CurSe Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Til min store fortvilelse er jeg herved bannlyst fra all overtidsarbeid på postterminalen. Jeg har en 53,53% stilling og grunnlønna er ikke så veldig god, men det har jeg fikset på med å jobbe overtid. Jeg fikk stillingen i juni og har hatt gode lønninger fram til nå, men fra nå av blir det spinkelt med penger fremover. Hvorfor i alle dager er det satt en grense på 200t når jeg har klart å fylle kvoten i løpet av 4 måneder? Jeg er frisk og rask og har lyst til å jobbe mer, men reglene tilsier at jeg ikke har lov. Forbanna idiotisk, er det det er! Lenke til kommentar
Steina Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Kanskje det er for å få folk til å arbeide i arbeidstiden istedet, ikke fordi at folk ikke KLARER å jobbe mere. Overtid vil de helst at vi kun skal gjøre når det er nødvendig, så slipper de å betale så mye ekstra. Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Det er lov med mer overtid, men det er nok begrensninger på din arbeidsplass som gjør dette: http://www.arbeidstilsynet.no/faktaside/vis.html?tid=28157 Lenke til kommentar
CurSe Skrevet 18. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2006 Jobber på posten og etter at jeg leste litt på den siden så virker det som om at de sparer meg til jul. Overtidsarbeid etter avtale med tillitsvalgte I virksomheter med tariffavtale kan arbeidsgiveren og de tillitsvalgte inngå skriftlig avtale om utvidet overtidsarbeid for inntil 12 uker. Det kan avtales overtid på inntil: * 15 timer i løpet av sju dager * 40 timer i løpet av fire sammenhengende uker * 300 timer i løpet av 52 uker Jeg kan altså jobbe 100t til hvis jeg inngår en avtale? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Jeg tolker det slik ja, men da må det altså foreligge tariffavtale for de ansatte, du kan ikke inngå tariffavtale alene. Les mer om tariff hos www.lo.no Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 28. oktober 2006 Del Skrevet 28. oktober 2006 (endret) Til min store fortvilelse er jeg herved bannlyst fra all overtidsarbeid på postterminalen. Jeg har en 53,53% stilling og grunnlønna er ikke så veldig god, men det har jeg fikset på med å jobbe overtid. Jeg fikk stillingen i juni og har hatt gode lønninger fram til nå, men fra nå av blir det spinkelt med penger fremover. Hvorfor i alle dager er det satt en grense på 200t når jeg har klart å fylle kvoten i løpet av 4 måneder? Jeg er frisk og rask og har lyst til å jobbe mer, men reglene tilsier at jeg ikke har lov. Forbanna idiotisk, er det det er! 7086176[/snapback] Fordi at bedrifter heller skal ha 100% stillinger istedenfor å "utnytte" de som går på f.eks 53,3% stillinger for å slippe å ansette flere i 100% stillinger. Dette er også gjort for å verne deg som arbeidstaker. På visse arbeidsplasser er det omtrent gitt at du skal jobbe overtid. Hadde du syns det var like greit hvis sjefen din omtrent styrte det slik at du fikk 300t overtid uten å ta noe særlig hensyn til deg ? Du skal være glad for at du "bare" får jobbe 200t overtid. (du må huske på at 200t overtid regnes som 5 ukers full jobb ) nå regner jeg med at du i tillegg har vanlige tariffavtaler slik at du "først" må jobbe deg opp i 100% stilling (hvis du jobber 53,3% så jobber du ca 20t pr. uke altså må du først jobbe 17,5t ekstra for så å kunne få overtidsbetaling) så, med mindre du har en avtale som sier noe annet, så har du jobbet 200+88=288t "ekstra" utover den stillingen du egentlig har. Noe som skulle innebære at du har fått en "ok" utbetaling. Btw : 50timer overtid i løpet av en mnd. er MYE.... Endret 28. oktober 2006 av lock-aze Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 29. oktober 2006 Del Skrevet 29. oktober 2006 (endret) Det finnes unntak fra hovedregelen om overtid, men jeg tviler på at stillingen din faller inn under unntaket: § 10-12. Unntak (1) Bestemmelsene i dette kapittel kommer ikke til anvendelse for arbeidstaker i ledende stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd. (2) Bestemmelsene i dette kapitlet kommer ikke til anvendelse for arbeidstakere i særlig uavhengig stilling, med unntak av § 10-2 første, andre og fjerde ledd. Reglene er nokså uklare og i praksis er det svært mange stillinger som benytter seg av unntak med henvisning til særlig uavhengig stilling. Jeg vet at blant annet konsulenter, revisorer, meglere og analytikere er unntatt og gjerne jobber 300-400t overtid de første årene i arbeid. Endret 29. oktober 2006 av cybirg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå