Gjest Slettet+19283741 Skrevet 9. november 2006 Del Skrevet 9. november 2006 (endret) Oki. Det er jo kanskje litt smak og behag også, men vennene mine syns også at det var markant forskjell i komfort.. Men smaken er vel som baken Jeg mener ikke at de to kan sammenlignes. Endret 9. november 2006 av Slettet+19283741 Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Den tanken du ligger med magen din oppå, eller der hvor tanker på motorsykkler pleier å være, er ikke en tank, det er et baggasje rom på en måte... Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 Lett MC er etter min mening for de som er spesielt interiserte, eller de som har penger. Jeg selv har ikke stort med penger og kommer ikke fra en meget velstående familie som dekker halve lappen for meg. Derfor, uansett om jeg hadde hatt penger eller ikke hadde jeg valgt bil-lappen foran Lett MC og det sier vel seg selv hvorfor også. Bil har mange flere fordeler enn både moped og lett. Det sikkert mange også gjør er å punge ut med lett MC lappen + MC (evt at muttern eller fattern betaler halvparten eller for f.eks MCen). Bruker alle sparepenga sine fra bursdag, jul og egentjente penger , samt konfirmasjonspenger. Etter min mening - waste of money når det i seg selv hadde dekka lappen for bil. Og etter 2 år så har dem heller lyst på bil istedet, og kanskje (skal ikke si sikkert) de angrer. Hvis ikke de har enda mer penger på lager. Men om du virkelig brenner for det så ser jeg ingenting galt med lett å MC lappen. Jeg selv fikk dekka lappen på moped (har ikke tatt den enda) + at jeg fikk råd til å kjøpe meg en scooter gjennom en formue av penger jeg fikk i rest fra stipendet mitt. Det er vel opp til hver og enkelt men jeg som mange andre prioriterte lappen på bil først, men fant ut at jeg ikke har sjans for å få tatt den med 16.000kr, ingen inntekt og ingen foreldre som dekker en stor del av summen. Når jeg sist titta på prisene kom det opp i nesten 30.000 for hele lappen. Det er ganske liten sjans for å få spart opp så mye på et par år. Derfor valgte jeg moped. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 14. november 2006 Forfatter Del Skrevet 14. november 2006 jeg snakkett nettopp med noen som skulle ha seg lett mc (en Aprilia RS 125 07 modell) og sier at lettsykkel er vel like billig som moped etter jeg ha sakt at jeg ha kjøpt meg Derbi GPR 50. jeg prøvde å forklare videre så forsto til slutt at lett mc vart mye dyrere. men hva er det neste jeg før høre da ? joda : Jaja men så er det ikke jeg som betaler heller jeg sier bare Lenke til kommentar
skyhawk Skrevet 14. november 2006 Del Skrevet 14. november 2006 jeg snakkett nettopp med noen som skulle ha seg lett mc (en Aprilia RS 125 07 modell) og sier at lettsykkel er vel like billig som moped etter jeg ha sakt at jeg ha kjøpt meg Derbi GPR 50. jeg prøvde å forklare videre så forsto til slutt at lett mc vart mye dyrere. men hva er det neste jeg før høre da ? joda : Jaja men så er det ikke jeg som betaler heller jeg sier bare 7286477[/snapback] Lett MC er IKKE like billig som moped, han må være langt i tåka. Lettlappen koster vel hvertfall 3 ganger så mye + at sykkelene koster myyye mer. Det er nok mye dyrere å forsikre også. Hehehe, foreldre som betaler er da ikke noe nytt. Hvem 16-åring har råd til det fra egen lomme? "Pappa, kan du betale lett og lappen for meg?" "Såklart sønnen min!!" :!: Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Evil-Duck, du skal ha deg en Derbi GPR, helt ny ikke sant? 24 000kr? Du får en brukt lettmc for 25-30k. Det er lappen og forsikring(går det ikke ann å ha i foreldres navn som medeier?) som koster mer... Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 jo jeg skal ha meg ny GPR ja (hvordan vist du det egentleg ? ). vet at det finnes gått brukendes lettsykkler til den prisen. men jeg har ikke nok til lappen (ca 15 000 ). så jeg skal kjøpe meg den og er nesten ferdig med moped lappen. så skal jeg arbeide i sommerferien der jeg planlegger å ta lett-mc lappen ( til fordel for mellomklasse når jeg blir 18) og kansje kjøpe meg et gamelt vrak av en lettsykkel Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 jeg snakkett nettopp med noen som skulle ha seg lett mc (en Aprilia RS 125 07 modell) og sier at lettsykkel er vel like billig som moped etter jeg ha sakt at jeg ha kjøpt meg Derbi GPR 50. jeg prøvde å forklare videre så forsto til slutt at lett mc vart mye dyrere. men hva er det neste jeg før høre da ? joda : Jaja men så er det ikke jeg som betaler heller jeg sier bare 7286477[/snapback] Hvem 16-åring har råd til det fra egen lomme? "Pappa, kan du betale lett og lappen for meg?" "Såklart sønnen min!!" :!: 7286813[/snapback] De som har så lyst på sykkel at de ofrer en sommer evt ettermiddager på å arbeide har råd til sykkel fra sin egen lomme Jeg jobbet i sommer og tjente nesten 20000 , neste halvparten er bort nå, men med 10000 fra komfirmasjonen, og enda 10000 fra før det, kommer jeg veeeldig langt, skal ikke bruke alt på sykkel/lapp da. skal begynne å jobbe på ettermiddagene så jeg får råd til laptop også Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Evil-Duck; Jeg er en tankeleser... Over internett! *Leste på mopedportalen.com i gpr tråden * Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 hehe. jeg startet å vurdere lettsykkel nå (virker sikkert som en komplett idiot etter å ha laget denne tråden) men jeg fant ut at jeg kansje har råd. jeg har vel 30K til rådighet, så lappen 10K vist jeg er heldig og så kjøper jeg meg en gammel Mt5 å kjører rundt på den orginal til jeg får råd til eventuelt en billig NSR, noen som tror dette kan gjenomførest ? Lenke til kommentar
Medisinmannen Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 I stor grad, ja. Tror at dine foreldre/slektninger kan "sponse" eller låne litt penger til deg. Jeg ville ha satset på lettlappen og lettmc, eller moped før lettmc. Sommerjobb ftw! Har selv en moped, og jeg skal ta lettmclappen, for å så spare opp til lettmc. I hele sommerferien skal jeg jobbe. Lenke til kommentar
SkagenK Skrevet 15. november 2006 Del Skrevet 15. november 2006 Thats the spirit Bare man bestemmer seg for å få råd til lett så går det. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 15. november 2006 Forfatter Del Skrevet 15. november 2006 Føler meg san passe dum nå startet denne egentlig tåpelige topicen og så viser det seg at når jeg fører regnskapen litt nøyere så viser det at jeg faktisk kan ha råd til lettsykkel noen som vet hvor mye jeg kan spare på å avslutte moped opplæringen nå ? vi har tatt plasskjøring og skal til på langkjøring og oppkjøring (koster tilsammen 2500kr for alt sammen) Lenke til kommentar
kallli Skrevet 26. november 2006 Del Skrevet 26. november 2006 Jeg er nå drit lei av at folk heletiden sier frekke ting mot folk som kjøper seg moped og trimmer,da kommer andre rikmansunger og sier (det er lang ifra alle med lettsykkel som er rikmansunger men det er flest de som skriver san) : å herregud hvorfor kjøpe du deg ikke lett sykkel ??! . nå skal jeg svare på dette en gang for alle.. VI HAR IKKE RÅD ! så kommer dere med det jafse deres om at det blir like dyrt om en blir tatt med trim OSV. men på lettsykkel er det forsikringen som og er drit dyr lappen er over dobbelt så dyr og sykkelen mye dyrere og en bør helst og ha dyre kjøreklær. så skal en ha lett sykkel så må en minst ha 60K ledige å bruke og vist du skal ha ny så kan du plusse på 30K. jeg har selv bare 20K å bruke på sykkel så her har dere svaret! Mvh: Jan-Ove Beklager til Moderatorene vist denne posten ikke er lovelig. 7085772[/snapback] Ikke heng deg opp i det lett-sykkel folka sier da :!: kos deg med 50ccm Lenke til kommentar
Marti Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 (endret) Føler meg san passe dum nå startet denne egentlig tåpelige topicen og så viser det seg at når jeg fører regnskapen litt nøyere så viser det at jeg faktisk kan ha råd til lettsykkel noen som vet hvor mye jeg kan spare på å avslutte moped opplæringen nå ? vi har tatt plasskjøring og skal til på langkjøring og oppkjøring (koster tilsammen 2500kr for alt sammen) 7294446[/snapback] Du har faktisk mange punkter i posten din, men som forrige poster her, kos deg med 50cc, det holder i LANGE baner. Uansett hva folk sier, er 125 en del dyrere enn moped, det er også mer arbeid med opplæringen. Vet ikke hvor gammel du er, men jeg angrer på at jeg tok lettlappen. Vedlikehold er noe dritt, og jeg fikk lappen først etter sommerferien (jeg fylte 16 i mars). Hvis jeg hadde tatt mopedlappen hadde jeg fått den før sommerferien. Vel, angrer ikke akkurat nå, men angret i sommer. Blir deilig neste år, men er nok ikke verdt prisen jeg betalte. Edit: Unnskyld hvis du oppfattet de første postene mine litt sære og idiotiske, og jeg vet ikke om noen har skrevet her i posten hvilke priser man må forholde seg til når man tar lappen. Kan jo legge til litt hvis det hjelper: Motorsykkelen - Nesten ny Honda NSR: 39.000,- (var involvert i en ulykke, men nesten alle deler ble kjøpt nye. Det var en eier til før meg, han måtte dra til USA så han solgte den litt billig. Det man bør tenke på er at jo nyere sykkelen er, jo mer får man for den når man skal selge den igjen.) A1 førerbevis: rundt 16-17.000,- inkl. kjøretimer (jeg valgte en kjøreskole der de ikke lot deg ta oppkjøring før de var _helt_ sikre på at du bestod.) Vi er brått oppe i rundt 55.000,- nå. Jeg var så heldig at jeg fikk lappen, mest fordi jeg ikke drikker/røyker e.l., men betalte for sykkelen selv. Litt mer jeg skal komme med senere: Registrering, forsikring, kjøreutstyr. Må bare sjekke opp på hva jeg selv betalte. Ble nok noen tusen her også ja. (ps: jeg har jobbet og betalte med alle konfirmasjonspengene, skal ikke så mye til hvis man skaffer seg en sommerjobb, vil man ha lappen, får man lappen.) Endret 27. november 2006 av Marti Lenke til kommentar
Thewiz Skrevet 27. november 2006 Del Skrevet 27. november 2006 Jeg har moped, men jeg vurderer å ta lettlappen til neste sesong. Grunnen til dette er at den kjører betraktlig fortere og man kan ha en passasjer på, + at motorveien er et alternativ + at jeg trenger ikke å kjøre ulovlig (med f.eks trim) Budsjett: 20K verdi i sykkel (mopeden min) Ca. 5K frafør Selger noen greier får jeg 5K av det + At jeg har tenkt til å jobbe i sommer (regner med minst 10K der) Sum: 40K Lettlappen: 10K Lettsykkel (enten brukt NSR eller RS): 30K Forsikring og litt kjøreutstyr: Smisker meg på det av fattern Lettsykkel Done. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 27. november 2006 Forfatter Del Skrevet 27. november 2006 Vel jeg slår til på en GPR nå til jul, får ikke råd til alt som er med lettsykkel nå men for se hva jeg gjør senere. Lenke til kommentar
Andy_12 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Da kan jeg, som nå har NSR i garasjen si at jeg ikke angrer ett sekund på de pengene det koster. Har kjørt +/- 100 mil etter skolen startet, og får lappen i mai/juni neste år. Jeg har riktignok bare betalt syklen selv, så mamma og pappa står for det meste av kostnaddene, men det var pga jeg fikk ganske lite penger av de til komfen, så det går så å si opp i 0. Det de betaler da er forsikring og årsavgift. Min oppfordring: Alle som har råd og liker friheten, kjøp lett MC. Om du leter litt nå i vinter kan du få en billig lett. Jeg kjøpte min i sommer, dog ganske gammel, (1997) men strøken NSR for 25 000. Er ikke ord for hvor mye jeg gleder meg til neste sommer. Har du ikke råd til lett, ikke kast bort 30 000 på moped, men kjøp en billig til under 10000 og spar til bil. Lenke til kommentar
kallli Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Har du ikke råd til lett, ikke kast bort 30 000 på moped, men kjøp en billig til under 10000 og spar til bil. 7378378[/snapback] har du ikke råd til lett, ikke kast bort 30.000 på moped :!: har jo ikke råd til å "kaste bort" 30 tusen på moped hvis du ikke har råd til å kjøpe lett da vettu.. Lenke til kommentar
Andy_12 Skrevet 28. november 2006 Del Skrevet 28. november 2006 Lett koster mer enn 30 000 uansett det. Lappen koster ca 10-15 000 + sykkel 15 000 og oppover så kommer forsikring på minst 4000 i året pluss årsavgift. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg