deleder Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hei. Har gått på et treningssenter i nesten et år nå. Tok en laaang pause rundt sommertider (som sikkert ikke var smart). Trener 2-3 ganger i uka + gym på skolen. Målet mitt med treninga er selvfølgelig å bli sterkere (mest overkropp samt løpekondisjon). Har veldig lite peil på åssen jeg bør trene. 16 år, er litt over 180 og veier 63kg. Tenkte jeg skulle starte med proteinpulver. Er vel smart med noe gainer? Når jeg trener pleier jeg å ta alle slags mulige apparater for overkroppen + 10m jogging for oppvarming. Pleier å ta 10/12x3 repitisjoner. Var det jeg fikk anbefalt da jeg startet å trene. Når det gjelder kosthold kan jeg tenke meg at det ikke er bra. Siden jeg prøver å legge på meg litt så benytter jeg sjangsen til å spise mye usunn mat. Frokosten pleier å bestå av 2 skiver med lettsyltetøy og et par glass med vann. På skolen kjøper jeg ofte en "tacobaguette". Gender jeg også kjøper en brus . Pleier å kjøpe meg 500g druer hver dag å spise på skolen. Synes vanlige matpakke med 3 skiver kneip er dødskjedelig (er litt sær på mat:\). Middag består av alt mulig som mor lager. Helt vanlig norsk middagsmat. Har ikke noe spesielt jeg pleier å spise til kveldsmat. Noen som har råd? Jeg har mildt sagt ikke peil. Takker for ALLE innspill! Lenke til kommentar
ttt Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det er sikkert like greit å bruke eit ferdig oppsett program, i alle fall til å begynne med. RYP kan vere eit alternativ: http://www.tn.no/artikler.aspx?id=106 Du kan og snakke med dei som jobbar på treningssenteret. Dei kan sikkert lage eit program tilpasse deg og dine behov. Sjølv om du skal legge på deg er det ikkje nødvendigvis lurt å overdrive med usunn mat. Det er betre å ete meir av den sunne. 2 skiver til frukost er ingen ting for ein som skal bli stor. I den alderen du er truleg forbrenninga di ganske stor i og med at du veks ein del, så du kan trygt ete ein del meir. Instruktørane på treningssenteret kan sikkert kome med nokre tips på dette feltet og. Proteintilskot kan vere greit, men husk at dette er eit tilskot. Du må ete sunt og variert i tillegg. Eg trur ikkje du har bruk for gainer. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Det er sikkert like greit å bruke eit ferdig oppsett program, i alle fall til å begynne med. RYP kan vere eit alternativ: http://www.tn.no/artikler.aspx?id=106 Du kan og snakke med dei som jobbar på treningssenteret. Dei kan sikkert lage eit program tilpasse deg og dine behov. Sjølv om du skal legge på deg er det ikkje nødvendigvis lurt å overdrive med usunn mat. Det er betre å ete meir av den sunne. 2 skiver til frukost er ingen ting for ein som skal bli stor. I den alderen du er truleg forbrenninga di ganske stor i og med at du veks ein del, så du kan trygt ete ein del meir. Instruktørane på treningssenteret kan sikkert kome med nokre tips på dette feltet og. Proteintilskot kan vere greit, men husk at dette er eit tilskot. Du må ete sunt og variert i tillegg. Eg trur ikkje du har bruk for gainer. 7084571[/snapback] Når det gjelder frokosten, jeg er aldri sulten med en gang jeg har stått opp. Klarer så vidt å presse i meg noe. Du tror ikke jeg har bruk for gainer? Er rimelig spinkel, og da er vel det en grei måte å legge på seg? Synes brød er fryktelig kjedelig. Hva med å spise nudler, duger det? Kanskje ikke mye næring i det? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Når det gjelder frokosten, jeg er aldri sulten med en gang jeg har stått opp. Klarer så vidt å presse i meg noe. Du tror ikke jeg har bruk for gainer? Er rimelig spinkel, og da er vel det en grei måte å legge på seg? 7084777[/snapback] Joda, det kan være smart. Har nettopp begynt på gainer selv, men det gjelder å spise masse ved siden av, ikke bare gå og drikke gainer. Du er relativt tynn, så det skader ikke akkurat. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Når det gjelder frokosten, jeg er aldri sulten med en gang jeg har stått opp. Klarer så vidt å presse i meg noe. Du tror ikke jeg har bruk for gainer? Er rimelig spinkel, og da er vel det en grei måte å legge på seg? 7084777[/snapback] Joda, det kan være smart. Har nettopp begynt på gainer selv, men det gjelder å spise masse ved siden av, ikke bare gå og drikke gainer. Du er relativt tynn, så det skader ikke akkurat. 7084990[/snapback] Takker for svar. Hva slags gainer anbefalles? Nudler er en ting som går greit ned her, ville det vært ok å spist det f.eks etter skolen? (dvs 1-2 timer før trening). Corn flakes er det noe å satse på? Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Takker for svar. Hva slags gainer anbefalles? 7085092[/snapback] Har ikke helt satt meg inn i de forskjellige, men jeg bruker Big mass fra proteinfabrikken. Corn flakes, tja, du bør heller satse på havregryn, der er det over 60g karbohydrater pr 100g, det er veldig mye. Om du ikke liker det, bli vant til det. Jeg måtte gi det flere forsøk før det faktisk gikk ned uten at jeg klagde. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 (endret) Takker for svar. Hva slags gainer anbefalles? 7085092[/snapback] Har ikke helt satt meg inn i de forskjellige, men jeg bruker Big mass fra proteinfabrikken. Corn flakes, tja, du bør heller satse på havregryn, der er det over 60g karbohydrater pr 100g, det er veldig mye. Om du ikke liker det, bli vant til det. Jeg måtte gi det flere forsøk før det faktisk gikk ned uten at jeg klagde. 7085322[/snapback] Havregrøt er det noe? spiste det til frokost før:p Hva slags smak anbefaller du til gainer'n? Hvor ofte bør man ta det? 2 ganger om dagen, eller bare etter trening? EDIT: Bland 125g Big Mass Gainer i 3 - 4 dl vann eller melk. Bruk Big Mass Gainer som mellommåltid 2-3 ganger daglig. Dette vil hjelpe deg til å nå det høye kalorinivået du trenger pr dag for å øke i vekt. Det kan vel være ok? Endret 16. oktober 2006 av deleder Lenke til kommentar
deleder Skrevet 19. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2006 Bumper denne litt. Helgrovt knekkebrød med smør, det kan vel ikke være ille? Lenke til kommentar
ttt Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Havregrøt er det noe? Jepp. Kok vatn og havregryn så har du det. Personleg foretrekker eg havregryn og mjølk, men det kan bli litt kjedeleg i lengda. Bumper denne litt.Helgrovt knekkebrød med smør, det kan vel ikke være ille? 7108693[/snapback] For å seie det sånn, det er ikkje det verste du kan ete. Du kan nok ete det med godt samvit. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Havregrøt er det noe? Jepp. Kok vatn og havregryn så har du det. Personleg foretrekker eg havregryn og mjølk, men det kan bli litt kjedeleg i lengda. Bumper denne litt.Helgrovt knekkebrød med smør, det kan vel ikke være ille? 7108693[/snapback] For å seie det sånn, det er ikkje det verste du kan ete. Du kan nok ete det med godt samvit. 7109722[/snapback] Hehe, får prøve å spise noe sånt Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 (endret) Noen momenter : 1. selv om du vil opp i vekt, så forsøk å gjøre det ved å spise så sunt som mulig. Ikke stapp innpå usunn mat, selv om du vil opp i vekt. 2. Kondisjon = intervalltrening, kjør 4x4 2 ggr. i uka hvis du vil ha kondis link. 3. Prøv å få innpå 5 om dagen.. 4. Greit at du vil trene overkropp, men forsøk å sett deg litt mer inn i det enn bare å dose igjennom en haug med apparater 3 ggr. i uka. IKKE tren overkropp uten å trene rygg, over tid kommer skuldrene til å bli dradd forover, noe som ser teit ut. Kjør heller fullkroppsprogram med litt mindre fokus på føttene hvis du absolutt skal la være og trene dem med vekter. Finn en god 4 split. Inkluder disse øvelsene som hovedøvelser : Benkpress, markløft, knebøy og skulderpress. (Med frivekter IKKE i apparat) i begynnelsen kan du trene på å gjøre øvelsene så riktig som mulig for så å øke med vekten. (Split kan du velge selv, 4 split var bare ett forslag fra min side) I hovedsak kan du si det slik, hovedøvelser er de øvelsene du begynner med, dette er øvelser som du skal kunne involvere store muskelgrupper + aktivisering av flere små. Altså : Varm opp, begynn med enten benkpress, markløft, knebøy eller skulderpress. Deretter følger du opp med 2-3 "hjelpeøvelser" altså øvelser der du isolerer muskelgrupper (typisk apparat øvelser) Å trene random på en 4-7 apparater 3 ggr. i uka men hovedfokus på bryst. Veeeel, for å være helt ærlig, jeg har ikke store troen på at det kommer til å gjøre deg noe særlig mye sterkere. Iform.no : Slik blir du sterk! Les igjennom den linken. 5 : Greit at kneipp er dødskjedelig, men det tar deg 5 min å lage en kyllingsandwitch med masse snax på e.l selv om kneipp er kjedelig, så betyr det ikke at du ikke har annen digg god mat... Endret 20. oktober 2006 av lock-aze Lenke til kommentar
deleder Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Får prøve meg litt på ryggen. Har prøvd det et par ganger, men har fått vondt i ryggen :\ Har hatt litt ryggproblemer før, men tror ikke det er noe farlig. Får kanskje spørre en som jobber på treningssenteret. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Får prøve meg litt på ryggen. Har prøvd det et par ganger, men har fått vondt i ryggen :\ Har hatt litt ryggproblemer før, men tror ikke det er noe farlig. Får kanskje spørre en som jobber på treningssenteret. 7113630[/snapback] Få hjelp av ansatte på treningssenter til å se på teknikken din, spesielt når du skal ta knebøy og markløft. Hvis du absolutt ikke skal kjøre akkurat de øvelsene, så er det ørten andre som du kan kjøre istedenfor. eks. hantelroing. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 20. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2006 Får prøve meg litt på ryggen. Har prøvd det et par ganger, men har fått vondt i ryggen :\ Har hatt litt ryggproblemer før, men tror ikke det er noe farlig. Får kanskje spørre en som jobber på treningssenteret. 7113630[/snapback] Få hjelp av ansatte på treningssenter til å se på teknikken din, spesielt når du skal ta knebøy og markløft. Hvis du absolutt ikke skal kjøre akkurat de øvelsene, så er det ørten andre som du kan kjøre istedenfor. eks. hantelroing. 7114256[/snapback] Ok! Prøver å trene 4 ganger i uka nå, så tar det i morra eller på søndag Forresten, tror du weight gainer? 180++ og 63kg, rimelig spinkel. Evt merke Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 20. oktober 2006 Del Skrevet 20. oktober 2006 Har ikke erfaring med gainer, vil anbefale deg å søke litt om det på google for å se andres erfaring med forskjellige merker osv. Etter det jeg har hørt (NB! ta dette med en klype salt, helst sjekk det ut selv) så skal gainer med sjokosmak være godt blandet med melk (H-melk er greit å drikke hvis du uansett skal opp i vekt) Med mitt matinntak, så er heller problemet motsatt, jeg spiser sunt. Men jeg spiser 5-7 ggr. pr. dag, så hvis jeg spiser mye hver gang jeg spiser så går jeg opp i vekt rimelig kjapt. (for å ta en sammenligning, jeg veier ~78kg og er 175høy, skal ned til konkuransevekt nå, som er rundt ~70-73 kg for min del. Husk inntak av shake rett etter trening. (jeg vil anbefale deg å blande den med H-melk når du skal opp i vekt, hvis du synes det smaker forjævlig så skipp det. Personlig får jeg ikke ned shaken hvis jeg ikke blander i melk) Lenke til kommentar
deleder Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Jeg bekrefter herved at jeg er over 18 år og bekrefter med dette at jeg har lest og akseptert Proteinfabrikken´s kjøp og leveringsbetingelser. Proteinfabrikken gir vel f i det sålenge jeg betaler? Skal bestille 11139 Big Mass Gainer 3000g Jordbær- Proteinfabrikken* 100+ 1 21.10.2006 kr 359,00 kr 359,00 10174 Shaker Proteinfabrikken 0,7l - Proteinfabrikken 100+ 1 21.10.2006 kr 49,00 kr 49,00 Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Det er bare for å dekke ryggen sin de gjør det, fantastisk at noen faktisk leser det der.. De gir nok bæng så lenge du er en grei kunde og betaler. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 21. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2006 Det er bare for å dekke ryggen sin de gjør det, fantastisk at noen faktisk leser det der.. De gir nok bæng så lenge du er en grei kunde og betaler. 7119403[/snapback] Har bestilt. Står at jeg bør ta det som 2 mellommåltider om dagen, er det lurt? Høres kanskje litt mye ut eller? Er kanskje et salgstriks, men ikke vet jeg Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 21. oktober 2006 Del Skrevet 21. oktober 2006 Har bestilt. Står at jeg bør ta det som 2 mellommåltider om dagen, er det lurt? Høres kanskje litt mye ut eller? Er kanskje et salgstriks, men ikke vet jeg 7119894[/snapback] Sånn grovt regnet, så vil du sikkert trenge rundt 3500kalorier pr. dag for å være bortimot sikker på å gå opp i vekt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå