Gå til innhold

samba trøbbel med fluxbox GUI

Anbefalte innlegg

etter litt fikling med fluxbox har jeg så smått begynt å skjønne noe , MEN jeg har støtt på et merkelig problem .

Når jeg booter med GNOME som GUI funker alle mine samba shares , men når jeg booter med fluxbox , så finner resten av maskinene alle sharene men den nekter å vise meg filene i et share , en usbdisk i ext3 format som inneholder all mp3 film og bilder . :ohmy:

feilmeldingen jeg får er : kan ikke vise filene.

det neste som er rart er hvis jeg først booter med GNOME og logger ut og logger inn fluxbox funker det helt flott :dontgetit:

den viser som sagt sharet , bare ikke filene og mappene inni sharet

.

disken virker , det er sjekket

har noen forslag ?

Endret av iknowlittle
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

comicz : Jeg trodde at ubuntu tok seg av denne monteringa før GUI ble loadet .

Disken som er en bærbar usbdisk deles ut via serveren til nettverket når vi er hjemme , men når vi reiser avgårde som f.eks på hytta , så blir disken med sammen med den bærbare maskinen og fungerer som steroanlegg .

Mr. Elendig : dbus sesjon er noe nytt for meg , men det må antageligvis til for å få systemet til å boote som jeg vil ( man skal jo vanligvis ikke boote en server i tide og utide da...)

jeg skal kikke litt rundt å se hva jeg finner av info om "dbus sesjon" men det er lov å hjelpe meg på vei ... :innocent:

Lenke til kommentar

comicz : det kan jeg gjerne , hvis du forteller meg hva som skjer og hvordan det påvirker problemet mitt .

veldig nysgjerrig på hvordan dette fungerer .

tilleggsspm : hvilken av de tre metodene som gis i linken svarer til systemet mitt ? Jeg kjører ubuntu dapper og har etterinstallert fluxbox .

Lenke til kommentar

bump ... jeg pleier å gi alle en ekstra sjans til å svare , hadde vært greit å slippe å gå via Gnome til fluxbox , bare for å få samba til å virke .

spørsmålet i forrige pkt var i egentlig ment til comicz, men alle som har peiling må gjerne svare på dette !!

Lenke til kommentar

gnome-session vil passe på GTK-tema, tastaturoppsett osv, så vel som å kjøre i gang DBUS-sesjonen din. However, noe må ta hånd om monteringen, det holder ikke at DBUS sier i fra. HAL gjør vel dette? Du kan sikkert sette opp dette i Flux også. Forøvrig vil jeg anbefale deg

man mount

...og ang. hvilken metode du skal bruke: ta en titt på systemet ditt og prøv deg frem? Jeg kjører ikke Flux.

Fluxbox er en WM, ikke et DE. Om du er redd for å lese, lære og _bruke_ terminalen og regner med at ting skal fungere uten at du gjør noe vil jeg anbefale deg å kjøre Gnome en stund til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...