Gå til innhold

Oppskarping ved hjelp av USM

Anbefalte innlegg

Jeg lurer litt på det med unsharp mask. Det er jo 3 innstillinger der. Amount forstår jeg betyr "hvor mye", men de to andre forstår jeg ikke helt.

Dersom jeg bare prøver meg frem og gir meg når jeg syns det ser skarpt ut, vil en utskrift da se helt likt ut som det som er på skjermen? Eller fins det en metode for å se om jeg har stilt disse verdiene helt feil? Altså, jeg vet ikke helt hva jeg skal se etter for å vite når det er "skarpt nok", eller om det er for mye oppskarpet.

Kan jo legge til ett eksempel i form av ett bilde av en hare, er dette for mye oppskarpet?

Amount: 105, Radius: 2.0, Threshold: 2.

(Grunnen til at R & T er valgt slik er bare fordi jeg leste i ett blad at disse verdiene var greie å bruke i eksemplet de hadde på portrettbilder, så jeg tenkte da at det sikkert var ett O.K. utgangspunkt å bruke til å begynne med.)

(redigert: fjernet bildet, ellers ingen forandring i tekst.)

Endret av pybalto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det følgjande er henta frå denne sida, og forklarer kva verdiane står for.

The Radius field is used to specify the size of the halo. The larger the specified radius, larger will be the halo produced at the edges. Keeping this in mind, it is good to use a small radius for a picture with lot of details - such as feathers of a bird. A larger radius could be useful for images that do not have sharp edges and needs a smooth transition. Pictures such as foggy mornings or sunsets do not have and do not require sharp edges or fine details and these are better off with slightly higher radius.

The threshold field indicates what part of the image should be considered an edge for applying USM. A threshold of 0 indicates every edge to be considered a candidate for USM. A higher threshold means that the edge contrast needs to be higher to consider that edge for applying the filter.

The Amount field indicated the amount of contrast to be applied on the halos created. A higher value amount means dark edge will be made darker and lighter edge is made to look lighter.

Ein lengre artikkel finn du her.

Lenke til kommentar

Ok, takk for linkene. Om jeg forstår det som står i utklippet riktig så burde jeg ha brukt lavere verdier på R & T fordi bildet har mange detaljer. Eller er de verdiene jeg har brukt lave? Det hadde jo vært mulig å velge mye høyere tall der, så da blir vel spørsmålet om Radius: 2.0, Threshold: 2 er lave eller høye verdier. (Jeg er forresten ikke så veldig flink i engelsk og aner ikke hva halo betyr..)

Lenke til kommentar

Jeg er vel ikke så flink i norsk heller da.. Leste sidene du linket til og føler meg bedre rustet til å bruke USM heretter. Takk for hjelpen. Jeg har vel noen tusen bilder å eksperimentere på så jeg håper jeg lærer dette etterhvert. Også skal jeg sette oppskarpingen i kameraet på laveste nivå heretter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...