Gå til innhold

Utdanning til ingeniør

Rescue me

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sannsynligvis ikke. Dersom du skal bli ingeniør så bør du gå allmenne fag mht realfagene og teorien, men du kan vel sjekke de formelle kravene gjennom rådgiver. Fra Samordna opptak:

HING

3MX og 2FY.

Søkere med bestått teknisk fagskole eller bestått forkurs for ingeniør- og maritim utdanning er kvalifisert uten hensyn til generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav.

SIVING

3MX og 2FY.

Søkere med bestått 2-årig teknisk fagskole og 3MX eller

1-årig forkurs for ingeniør- og maritim høgskoleutdanning er kvalifisert uten hensyn til kravet om generell studiekompetanse eller spesielle opptakskrav.

Endret av cybirg
Lenke til kommentar
Kan jeg gå Teknikk og Industriell produksjon på vgs og hoppe direkte til ingeniør utdanning uten å gå forkurset?

7086274[/snapback]

ja, men du må ta allmenn påbyggning ( vet ikke hva det heter nå ) etter vg2, eller etter at du har tatt et eventult fagbrev.

men når du tar allmennpåbyggning får du ikke spesiell studiekompetanse som du må ha for å komme inn.

Det kan du ta som privatist eller på et forkurs.

De fleste som skal bli ingeniør tar studiespesialisering hvor de kan ta ektra matte og fysikk som studieretningsfag.

Du kan også ta teknisk fagskole, eller TRES ( for de som har studiespesialisering, men mangler ekstra matte og fysikk.

Lykke til hva du nå en velger :)

Endret av Lazy_Boy
Lenke til kommentar

Det er jo selvsagt ikke bare allmennfag som kan gi deg spesiell studiekompetanse:

Allmenn

Musikk dans og drama

og

Idrett

gir også muligheten til å ta 2FY og 3MX. Vet ikke om du kan ta det på andre linjer, men snakk med rådgiveren på skolen din før du velger du.

Å ta fag som privatist gir deg en del ulemper når du skal søke på universitet eller høyskole. F.eks. at du konkurrerer i ordinærkvoten i steden for primærkvoten, som kan føre til at du må gå å samle ekstrapoeng noen år for å komme inn.

Igjen, snakk med rådgiveren på skolen din.

Lenke til kommentar
men når du tar allmennpåbyggning får du ikke spesiell studiekompetanse som du må ha for å komme inn.

7090985[/snapback]

Feil. Det finnes enkelte påbyggingsklasser (skoler) som tilbyr 1mx, 2mx og 3mx i løpet av skoleåret, i tillegg til 2fy.

Å ta fag som privatist gir deg en del ulemper når du skal søke på universitet eller høyskole. F.eks. at du konkurrerer i ordinærkvoten i steden for primærkvoten, som kan føre til at du må gå å samle ekstrapoeng noen år for å komme inn.

7093151[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Du konkurrerer i primærkvoten med poengene du hadde før du tok fagene som privatist. Tar han fagene som privatist mens han går på VGS havner det vel egentlig på samme vitnemålet.

En veninne av meg som kom inn på medisin nå i høst tok en del realfag som privatist det siste året. Karakterene hadde ikke noe å si på primærvitnemålet hennes, men det hadde visst realfagspoengene. Dette forstår jeg ikke helt selv, men det er visst noe rart her man kan nyttegjøre seg av.

Lenke til kommentar

7093151[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Du konkurrerer i primærkvoten med poengene du hadde før du tok fagene som privatist. Tar han fagene som privatist mens han går på VGS havner det vel egentlig på samme vitnemålet.

En veninne av meg som kom inn på medisin nå i høst tok en del realfag som privatist det siste året. Karakterene hadde ikke noe å si på primærvitnemålet hennes, men det hadde visst realfagspoengene. Dette forstår jeg ikke helt selv, men det er visst noe rart her man kan nyttegjøre seg av.

7095478[/snapback]

Realfagspoeng og studieretningspoeng, tilsammen maks 7, kommer under grunnpoengene (de som man konkurrerer med i primærkvoten) og regnes ut slik: Gjennomsnittskarakter * 10 + studieretningspoeng og realfagspoeng.

Dvs: har man f.eks. gjennomsnittskarakteren 4 og har 2FY, 3FY, 2MX, 3MX, 2KJ og 3KJ vil man få 47 poeng i primærkvoten. Tar man ingen realfag som studieretningsfag får man i dette tilfellet: 44 poeng.

Når man søker via samordna opptak blir man prøvet i både primærkvoten og ordinærkvoten. Dersom det er mer enn 3 år siden man fullførte VGS, vil man kun prøves i ordinærkvoten. Fag som er tatt som privatist teller også kun i ordinærkvoten.

I ordinærkvoten kan man ha inntill 12 ekstrapoeng. Her teller alderspoeng, førstegangstjeneste, jobbpoeng, o.l. Derfor kreves det som regel noe mer å komme inn via ordinærkvoten. 50% av studentene blir tatt inn via primærkvoten og 50% via ordinærkvoten.

Fag tatt som privatist kan tenkes å komme på samme vitnemål dersom de blir tatt på samme skole som han tar de andre fagene. Men ellers vil de komme på et separat vitnemål.

Hvorvidt dette hjelper trådstarter vet jeg ikke. Det er iallefall 3 år fram for han.

Svaret blir at man kan komme rett inn på ingeniør uansett om man tar mek, teknisk design, helse og sosial eller hva det måtte være dersom man tar fag som privatist ved siden av. Men det vil isåfall ofte kreve rundt en halvkarakter høyrere snittkarakter enn om man går allmenn, musikk eller idrett og får 2FY og 3MX på primærvitnemålet.

Lenke til kommentar

Jeg trodde realfagspoeng man fikk pga fag man tok som privatist etter videregående ble lagt til ordinær, da det er det som har skjedd med meg. Da er det med andre ord i mitt tilfelle det er blitt gjort feil.

Du kan konkurrere i primærkvoten til og med det året du fyller 21 år. Reglene sier ikke noe om 3 år, selv om det er det som passer for folk flest.

I eksempelet ditt med realfag får man i tilfelle 1 48,5 poeng, mens i tilfelle 2 stemmer din poengsum (0,5 poeng for 2. klasse realfag, 1 poeng for 3. klasse realfag).

Stort sett er vi enige :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...