat. Som deg har jeg også problemer med fisk, så jeg får i meg en god del flerumettet fett fra valnøttkjerner. Ta gjerne turen innom "den sunne slanketråden" :) Jeg er ingen kostholds- eller treningsekspert, men mitt beste råd er å bytte ut de dårlige vanene med sunne glipper, med sunne vaner og usunne glipper. Det er umulig å bare spise perfekt hele tiden, man skal leve også!

Ting som har hjulpet meg er som sagt lange gåturer (helst i oppoverbakke), jeg går såpass fort at jeg er godt anpusten, men ikke slik at jeg hiver etter luft. Lommeboka ligger hjemme slik at jeg ikke faller for fristelsen å stikke innom nærbutikken og kjøper godteri på hjemveien. Da jeg begynte på sensommeren hadde jeg den fordelen at det var mye søt frukt jeg spiste for å dempe søtsuget etter snop, idag er det vanskeligere å få tak i jordbær, plommer, vannmelon og andre søte frukter. Kiwi er daglig kost.

Igjen, LYKKE TIL, du har sikkert mange både gode og tunge stunder foran deg, jeg håper virkelig at du greier å legge om livsstilen din slik at du klarer å leve med den, ikke slik at det blir et skippertak du gir opp når det begynner å bli tøft.

7091957[/snapback]

Kjempeflott post. Det er slike poster som motiverer og samtidig gir enkel og nytting informasjon om hvordan man kan gjøre det. :thumbup:

Lenke til kommentar

Har selv veid 145 kg og veier nå 112 og er på god vei nedover enda!

- Mitt beste tips er å kutte ut f. eks smør og skift til de såkalte "lettere" produktene med mindre fett og sukker.

- Spis regelmessig og riktig! Dette høres idiotisk ut, men gud som det funker.

- Tipper du allerede nå tenker konstant på hva du har i deg, men ikke slutt med det. Planlegg hvert måltid, finn ut sånn ca hvor mye kalorier det er i det du skal spise. Struktur er ekstremt viktig.

- Matmengden har mye å si. Spis lite, men ofte. Mange superslankere forteller at de kunne spise/spiser opptil 6 ganger om dagen. Husk 5 om dagen (frukt og grønt)

- Trekløveret "Grønt, grovt og fiberrikt" bør være en basis i ditt daglige matinntak.

- Drikk masse vann/kalorifattige drikker. Man skulle faktisk tro at lettbrus var veldig bra kalorifattig drikke, men kan av egne erfaringer fortelle at av en eller annen merkelig grunn så blir man sulten av brusen :hrm: Kutt ned på brus :yes:

- Matvarer som frossenpizza, godteri og snacks skal bare spises en sjelden gang og i små mengder.

- Fastlegen kan være kjekk å ha som motivator og veileder. Snakk med legen din om overvekt og problematikken rundt den.

Selv om man kan gå ned mye bare på dette her, så kommer du til et punkt der trening spiller en meget viktig rolle. Begynn rolig, gjerne et par kvelder/ganger i uken, og øk så på med økter. --->HUSK du forbrenner mest/best ved ca. 70 % puls. Du kjenner på kroppen når du er sånn ca. der..

Jeg har stor respekt for alle som har et brennende ønske og behov for å hjelpe oss som sliter med vekten. Like vel så synes jeg det går over stokk og staur mye av det som foreslås her.

Det er et grunnleggende prinsipp at man må spise mindre, noen ganger mye mindre, enn det man forbrenner. Det at man kan foreslå en kostholdsplan som idrettsutøvere benytter seg av er etter mitt skjønn og erfaring en real skivebom. Jeg tror ikke en gutt på 140 kg skal bry seg så mye om tap av vann/muskelmasse med tanke på vektreduksjon. Det at man ikke har forståelse for hvor farlig det er å veie så mye, kontra det å miste litt muskler tyder på manglende kunnskap om overvektsproblematikk. Han kan fint miste all den ekstravekten han har nå, for å så bygge de musklene han måtte ønske senere. Tap av muskelmasse i slike saker som dette o.l. er etter min erfaring sterkt overdrevet :)

Endret av Mr. Ichkitdze
Lenke til kommentar
Det er et grunnleggende prinsipp at man må spise mindre, noen ganger mye mindre, enn det man forbrenner. Det at man kan foreslå en kostholdsplan som idrettsutøvere benytter seg av er etter mitt skjønn og erfaring en real skivebom. Jeg tror ikke en gutt på 140 kg skal bry seg så mye om tap av vann/muskelmasse med tanke på vektreduksjon. Det at man ikke har forståelse for hvor farlig det er å veie så mye, kontra det å miste litt muskler tyder på manglende kunnskap om overvektsproblematikk. Han kan fint miste all den ekstravekten han har nå, for å så bygge de musklene han måtte ønske senere. Tap av muskelmasse i slike saker som dette o.l. er etter min erfaring sterkt overdrevet :)

7093827[/snapback]

Flott post, men jeg er ikke enig i dette som står her.

Det blir faktisk enda vanskeligere å gå ned i vekt dersom man mister mye muskler når man slanker seg. Mer muskler gir økt forbrenning, og derfor er det i alles interesse uansett om du er en aktiv idrettsutøver eller en som bare ønsker å gå ned i vekt å beholde så mye av musklene som mulig.

Muskler tar også veldig lang tid å bygge opp igjen, og en sterk kropp gjør at du også orker mer.

Kostholdsplanen er for å vise et eksempel på hvordan det kan gjøres. Etter en liten stund så lærer man seg hva man kan spise i løpet av en dag uten å måtte gå og regne på kalorier dagen lang.

Kostholdsplanen er ikke noe som bare passer for idrettsutøvere. Man må ikke følge den slavisk, men at den hjelper, og i hvert fall i begynnelsen, er det ingen tvil om. Den eneste store forskjellen blir at man faktisk må tenke over hva man skal spise. Altså planlegge middagen. Ikke noe mer, og snart tar man det på feelingen.

:)

Noe morsomt er at dersom man ser på alle slankemetodene som har blitt stort oppslått i media de siste årene, så kan du se at veldig mange av de samme metodene er akkurat det samme som hva bygger og fitnessmiljøet har visst i mange år. Det er for det meste sunn fornuft og gode matvaner, det eneste er at i treningsmiljøet så er man enda mer bevisst over hva som faktisk er i hva man spiser, mens fra slankeeksperter og andre nymotens ernæringsfysiologer i media går det mest på generelle retningslinjer og man går ikke så mye inn på tall og hva ens kaloriinntak bør ligge på. Sistnevnte synes jeg er viktig da folk er forskjellige, og en gutt på 120kg og en jente på 85kg har faktisk forskjellig energibehov!

Det er noe jeg reagerer på når man ser på disse slankeprogrammene på tv. Et lettere liv på TVNorge hvor en hel gjeng med unger over et stort aldersspenn skal spise samme mengde mat, det synes jeg blir helt feil, og da er det kun èn ting som står i hodet på de ansvarlige - her skal det slankes i en fei!

Ser du nutrilett og annet slankepulver, så ser du fort at det for det meste bare er en blanding av proteinpulver og maltodextrin (karbohydrater). Kosttilskudd som har vært brukt i årevis og som ikke er noe vidunderkur, men en liten ekstra hjelp for de som trenger det.

Er helt enig i at sunne matvaner og enkle livsstilsendringer kan gjøre mye for å få balanse i regnskapet, men det skader ikke i å bli mer kunnskapsrik om ernæring. Og det er noe som gjelder alle og enhver :)

Nå ble det litt off topic her, men jeg synes det passer denne tråden godt, så håper det går greit.

Veldig flott å få tilbakemeldinger fra folk som har vært i samme båt som trådstarter. Det er både motiverende og gir et godt innblikk fra det perspektivet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har nå satt opp en kostholds plan, meste er likt den Frost la ut, men jeg har enda ikke fått erstatta fisk med noe. Hva vil dere anbefale? Jeg spiser det meste, men fisk takler jeg ikke.

Og hvordan med treningsopplegg? Hvordan bør jeg legge det opp?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...