Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Dette er Hvorfor vi ikke kjøper lettsykkel!

Evil-Duck

Anbefalte innlegg

Norge hadde en 50-grense, før EU bestemte å sette den ned til 45.

Til dere som klager på opplæringen:

Det er hverken enklere eller tryggere å kjøre i 45.

Har du god opplæring kan du kjøre etter veiens fartsgrenser.

Har du dårlig opplæring har du ingenting på veien å gjøre, uansett hastighet.

ENTEN så kjører du den hastigheten som står på veiskiltet, ellers holder du deg hjemme.

De som tok opplæringen for noen år tilbake slapp altfor billig unna. De skulle ikke kjøre 45. De skulle fått lappen INNDRATT!

De som tar lappen nå, får all den opplæringen som en lett MC må gjennom.

45-regelen ble innført på en tid da moped = DBS + plenklippermotor.

Jeg har en slik, en 1957 modell TEMPO-lett. Ved å studere den håpløse konstruksjonen, skjønner man hvorfor 45 hørtes ut som en god ide.

En Speedfight er noe helt annet, og bør kjøres deretter.

De nyeste har faktisk ABS. Og da skjønner man hvorfor det forbudet burde oppheves, i stedet for å håndheves.

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Norge hadde en 50-grense, før EU bestemte å sette den ned til 45.

Til dere som klager på opplæringen:

Det er hverken enklere eller tryggere å kjøre i 45.

Har du god opplæring kan du kjøre etter veiens fartsgrenser.

Har du dårlig opplæring har du ingenting på veien å gjøre, uansett hastighet.

ENTEN så kjører du den hastigheten som står på veiskiltet, ellers holder du deg hjemme.

De som tok opplæringen for noen år tilbake slapp altfor billig unna. De skulle ikke kjøre 45. De skulle fått lappen INNDRATT!

45-regelen ble innført på en tid da moped = DBS + plenklippermotor.

Jeg har en slik, en 1957 modell TEMPO-lett. Ved å studere den håpløse konstruksjonen, skjønner man hvorfor 45 hørtes ut som en god ide.

En Speedfight er noe helt annet, og bør kjøres deretter.

De nyeste har faktisk ABS. Og da skjønner man hvorfor det forbudet burde oppheves, i stedet for å håndheves.

7460297[/snapback]

så 110% enig ! :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

..

7460297[/snapback]

De som tok lappen for et par år siden slapp greit nok, de som tar den i dag må betale alt for dyrt spør du meg.

De som tok lappen for 20 år siden fikk den "gratis"

Lenke til kommentar

7460297[/snapback]

Ja?

(den var til Evil-duck)

Lenke til kommentar

7460297[/snapback]

Ja?

(den var til Evil-duck)

7463198[/snapback]

poenget som Kerrigan hadde i det han skrev var det at han mente at mopeder ikke burde bli sperret til 45 km/t og det var dette jeg var helt enig i. det var vertfall san jeg tolket det da . å jeg kjører da farten som står på skiltene jeg ;)

Lenke til kommentar
Ikke tro folk som kjører moped faktisk bruker kjøreklær (sett en person som gjør det på skolen min, men kjører nok ganske langt). Pga. den lille opplæringen man har som mopedfører burde vel kanskje kjøreklær være påbudt.

7472191[/snapback]

jeg vil bare vite hvor du har fått vite at vi har så lite opplæring på Moped ? jeg har vertfall hat 2 timer i uken med bare teori i et halt år nå og vi har kjørt en god del og.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke "halve" løsninger. Du kan ikke kompensere for dårlig opplæring ved å kreve kjøreklær og 45-sperre.

Dårlig opplæring er ikke et alternativ!

Nå er opplæringa slik den skal være.

Forresten så kjører jeg alltid med MC-dress i dårlig vær, Selv om det er moped. Er det kaldt og regn er jeg like varm og tørr i drakten som i en buss.

Dere som ikke har: kjøp nå! Det er så 110% verdt investeringen. Særlig nå på høsten/vinteren hvor du lett kan falle og skade deg. Kevlar-hansker fra HELD hører også med.

Endret av Kerrigan
Lenke til kommentar
Ikke tro folk som kjører moped faktisk bruker kjøreklær (sett en person som gjør det på skolen min, men kjører nok ganske langt). Pga. den lille opplæringen man har som mopedfører burde vel kanskje kjøreklær være påbudt.

7472191[/snapback]

jeg vil bare vite hvor du har fått vite at vi har så lite opplæring på Moped ? jeg har vertfall hat 2 timer i uken med bare teori i et halt år nå og vi har kjørt en god del og.

7472432[/snapback]

Ikke noe mer enn at jeg har spurt venner med moped-lappen om ting som har stor sjanse til å skje, faktumet er at de ikke har peiling. Ergo, ikke god nok opplæring. Prøv å ta en MC-teori prøve (jeg sier ikke at den er vanskelig for alle, men var veldig vanskelig for meg) bare ved å ha lest litt i en mopedbok og vært på disse kursene deres.

Lenke til kommentar

Marti, altså nå synst jeg at du går litt for langt her. Du spør noen venner som har moped lappen, noen spørsmål du eventuelt vet svarene på så de ikke kan, men dette sier da ikke noe om opplæringen, vist disse har fulgt lite med i timene og ikke gadd å gjort noe, og bare stormlest til prøven så betyr det ikke at moped opplæringen er dårlig. lærern min sier at nå får mopedistene ganske så lik opplæring som de med lettsykkel når det kommer til det teoretiske.

ken nesten tenke meg at noen av de med moped vet ting som ikke du vet og ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741

Hvorfor er det da slik at de med lett sykkel teori eksamen slipper eksamen ved oppgradering til stor lappen og mopedister må ta en ny teoretisk eksamen?

Lenke til kommentar

Vil bare si til trådstarter at det ikkje er bare "rikmannsunger" som kjører lett mc, eg har faktisk jobba for å betale både lett sykkel, kjørerklær osv, så du skal ikkje snakke. du kan heller løfte på ræva å få deg ein jobb isteden for å snakke ned på alle andre som faktisk gidder å jobbe for ting. er greit nok at noen får alt betalt men det gjelder IKKJE ALLE! :(

Lenke til kommentar
Marti, altså nå synst jeg at du går litt for langt her. Du spør noen venner som har moped lappen, noen spørsmål du eventuelt vet svarene på så de ikke kan, men dette sier da ikke noe om opplæringen, vist disse har fulgt lite med i timene og ikke gadd å gjort noe, og bare stormlest til prøven så betyr det ikke at moped opplæringen er dårlig. lærern min sier at nå får mopedistene ganske så lik opplæring som de med lettsykkel når det kommer til det teoretiske.

ken nesten tenke meg at noen av de med moped vet ting som ikke du vet og ;)

7477666[/snapback]

Heh, hvis du stiller moped og MC opplæring på linje, burde du tenke deg litt om.

Lenke til kommentar

Vel, mopedopplæringen er ikke mye å skryte av. Men er du sånn passe skrudd sammen i hodet går det faktisk ann å tenke seg til det teoriske stoffet.

Når vi snakker praktisk opplæring er historien en helt annen. Jeg fikk vel ikke en dritt om hvordan man ''vedlikeholder'' en moped, vi bare kjørte i trafikken (med en jævla scooter), slik at jeg ikke fikk vite noe om verken girmoped eller om selve sykkelen.

Men også tatt i betraktning at det er billig.

Lettmotorsykkel er det grundig praktisk gjennomgåelse. Du må vite en god del om sykkelen, men teorien er omtrent den samme.

Men her også er pris tatt i betraktning.

Konklusjonen: Lettmotorsykkel har bedre opplæring til en dyrere pris, Moped = Cheap opplæring (men holdbar) til en billig penge.

mvh.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...