Gå til innhold

Hvordan prute hos Dell?

Anbefalte innlegg

Topic sier vel det meste.

Jeg skal bestille en ganske rå bærbar pc, men vil naturlig nok betale rundt 18 000, enn 20 000,-

Slagplanen er så langt:

1. Være hyggelig og blid

2. Ha peiling på konkurentene

3. Spørre om når "ukens tilbud" som passer meg bedre kommer, evt om jeg kan få bytte mellom tilbudene.

4. Være nølende og usikker på om jeg vil bruke så mye på en pc, da man får mer for pengene i en maskin for ca 14000,- (usikker på denne)

Hvis noen har synspunkter/tips om hva jeg kan gjøre bedre/annerledes er det bare komme med tips.

Kan jo være interesant å høre hva andre har fått i rabatt hos dell, så hvis du har fått rabatt tidligere, vennligst si fra om fremgangsmåten din!

For de nyskjerrige: Jeg skal kjøpe en Dell XPS 1710, Core Duo 2, 2 gig ram, 100 gig 7200 harddisk, 7950 GTX osv osv....

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har prøvd det ja.

Og det er oftest det beste.

Si at du skulle trenge en god pris på den laptopen, med det utstyret.

7088054[/snapback]

For ca 1mnd siden kjøpte jeg en laptop fra dell, 17.1", 2ghz dual core, 2gig ram, 256mb GF6700FX, 100gig harddisk etc, noe som er meget kraftig for en bærbar, for dette betalte jeg 16.000,- så vidt jeg husker..

Jeg surfa rundt på hardware og alle nettsteder jeg kom på, og dette var det beste tilbudet.

-Om du skal sette sammen en PC, så velg alltid den dyreste "modellen", om du velger og komponere fra Dell bør du velge f.ex den dyreste "tilbudet" fra Inspiron 9400, og heller ta bort ting.

La oss si, du velger det mellomste tilbudet, og du putter på greiene jeg hadde på min, da hadde du betalt 19.000, mens jeg valgte det dyreste tilbudet, og heller tok bort ting jeg visste jeg aldri ville ha bruk for. 3år service for eksempel, sjansen for at det skjer noe er ganske liten, og 3.000 har man jo til gode for og ta det bort, så jeg sjanset på og tjene noen tusen der.

Personelig tror jeg det beste tilbudet er det du kan få hos dell, jeg tror også de kan være ganske åpen for forslaget du nevnte over, ved bedre tilbud, ettersom hele selvskapet er byggd opp nettopp på og komponere selv, og være åpene mot kundene.

Lenke til kommentar

Da kan det jo være en god anledning til å poste min gamle "Hvordan prute hos Dell"-oppskrift. :cool:

Selgerne til Dell har et "slingringsmonn". Jeg vet ikke hva det er i prosent, men det er der. Det varierer dog antagelig fra modell til modell.

Jeg har egentlig ingen "oppskrift på dette". Men det er vel det som kalles "The waiting game". Du må være mindre interessert i å kjøpe enn de er i å selge, og ta tiden til hjelp.

Selv nevner jeg aldri pris i første telefonen. Jeg ringer, presenterer meg for selgeren og stiller masse dumme spørsmål, tekniske og andre, for å indikere at jeg har gjort hjemmeleksen. Så er det ikke mer med det, jeg takker hjertligst for informasjonen og legger på.

Høflighet og vennlighet er et must, du vil ha selgeren på din side. Kommentarer av typen "Det er for dårlig, la meg snakke med sjefen din" fungerer dårlig, med mindre du ringer fra innkjøpskontoret hos Norsk Hydro. De vil mye heller miste en kunde enn en selger, hvis handelen dreier seg om en enkelt maskin til maks rabatt.

Neste gang du ringer er det på tide å demonstrere at du har snakket med andre leverandører også, nevn fordeler og ulemper med de enkelte, for eksempel at IBM-forhandleren har maskinen på lager og kan levere på dagen, og at du kan få prøve den før du kjøper. Eller rent tekniske fordeler, som at den andre maskinen har støtte for et eller annet Dell ikke har. Ting som selgeren kan "kompensere" for gjennom å gi deg et godt tilbud. Men ikke sammelign priser! Det er ingen som slår Dell ned i støvlene på pris og selgerne vet det, og alt du oppnår er å sette grensen for hvor langt de behøver å strekke seg. Og ikke diskuter ting de ikke kan gjøre noe med, som at "jeg kan bygge billigere selv, og egentlig vil hjeg heller ha en AMD prosessor". Da forteller du bare at du ikke er deres kunde. (Edit: Nå leverer jo faktisk Dell AMD nå til dags, men du skjønner poenget.)

Nå vil selgeren antagelig prøve å finne ut hvor kjøpslysten du er, og da kan tiden være inne for å si at "Joda, dette ser fristende ut, men jeg må gjøre litt mer hjemmelekser før jeg bestemmer meg. Men hvis vi kan bli enige om prisen så er det slett ikke umulig..."

Igjen takk for praten før du legger på og si at du beklager at du "kaster bort" tiden hans/hennes.

Så er det bare å føle seg fram. Selgeren vil prøve å presse fram en salgssituasjon, det er jobben deres, og kommer de ikke dit i rimelig tid er innsatsen bortkastet. Husk de jobber på provisjon av det de selger, de har ikke betalt for å koseprate i telefonen. Så du må ikke vente for lenge, da mister de interessen. Det må være bevegelse, men det kan godt være "to skritt frem og ett tilbake".

Når tiden er inne for et tilbud fra selger er det viktig å be om å få det skriftlig (på epost) så du kan vurdere det i ro mak. Et pristilbud over telefonen setter deg i en "real time" forhandlingssituasjon, og det er de antagelig bedre trenet til enn deg. Et tilbud over epost gir deg fordelen, du kan tenke over hva du vil svare, og kan vente til tiden er inne. Husk, selgeren skal føle at han er mer "sulten" på handelen enn deg. Et skriftlig tilbud er også gyldig i en viss periode, og selger kan ikke så lett gå tilbake på det etterpå som på et muntlig tilbud.

Ellers er det greit å være realistisk. Koster maskinen 6000 kroner har de ikke mye å gå på, og det er heller ikke verdens undergang for selger om han/hun ikke får salget. Kjøper du maskin og skjerm med mere til 50 000 er det verd noen samtaler og litt innsats fra deres side. Og merk: det er ikke sikkert at dere blir enige. Da må du vurdere om du skal svelge stoltheten og si OK til det siste tilbudet, eller handle et annet sted.

Lykke til!

Geir :)

Lenke til kommentar

Tusen takk for et langt og fint svar.

Hyggelig at folk tar seg god tid til å hjelpe.

Litt utenom topic:

Noen som vet når de nye skjermkortene til bærbare kommer?

Og er det eventuelt mulig å bytte skjermkort ved en senere anledning?

Edit: Tenker da på Dell XPS 1710

Fortsett gjerne og skrive inn tips og fremgansmåter!

Endret av hallvis
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Du har gjort hjemmeleksa di skjønner jeg Geir ;)

Jeg bestilte meg en M1710 i stad på telefonen. Det kom på 23k til slutt. Valgte 4 mnd betalingsutsettelse, så jeg får en lapp i posten jeg må bekrefte på eller noe i den duren som jeg forstod det.

Men hvertfall, jeg skulle ønske jeg kunne "trekke" tilbudet mitt og prøve å prute litt :) 23k for en laptop er tross alt mye penger. Selgeren "overbeviste" meg og jeg fallt for tilbudet. Fikk no Vista oppgradering gratis, men skulle gjerne ha slått av noen lapper. Lar dette seg gjøre? Kan jeg "trekke" tilbudet mitt, eller ikke bekrefte på denne lappen?

Endret av krizkriz
Lenke til kommentar
Vel, du har ikke signert noe enda, så ja. Du kan fortsatt trekke deg. Du har også fortsatt returretten.

7373231[/snapback]

Dette er ikke helt korrekt. Ifølge lovverket er en muntlig avtale like bindende som en skriftlig. Dette følger av Kong Christian Den Femtis Norske Lov i kapittel om kontrakter og forpliktelser.

Du har rett i at man kan bruke angreretten ved fjernsalg, noe som følger av angrerettloven.

Alternativt kan man støtte seg på forbrukerkjøpsloven §41 om å avbestille før levering. Man kan i dette tilfellet bli belastet for den kostnaden bedriften har hatt med din bestilling.

mvh.

Valentino

Lenke til kommentar

Samboeren min kjøpte XPS 1710 for kort tid tilbake - og gjennom diverse personlige kontakter i Dell fikk hun den for 14500 (den som koster 19230kr på dell nå, 7900GTX versjonen.).

Vil anta at det er en ekstrem laveste grense - og at oss vanlige dødelige ikke kommer så langt ned i pris ved vanlig pruting. Men det gir kanskje en laveste grense du kan forholde deg til.

Ellers er pc'en et monster av dimensjoner og blant annet det lave støynivået, samt skjermen imponerer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...