PC^2020 Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Hmm, jeg har litt lyst til å prøve meg på dette, noen som har erfaring? Hva vil en eventuell lønn være? Hvordan blir man en? Og hva vil det koste? Kan man bruke hvem bil som helst? Kunne tenke meg å bruke en Citroen Xantia/XM 2.1TD som taxi-bil. Evt. en Toyota Hiace Endret 16. oktober 2006 av pc^2004 Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 jeg kjører selv taxi. Lønn? De fleste kjører vel med % av det man kjører inn. Jeg får ihvertfall % av det jeg kjører inn. Hvordan bli en? Vandelsjekk hos politiet pluss noe legeatest ifra legen. Og kjentmansprøven må og tas. Hva mener du med å bruke det som en taxi bil? Taxi selskapene har egne biler som du bruker. (ihvertfall der jeg jobber) Lenke til kommentar
KristianF Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvor gammel må du være for å bli taxisjåfør? 18 eller 21? Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) 20 år viss jeg ikkje husker feil. edit: jepp 20år.. Står mer om her: http://no.wikipedia.org/wiki/Kj%C3%B8reseddel Endret 17. oktober 2006 av XeLix Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 (endret) Dårlige arbeidstider, lav lønn i forhold til antal arbeidstimer osv... Ihvertfall på bygde-Norge. Endret 22. oktober 2006 av member-101642 Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 22. oktober 2006 Del Skrevet 22. oktober 2006 jeg kjører selv taxi. Lønn? De fleste kjører vel med % av det man kjører inn. Jeg får ihvertfall % av det jeg kjører inn. Hvordan bli en? Vandelsjekk hos politiet pluss noe legeatest ifra legen. Og kjentmansprøven må og tas. Hva mener du med å bruke det som en taxi bil? Taxi selskapene har egne biler som du bruker. (ihvertfall der jeg jobber) 7084924[/snapback] Taxiselskapene har vel ikke egne biler (bortsett fra enkelte selskaper med en minibusspark). Den enkelte løyveinnehaver bestemmer selv hvilken biltype han vil ha. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Dårlige arbeidstider, lav lønn i forhold til antal arbeidstimer osv... Ihvertfall på bygde-Norge. 7125485[/snapback] Kommer helt an på når du har vakt, når du vil kjøre og hvor mye du vil kjøre da. Er du flink til å være førstemann som melder seg til turen så får du jo den. Kan kjøre inn nærmene 15k på et skift.. Bilen velger du selv. Jeg har ikke hørt om noen taxiselskaper som har egne biler.. Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 (endret) I byer kan man ikke "melde seg først" til en tur. Det går på datastyring og GPS. Altså nærmeste ledige bil får oppdraget. På landsbygda derimot... Men, der får du nok ikke 15000,- på et skift... I Porsgrunn har de såkalte "Torp-haier". Det er taxisjåfører som står godt utenfor sentrum (Lanner), i retning Larvik / Sandefjord. Da "ser" GPS-systemet at den bilen er den nærmeste ledige bilen for tur fra Torp flyplass utenfor Sandefjord. Dette er tydligvis populære turer. Endret 23. oktober 2006 av Autofil Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 I byer kan man ikke "melde seg først" til en tur. Det går på datastyring og GPS. Altså nærmeste ledige bil får oppdraget. På landsbygda derimot... Men, der får du nok ikke 15000,- på et skift... I Porsgrunn har de såkalte "Torp-haier". Det er taxisjåfører som står godt utenfor sentrum (Lanner), i retning Larvik / Sandefjord. Da "ser" GPS-systemet at den bilen er den nærmeste ledige bilen for tur fra Torp flyplass utenfor Sandefjord. Dette er tydligvis populære turer. 7137091[/snapback] Her i Hønefoss skjer det både via datastyring, og man kan melde seg via radio. Far til kjæresten min kjørte inn ca 14k på et skift.. Og kjører inn ca 5-6k på en vanlig hverdag (dagsskift). Lenke til kommentar
illest Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 I byer kan man ikke "melde seg først" til en tur. Det går på datastyring og GPS. Altså nærmeste ledige bil får oppdraget. På landsbygda derimot... Men, der får du nok ikke 15000,- på et skift... I Porsgrunn har de såkalte "Torp-haier". Det er taxisjåfører som står godt utenfor sentrum (Lanner), i retning Larvik / Sandefjord. Da "ser" GPS-systemet at den bilen er den nærmeste ledige bilen for tur fra Torp flyplass utenfor Sandefjord. Dette er tydligvis populære turer. 7137091[/snapback] Her i Hønefoss skjer det både via datastyring, og man kan melde seg via radio. Far til kjæresten min kjørte inn ca 14k på et skift.. Og kjører inn ca 5-6k på en vanlig hverdag (dagsskift). 7137258[/snapback] Kjører inn ca 15k på et skift, betyr det altså at det han tjener er 15k før skatt? Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Vil tro det er omsetting, så kommer jo drivstoffutgifter og slikt. Så ryker sikkert noen prosent til firmaet også. Forresten, hvor hard er den kjentmannsprøven? Må man kunne stort sett allt av gater eller er det mer sann hipp som happ? Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Kjører inn ca 15k på et skift, betyr det altså at det han tjener er 15k før skatt? 7157932[/snapback] Dette er altså hva man tjener inn. Også kommer det selvsagt utgifter på bil, bensin etc.. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 26. oktober 2006 Del Skrevet 26. oktober 2006 Forresten, hvor hard er den kjentmannsprøven? Må man kunne stort sett allt av gater eller er det mer sann hipp som happ? 7158773[/snapback] Kommer an på om du tar den på Finmarksvidda eller i Oslo... Lenke til kommentar
AimAr Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Sant det I London er det vistnokk flere års utdanning til å bli taxisjåfør, siden de må kunne alle gatene i London. 1 Lenke til kommentar
Thorvald Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Hvis du skal ha egen bil så må du huske på at du trenger løyve til slikt. Løyve må søkes om hos samferdsel dept. Det blir levert ut etter ansinitet, dvs den som har kjørt drosje lengst. Du må også ha løyvekurs, det koster en ca 15.000 kr. Du må også ha alt i orden hos kemneren og bankgaranti på 8000 euro. Men og kjøre drosje for en løyveinhaver trenger du bare kjentmanskurs og være 20 år. Det står at du skal ha plettfri vandel men det kan ordne seg. Spørs hva man har på rullebladet. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 27. oktober 2006 Del Skrevet 27. oktober 2006 Sant det I London er det vistnokk flere års utdanning til å bli taxisjåfør, siden de må kunne alle gatene i London. 7160565[/snapback] Mener å huske det er 3 års lærlingtid.. Lenke til kommentar
Kilronan Skrevet 31. oktober 2006 Del Skrevet 31. oktober 2006 Far til kjæresten min kjørte inn ca 14k på et skift.. Og kjører inn ca 5-6k på en vanlig hverdag (dagsskift). 7137258[/snapback] Høres helt urealistisk ut. Men hvis vedkommende kjører 24-timers skift med buss så kanskje.. Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 jeg kjører taxi fast i ukedagene. Minibuss. Plassen jeg bur er mellom noen byer. Så det er ikkje så mye bykjøring på meg. Pleier å ha utbetalt 12k-18k i måneden. Taxi er ikkje noe man egentlig kan bli så veldig rik på. Jeg jobber ikkje for pengene egentlig. Da hadde jeg skaffet meg en annen jobb. Men jeg liker å kjøre minibuss, og elsker å kunne hjelpe andre folk som har problemer. Så akkurat nå er det den perfekte jobben for meg. Har utrolig bra jobb miljø. Lenke til kommentar
Rartnamn Skrevet 1. november 2006 Del Skrevet 1. november 2006 (endret) Du kan ta turen innom http://taxi24.no/ Sikkert noen som kan hjelpe deg der med spørsmål. Dette med egne biler og slikt er litt forskjelligt. Vist en har løyve da kan man kjøpe seg en bil og kjøre for et frima, men det er og taxifirma som har biler som du kan låne, eller du kan kjøre for noen andre sjåfører som har egen bil (da må du nok belage deg på og tjene mindre enn om du eier egen bil, ettersom han som eier bilen vil ha peng og.), og alt du tjener går inn til selskapet du jobber i, og du får mest sansynligvis en % andel av det du kjører inn. Endret 1. november 2006 av MortenGlmz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå