Zamot Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg har nå et Fujifilm Finepix S9500 zoom, men jeg har lyst å oppgradere til S9600 pga. raskere/bedre signalprosessering og større LCD skjerm. Før jeg bytter, vil jeg være sikker på at det ikke finnes bedre alternativer. Det som er viktig for meg er: -Vidvinkel -Søkerskjerm -Hastighet (fokusering, bilder manuelt etter hverandre) -Enkelhet (har dårlig tid når jeg tar bilder til å fikle med objektiver/innstillinger) Jeg vurderte speilrefleks da jeg kjøpte S9500-kameraet, men kom frem til at det ble for dyrt med tilsvarende objektiv. Jeg vil ha ting enkelt, dvs. ett objektiv er absolutt best da jeg ikke har tid til å stå fikle med å bytte. Det jeg savner litt er et meget lyssterkt objektiv til innebilder, samt noe hastighet (spesielt å ta flere bilder etter hverandre raskt også med blits). Bildestabilisator kunne vært kjekt, men det hjelper jo egentlig lite på mennesker i bevegelse... Noen som har noen tips? For eksempel til et speilreflekskamera med passende objektiv.. Når det gjelder budsjett, så er jeg mer kresen på hva jeg får enn hvor mye penger jeg bruker (og følte jeg fikk absolutt mest for pengene med S9500). Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Med Speilrefleks kan du ikke bruke skjermen som søker heller ikke filme videosnutter. Mitt tips... behold det kameraet du har du, det er knallbra Lenke til kommentar
Zamot Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Med Speilrefleks kan du ikke bruke skjermen som søker heller ikke filme videosnutter. Mitt tips... behold det kameraet du har du, det er knallbra 7084562[/snapback] Hehe sant sant.. Men har det ikke kommet speilrefleks med søkerskjerm? Og det finnes kanskje andre konkurrenter, men de har kanskje ikke vidvinkel? Tror jeg uansett skal selge S9500 og bytte til S9600 da jeg savner litt hastighet og større skjerm, hehe. Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Skal du absolutt ha speil med skjerm som søker kommer du nok ikke utenom denne. De andre kameraene i samme prisklasse og under er nok bedre kjøp hvis du kan ofre skjermsøkeren uten at den påstanden skal være for bastant. Lenke til kommentar
dags Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg har selv S9500 og er svært fornøyd med dette. Jeg tror du må grave dypt i lommeboka for å finne samme alternativ til optikk for et DSLR. Ikke bare har objektivet et veldig praktisk område i 28-300mm, men makroegenskapene er også svært gunstige. Lysstyrke på f:2,8 er heller ikke dårlig. Det å kunne bytte søker mellom EVF og LCD er svært praktisk! Olympus E-330 og Fujifilm S3 pro har forsøkt å integrere dette i sine modeller. Flere følger sikkert etter… Jeg synes derimot ikke at det er noe stort poeng å oppgradere til S9600 hvis du allerede har S9500. Bortsett fra et litt større LCD, noe høyere intern oppskarping av bildene og programmet ”Hyper-Utillity tool v3” vedlagt som bundle tror jeg det meste er likt. Bruk heller pengene du sparer på å ikke bytte kamera nå til å kjøpe deg en ekstra blits, stativ, polarisasjonsfilter og evt. programmet ”Hyper-Utillity tool v3”. Skulle du likevel ikke stå i mot vil jeg heller anbefale deg å kjøpe et DSLR. Ta f.eks. en titt på Olympus E-400 og invester i vidvinkel zoomen 11-22mm (~22-44mm) i tillegg til bundle zoom. Da vil du få et realt supplement til din S9500 og du kan bruke de samme minnekortene til begge kameraene. Synes du dette virker litt dyrt er fortsatt Olympus E-500 et godt alternativ. Selvfølgelig lager mange andre også gode DSLR, men har langt stivere priser på sammenliknbar optikk en Olympus, mener nå jeg… Skal du til England i løpet av nær framtid bør du se deg litt om etter Fujifilm S3 pro. Der kan du nemlig finne dette til under 8000,- (og alt av ekstra utsyr vil være kompatibelt med din S9500)… Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå