nilsso Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 hei! jeg ville bare legge ut en post om hvordan folket sitt iptelefoni funker! jeg lurer veldig, fordi mitt iptelefoni internett er SKUFFENDE dårlig, det hakker hele tiden. det dropper av og til i 15 sekunder der det ikke skjer noe som helst, også henter det seg inni igjen som oftest. Det hakker av og til så alt går veldig treigt, det holder på å droppe, men så henter det seg inn igjen. vist det er noen som har en av de grønne internet linjene der man ser stabiliteten på internettet, så ser den ut som fjell hos meg hvertfall... vist noen har triks og tips så tar jeg gjerne imot det, vist det er noen annet man kan gjøre enn å skifte internet leverandør. takk! Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 vist det er noen som har en av de grønne internet linjene der man ser stabiliteten på internettet, så ser den ut som fjell hos meg hvertfall... 7084700[/snapback] Hvilke linjer er det du snakker om? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Innlegget ditt sier meg lite. Hvilken bredbåndslinje & hastighet? Hvilken IPtelefonileverandør? Har du QoS (prioritering av iptelefoni)? Skjer hakkingen kun når det kjøres annen trafikk på nettverket? Iptelefoni uten QoS er dømt til å få hakking hvis trafikken på nettlinjen din går opp mot maks. På ADSL gjelder dette hovedsakelig utlinjen pga lav kapasitet. På mange måter kan man si at iptelefoni er et umodent produkt (for privatmakedet spesielt). Jeg fikk tilsendt en voipboks som skulle gi QoS, men teknologien er så simpel at den slipper bare igjennom 2Mbit til routeren. Da jeg har 18Mbit ADSL2+, så er jeg nødt til å ha voip plassert bak routeren (uten QoS). Det funker allikevel helt greit til mitt bruk, fordi jeg har satt begrensninger i nedlastingsprogrammene og kun har en PC tilkoblet. Lenke til kommentar
nilsso Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 iptelefoni - BKK bredbånd, 4MB - QoS vet jeg ikke hva er... det er ADSL iptelefoni den linjen viser stabiliteten på internettet, vist den går oppover synkerstabiliteten på nettet.. eller "overloades" Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 den linjen viser stabiliteten på internettet, vist den går oppover synkerstabiliteten på nettet.. eller "overloades" 7085918[/snapback] Hvor finner du den? Lenke til kommentar
nilsso Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) counter-strike =) - counter-strike 1.6 har en egen internet måler som viser fps ms og en grønn linje som måler internet stabiliteten... her er et bilde : http://img106.imageshack.us/img106/7597/csfpshe7.jpg EDIT : går linja til værs - blir nettet ustabilt... Endret 16. oktober 2006 av nilsso Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) QoS = Quality of service. Dvs at noen programmer blir prioritert slik at de får raskere tilgang til internett. Normalt vil man prioritere iptelefoni og spilling som krever rask respons (lav ping). D-link DGL-4300 er en router som kan prioritere trafikk. http://itpro.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=780 Endret 17. oktober 2006 av la7dfa-com Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) iptelefoni - BKK bredbånd, 4MB - QoS vet jeg ikke hva er... det er ADSL iptelefoni den linjen viser stabiliteten på internettet, vist den går oppover synkerstabiliteten på nettet.. eller "overloades" 7085918[/snapback] Er det denne du har?: "ADSL Kuling 3500/500 kbit/s kr. 349,-" eller denne: "ADSL Storm 6000/600 kbit/s kr. 499,-" uansett, er ikke 500-600 kbit/s opplinje veldig lite for IP-telefon.? Endret 17. oktober 2006 av Fresh-T Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Iptelefoni krever max 100kbs begge veier. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Leverandør av IP-telefoni: IP24 Bedrift og Privat (5 linjer) Leverandør av Bredbånd: Lyse / Haugaland Kraft (6MB fiber) Brannmur og router: Astaro Security Linux v4 IP-telefoner: Siemens Gigaset C450IP(trådløs), Swissvoice IP10s(bordtelefon) og Grandstream GXP-2000(kontortelefon) Har 3 telefoner i huset og 5 abonement fra IP24. To privat som går på alle tre telefoner som privattelefon, og 3 bedrift som kun går på kontortelefonen(med 4 linjer da totalt). Utmerket lydkvalitet, både inn og ut. Brannmur og router sørger for å regulere trafikken slik at IP-telefonene alltid har nok båndbredde, samt at trafikken ut er meget begrenset. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Iptelefoni krever max 100kbs begge veier. 7087025[/snapback] Ikke helt korrekt. Oversikt over båndbreddebruk pr codec Båndbredde kalkulator Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Iptelefoni krever max 100kbs begge veier. 7087025[/snapback] Det er mulig det. Men vil det i praksis si, at IP-telefon vil fungere like bra på en 1000/100 linje som en 2000/2000 linje? Er det ikke en hvis opplinje som er annbefalt når du skal ha IP-telefon? (ned-linje er vel sjeldent et problem...) Endret 17. oktober 2006 av Fresh-T Lenke til kommentar
nilsso Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 jeg skjønner ikke så mye av dette her, men eneste er at nettet går treigt 3 maskiner online 1 hustelefon på speedometer tester får vi 800KB :S og vi skal ha 4 MB Lenke til kommentar
nomore Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Da har du en åpenbar årsak til at lyden er dårlig. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 jeg skjønner ikke så mye av dette her, men eneste er at nettet går treigt 3 maskiner online 1 hustelefon på speedometer tester får vi 800KB :S og vi skal ha 4 MB 7088508[/snapback] Foregår et noe nedlastning eller lignende fra de 3 maskinene? Spilling eller lignende? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Iptelefoni krever max 100kbs begge veier. 7087025[/snapback] Ikke helt korrekt. Oversikt over båndbreddebruk pr codec Båndbredde kalkulator 7087054[/snapback] Jeg er klar over at det finnes mange kodeker. Grunnen til at de med høyest båndbredde nesten alltid brukes er at de tåler mere forsinkelse enn kodeker som bruker komprimering. At jeg skriver 100kbs er selvsagt en mild overdrivelse sånn båndbreddemessig, men enkelte leverandører skriver dette og man bør uansett har minimum 80kbs for å forsikre seg at man har god kvalitet. En annen ting er at ping må være innenfor akseptable rammer. Kommer man særlig over 100-200 i ping begynner man å merke forsinkelse og deretter hakking på telefonien. - My 2 cents Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Iptelefoni krever max 100kbs begge veier. 7087025[/snapback] Det er mulig det. Men vil det i praksis si, at IP-telefon vil fungere like bra på en 1000/100 linje som en 2000/2000 linje? Er det ikke en hvis opplinje som er annbefalt når du skal ha IP-telefon? (ned-linje er vel sjeldent et problem...) 7087063[/snapback] Jeg tror jeg vil anbefale minimum 200kbit DSL linje for iptelefoni. Grunnen til dette er at man vil da få god nok ping på hele båndbredden til iptelefonien. Hvis du pinger f.eks www.uio.no med null belastning på utlinjen så kan du sikkert få 20ms eller noe lignende. Belaster du utlinjen 50% vil ping kanskje stige til 60ms (fremdeles akseptabelt). Øker du belastningen til ~100% vil ping stige til kanskje 500ms som vil føre til hakking ved bruk av iptelefon. Lenke til kommentar
nilsso Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 japp... målingen ble tatt med lite aktivtet på nettet... ingen nedlastninger + ingen spilling... Lenke til kommentar
Fresh-T Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 japp... målingen ble tatt med lite aktivtet på nettet... ingen nedlastninger + ingen spilling... 7092631[/snapback] Hvis du bare får 800kbit/s av en 4000kbit/s linje, har du nok en høne og plukke med din nettleverandør... Lenke til kommentar
Asarin Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Personlig sitter jeg med NextGenTel iptelefoni, og er svært fornøyd med det. Kjører ADSL2+ (som på min avstand (og belastning på sentral) gir meg rundt 8mbit ned, 800kbit opp). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå