Gå til innhold

Kan et filsystem utvikles i java?

Anbefalte innlegg

Hepp,

Spørsmålet er realtivt greit, kan man utvikle et filsystem i java, dvs med drivere som skal til osv?

Jeg har et inntrykk av at man kan lage "kernelen" for systemet i java, men man må fremdeles frem med c i driverene, eller tar jeg helt feil da?

Kan virke som at det enkleste/beste er at alt kjører via java og det blir tilgjengelig for den lokale maskinen via SMB over localhost, fordelen da er at man kan implementere f.eks en ftp-tjener mot det samme systemet, men ulempen er jo fremdeles den at det blir et par ekstra ledd (selv om brukeren ikke nødvendigvis vil legge merke til det)

Jeg har bare i den senere tid savnet et system som greit lar meg sette opp et software-RAID, og endre kapasiteten uten å måtte styre med allt mulig for å få det til. Ikke minst så er java plattforuavhengig, så det som fungerer i Windows vil da og fungere i Linux.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vil tippe "nei", siden all Java-kode må kjøres i en JVM, med sine sikkerhetsrestriksjoner, som ikke tillater deg å gå ned på et så lavt nivå. Filbehandling er vel noe som håndteres av kjernen i et operativsystem, og i den grad man skal skrive om på kjernen, eller lage drivere, så vil vel man mer eller mindre bli tvunget til å skrive i samme språk som operativsystemet selv? (Nå antar jeg ting her, altså... Er ikke helt mitt fagområde, dette her.) I alle fall tviler jeg sterkt på at denne type kode/drivere kan kjøre via en JVM. :)

Som du er inne på er det helt sikkert mulig å skrive en bit av koden i C, og deretter interface mot den via JNI, men det spørs hvor hensiktsmessig det er.

Men altså... Det du tenker på å programmere i Java er en software-RAID-løsning, for at det å jobbe med RAID arrays skal bli enklere? Det høres for meg ikke ut som det er verdt det, med mindre du er innstilt på å bruke _veldig_ mye tid på dette.

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan se fra http://fuse.sourceforge.net/ er FUSE også laget i C, så dersom man skal lage noe basert på FUSE vil jeg anta at man må programmere det i C?

Her, derimot, er et prosjekt som søker å integrere en JVM i kernelen til Solaris, noe som skal muliggjøre driverprogrammering i Java, og muligens da også filsystemer(?):

http://research.sun.com/techrep/2006/abstract-156.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...