Tore Tang Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 hei, er det noen som vet hvor langt jeg kan strekke kabelen til av/på-knappen? Og, er det noen som har tips om hvilke bryter som passer (puls), og hvor jeg får tak i en... mvh Tore Tang [ Denne Melding var redigert av: Tore Tang på 2002-11-06 07:42 ] Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Visst du har nok ledning kan du strekke den til månen, eller kansje uranus, faktisk, visst du legger ledningen 3,5 ganger rundt ekvator vil det gå ett sekund fra du trukker på knappen til maskina slår seg på..du må kansje holde knappen inne i det sekundet da.. når det gjelder kanppen så må det vere en "NO" kontakt dvs. at den lager kontakt når du trykker på den _________________ Jeg kan hjelpe deg med det jeg kan, også kan du hjelpe meg med det du kan...Avtale? [ Denne Melding var redigert av: Hjelper'n på 2002-11-06 08:00 ] Lenke til kommentar
Tore Tang Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 he,he, Da går det vel fint å legge 5 10 meter.... tt. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Hmm. Vil det ikke være sinnsyk motstand i en ledning 3 ganger rundt ekvator? Lenke til kommentar
M.H Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Quote: Den 2002-11-06 08:27, skrev cyclo:Hmm. Vil det ikke være sinnsyk motstand i en ledning 3 ganger rundt ekvator? Riktig. Motstanden ville nok vært litt stor. Om en PC ville startet eller ikke er ikke godt å si. Det kan sikkert regnes ut, men tviler på at noen drar spesielt god nytte av å kunne starte PCen fra mars. :razz: Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Quote: ... 3,5 ganger rundt ekvator ... Det er jo litt upraktisk med 3,5 ganger da PC'n og startknappen er på hver sin side av jorda, så 3 eller 4 hele runder er nok å foretrekke.. :wink: PS. Ser ikke helt meningen med å legge den rundt ekvator... Det er jo kortere å legge den direkte fra startkanppen til PC'n uten å gå rundt jorda. :wink: For å minske motstanden i ledningen så er det bare å passe på at tverrsnittet av ledningen ikke er så veldig liten i forhold til lengden. (går sikkert fint med 1mm^2 på 100 m kabel. Dvs. at du trenger en ganske tykk kabel hvis du skal legge den 3 ganger rundt ekvator (husker ikke helt omkretsen på jorda nå, men det er lett å regne seg frem til hvis du har den) Men tilbake til virkeligheten: For alle praktiske lengder du måtte ønske så holder det sikkert med en vanlig ledning. Lenke til kommentar
8483838383 Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 jeeha. sende restartknappen og powerknappen opp i verdensrommet når du er på lan så folk ikke trykker på dem :smile: Lenke til kommentar
ØysteinI Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Hvis du absolutt skal ha maskina langt unna der du sitter, så hvorfor ikke skru på WakeOnLan eller WakeOnRing :wink: ... så kan du skru på pc'n som står på månen uten å gå opp av godstolen Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Hm.. husker jeg regnet på motstand i kabel på grunnkurs. tror det var noe som dette: Ro * l / mm2 hvor Ro er motstanden i materialet, L er lengden og mm2 er tverrsnittet, kobber har 0.0175 i motstand. obs: husker ikke om det var L eller MM2 som skulle stå øverst eller vice-versa... Lenke til kommentar
Hjelper'n Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 jo, heilt rikti ditta neonX, ro*l/mm2 går vk1 elektro no so ditta kan ej faktisk litt for godt(prøver å ikkje tenke på det på fritida) men tviler på at det blir problemer med tap i kabelen, for jeg kan tenke mag at det står en ganske stor motstand i serie med power-knappen som sikkerhet visst du sende inn spenning på den, så det skader sikker ikkje med littegranne motstend til.. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Hvis du har kobberkabel, så blir vel en gang rundt jorden noe slikt som R=rho*l/A 0.0175*40.000.000/1mm=700K ohm Tror jeg.. Hvis du har en kabel på 1mm areal Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Quote: Den 2002-11-07 12:34, skrev Jimmy Pop:R=rho*l/A0.0175*40.000.000/1mm=700K ohmTror jeg.. Hvis du har en kabel på 1mm areal Tja, formelen er i hvertfall riktig. Benevningene og tallene er ikke like bra skrevet: rho[ohm*m] som for kobber er dette 0.0000000175 ohm*m l[m] som for jordens omkrets er 40000000 m A[mm^2] som i dette tilfellet er 1 mm^2 eller med andre ord 0.000001 m^2 Du men du kommer deg ut av det med riktig tall: R= 700k ohm. Eller med andre ord så trenger du en kabel med et tverrsnitt på 700.000 mm^2 for at motstanden skal bli 1 ohm når kabelen er 40000 km lang. For ordes skyld: 700.000 mm^2 = 0,7 m^2. Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 7. november 2002 Del Skrevet 7. november 2002 Jeg skjønte det ikke helt, men jeg mener no at jeg hadde det riktig... Greit. Jeg var ikke helt matemaisk korrekt med tanke på benevninger og slikt, men kunne ikke finne noe feil. Også glemte jeg to streker under svaret... _______________ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå