fakefox Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Jeg bor i kollektiv hvor vi inntil nylig hadde et nettverk med kabler som lå og slang overalt, dvs alle var koblet med kabel direkte til svitsjen. Så bestemte huseieren seg for å legge kablene gjennom veggene slik at alle rommene fikk en nettverkskontakt hver. Montørene fra Bravida koblet det slik at det er 7 kontakter samlet i gangen (hvor vi har ruteren og svitjen) som går til en kontakt i hvert av de syv rommene. Disse kablene går altså gjennom veggene. Så på utsiden av veggen i gangen er det plugget en liten kabelstump mellom de syv kontaktene og de syv portene på svitsjen. På den 8. porten går det en kabel til ruteren som vanlig. Håper det var godt nok forklart. Problemet slik vi er koblet til nå er at ingen av rommene får større hastighet enn ca 1.7 Mbit/s. Vi har 6.5 Mbit linje fra NGT så vi har altså mistet ca 75% av båndbredden. Når jeg kobler direkte fra dataen til ruteren får jeg full hastighet, så det er tydlig at det er kontakt-til-kontakt-løsningen som er synderen. Hva kan dette skyldes? Har montørene gjort noe feil? Endret 17. oktober 2006 av fakefox Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det skal vanvittig mye til for at du får noe tap ETTER ruteren. Fram til ruteren kan derimot signalet bli påvirket noe av dårlige kabler og eletromagnetisk støy, men det er jo ikke problemt her som du sier når du får full hastighet direkte mot ruter. Er du sikker på det ikke er switchen som er felkilden? Du må ellers ha hundrevis av meter md TPkabel under særs dårlige forhold for å kunne oppnå så mye tap som du beskriver. Dessuten kunne det umulig ha påvirket ALLE linjene. Prøv å koble en PC direkte til switchen du. Jeg vil gjette at det blir like dårlig hastighet da. -Stigma Lenke til kommentar
fakefox Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Nope. Jeg får full hasitghet når jeg kobler direkte til switchen også. EDIT: Jeg fant ut at den samlede hastigheten visstnok er som den skal når jeg er koblet til med kontaktene. Men hvis jeg har kun et nedlastningstillfelle, f.eks. måler hastigheten eller laster ned EN fil så får jeg ikke mer en 1.7 Mbit/s. Men jeg kan laste ned flere filer samtidig og få ca 1.7 Mbit/s på alle filene samtidig. Dette gjorde meg bare anda mer forvirret... Endret 17. oktober 2006 av fakefox Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Da kan jeg så godt som garantere deg at ikke det er noe feil i kablene dine. Du har fått dårlige måledata. bruke tptest versjon 3.12 fra www.tptest.se og bruk telenor, stockholm serveren når du måler. Da får du en skikkelig pålitelig måling. Sørg også for at alle de andre masinene er av når du måler. Alle slgs programer, virus osv. osv. kan bruke linjen uten at brukeren er klar over det. Sjansene for at minste èn av de 7 i huset har noe på maskinene som de ikke er klar over bruker båndbredden er _meget_ stor. -Stigma Lenke til kommentar
fakefox Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Fikk 1.70 Mbit/s på TCP mens på UDP fikk jeg full hastighet, 6.5 Mbit/s. Hva vil det si? Er det dataen min det er noe galt med. Har jo testet på noen av de andre maskinene tidligere og fått like lav hastighet der. Og hvorfor får jeg full hastighet når jeg kobler direkte til switchen?? Endret 17. oktober 2006 av fakefox Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Tviler på at det har så mye å si, men hvordan er kablene terminert i enden? I modulærkontakt i begge ender og en Patchesnor fra Modulær til Switch og en Patcesnor fra Modulær og PC? Lenke til kommentar
fa2001 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Fikk 1.70 Mbit/s på TCP mens på UDP fikk jeg full hastighet, 6.5 Mbit/s. Hva vil det si? Er det dataen min det er noe galt med. Har jo testet på noen av de andre maskinene tidligere og fått like lav hastighet der. Og hvorfor får jeg full hastighet når jeg kobler direkte til switchen?? 7086435[/snapback] Det der kan forklares med at det er mye packet loss, dvs at data blir borte pga dårlig "kontakt". Dette støtter opp om teorien om at det er en dårlig kabel (var det kanskje åpenbart fra før av? ) EDIT: Det utelukker ikke et software-problem, så du bør prøve forskjellige PC'er/laptoper på samme kabel og se om de har samme problemet. Alternativt kan du starte opp fra en Linux LiveCD, hvis det går tregt fra linux så kan du utelukke software-problemer. Endret 17. oktober 2006 av fa2001 Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Ville nok sjekket termineringene i endene Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Da kan jeg så godt som garantere deg at ikke det er noe feil i kablene dine. Du har fått dårlige måledata. 7086370[/snapback] Det var da en veldig bastant konklusjon! Hvordan kan du være sikker på at termineringen er i orden? Lenke til kommentar
fakefox Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Det virker som det var kablene det var noe galt med. Bravida var her i dag og byttet ut de småkablene som gikk mellom switchportene og de 7 kontaktene og nå funker alt som det skal. De hadde visstnok ikke brukt standardkabler siden de skulle være så korte, de hadde laget dem selv. Så montøren hadde sikkert gjort et eller annet galt da. Var attpåtil et kvinnfolk som hadde gjort det.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det bekrefter bare mistanken vår om kvinner og teknikk :!: Spørsmålet er hvordan man kan koble slik at man får så mye hastighetsreduksjon på en kort kabel? Det hadde vært enklere å skjønne om det var null forbindelse...? Lenke til kommentar
Mr Burns Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Det bekrefter bare mistanken vår om kvinner og teknikk :!: Nei, men det bekrefter det inntrykket jeg har av Bravida, tidligere kjent som Telenor. Spørsmålet er hvordan man kan koble slik at man får så mye hastighetsreduksjon på en kort kabel? Det hadde vært enklere å skjønne om det var null forbindelse...? 7090890[/snapback] Hvis montøren kobler ustandard, kan det f.eks. bli mye "crosstalk" og refleksjoner i patchekabelen. Da kan man få pakketap. Lenke til kommentar
chrisege Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Dersom du har en av de kablene, kunne det vært intresant å få se et bilde av en av de, da gjerne også pluggen! (altså hvordan de er terminert inni pluggen) Lenke til kommentar
fakefox Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Dersom du har en av de kablene, kunne det vært intresant å få se et bilde av en av de, da gjerne også pluggen! (altså hvordan de er terminert inni pluggen) 7094260[/snapback] De tok dem nok med seg. Måtte vel kvitte seg med alle bevis Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå