Gå til innhold

DVI Skjøtekabel problemer

_neuron_

Anbefalte innlegg

Hei, jeg har en ny dell 2407FPW (som jeg forøverig er veldig fornøyd med), men jeg har pc'en ett stykke unna data'n, så jeg kjører skjøte kabler til skjermen.

Det funker fint med vga kabelen jeg har, flott bilde i 1920x1200, men hvis jeg bruker DVI kabelen får jeg problemer.

Jeg hadde en DVI kabel liggende her, prøvde den og da fikk jeg masse artifacts. Prøvde den kabelen som kom i boksen -> skjøte kabel (skal være dual link) -> pc, og da får jeg ikke bilde i det hele tatt.

VGA -> Vga skjøteledning -> pc : Null problemer, men vil heller ha DVI.

Gamle DVI kabelen -> dual link dvi skjøteledning -> pc : Mye artifacts, gule/blå og røde prikker og streker overalt.

DVI kabelen i boksen -> dual link dvi skjøteledning -> pc : Ikke noe bilde i det hele tatt.

Kan problemet med artifacts med min gamle skjerm's dvi kabel være at den er single link ikke dual link? Hvordan kan jeg finne det ut?

Hva slags kabel kom med min dell 2407FPW? Den ser ut som standard DVI, men mangler noen pins på midten. Og hvorfor vil den ikke virke med dual link skjøteledningen min?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2407 bruker bare single link, så det skal fungere uansett. Kanskje skjermkortet ditt ikke klarer så høy frekvens på DVI. Fungerer det med lavere oppløsning?

7085024[/snapback]

får problemer helt fra bios'en med masse artifacts. Og kabelen som kom med min 2407WFP er ikke lik den jeg hadde på min gamle skjerm (den mangler 2x3 pins i midten).

Og det er ett 7800GT, så det burde vel gå?

1920x1200 requires dual link TMDS hardware.  Generally speaking, 1600x1200 and higher are dual link TMDS.

Thanks,

Lonni

Det er fra en nvidia developer.

// edit, og uansett ser jeg dette (linux pc) når jeg starter X med DFP:

NVIDIA(0): DELL 2407WFP (DFP-0): 310.0 MHz maximum pixel clock

NVIDIA(0): DELL 2407WFP (DFP-0): Internal Dual Link TMDS

Aner ikke hvorfor jeg får så mye artifacts med dvi kabelen :( (men det er i bios'en også, så ikke driver relatert).

Endret av _neuron_
Lenke til kommentar

da jeg kjøpte min dell 24" (forrige utgave riktignok) erfarte jeg at pinnene på kabelen som fulgte med bøyde seg da jeg plukket i kabelen.. etter mye om og men klarte jeg å få til å sette den inn uten at pinnene bøyde seg og bildet fungerte

har du striper av grønt f.eks på skjermen? da tror jeg dette er problemet ditt

Lenke til kommentar

Jeg skal ikke si noe sikkert ettersom noe annet ville være uhøflig, men kan nesten garantere at du presser DVI signalet mer enn det er laget for :) Du kan risikere problemer allerede på 6m. Med forlengere blir alt så mye, mye verre, over DVI.

Det ble for et par år tilbake gjort forskjellige tester av diverse skjermkort angående DVI signalet som ble sendt ut av DVI portene.

Se her f.eks.: http://www.extremetech.com/article2/0,1697,1367918,00.asp

Konklusjonen har alltid vært det samme - lang avstand over DVI = ikke bra. Bildet glipper fullstendig, man får "digitale blokker" på skjermen, støy etc. Hvor man analogt fint kan ha 10m på 1600x1200 med muligens litt småskygger, så kan dette veldig fort gå fullstendig galt via DVI. Når signalet er såpass "touchy" bør du holde deg unna forlengere og kjøre en sammenhengende kabel for i det hele tatt å lykkes :) Single/dual link tror jeg ikke hjelper her, det er rett og slett signalet. Men, vet aldri før en tester, men da må skjermkortets DVI port ha støtte for dual-link :)

Selv forsøkte jeg en 10m DVI til en 5-600kr, og en 6m DVI. 10m DVI ga støy og blokker, selv på 1024x768 i 60Hz. 1600x1200 var umulig, selv med "blanking"/tweaking av signalet. 800x600 var knapt noe bedre. 6m bruker jeg nå, på 1600x1200 60Hz uten problemer.

Ikke sikkert at det er skjermen din, forsøkt 3m DVI i det siste eller misforstod jeg posten din?

Lenke til kommentar
da jeg kjøpte min dell 24" (forrige utgave riktignok) erfarte jeg at pinnene på kabelen som fulgte med bøyde seg da jeg plukket i kabelen.. etter mye om og men klarte jeg å få til å sette den inn uten at pinnene bøyde seg og bildet fungerte

har du striper av grønt f.eks på skjermen? da tror jeg dette er problemet ditt

7085283[/snapback]

pinnene er helt 100% feilfrie, og det skjer med 2 forskjellige kabler.

Jeg skal ikke si noe sikkert ettersom noe annet ville være uhøflig, men kan nesten garantere at du presser DVI signalet mer enn det er laget for :) Du kan risikere problemer allerede på 6m. Med forlengere blir alt så mye, mye verre, over DVI.

7085631[/snapback]

som nevnt skjer det til og med i bios, som ikke akkurat er 1920x1200. Og DVI-D skal være mye bedre en DVI på det. Bare å kjøre 1920x1200 er å presse DVI-single, men DVI-D skal klare det.

Prøvde å flytte skjermen til ditt jeg har pc'en og kjøre den kabelen som kom med skjermen, det funker, helt perfekt uten artifacts. Lurer på om dell har funnet på noe spesielt med kabelen..

Har også sjekket skjøte kabelen, og den er DVI-D.

Lenke til kommentar
1920x1200 requires dual link TMDS hardware.  Generally speaking, 1600x1200 and higher are dual link TMDS.

Thanks,

Lonni

Det er fra en nvidia developer.

// edit, og uansett ser jeg dette (linux pc) når jeg starter X med DFP:

NVIDIA(0): DELL 2407WFP (DFP-0): 310.0 MHz maximum pixel clock

NVIDIA(0): DELL 2407WFP (DFP-0): Internal Dual Link TMDS

Aner ikke hvorfor jeg får så mye artifacts med dvi kabelen :( (men det er i bios'en også, så ikke driver relatert).

7085194[/snapback]

Jeg kjører selv 2407 på 1920x1200 med single link, så det der skal du ikke ta for bokstavelig.

Hvis man bruker timing som for CRT så er det riktig at 1920x1200 krever dual, men en LCD trenger ikke retrace time. Da går det akkurat.

Skjøtekabel er nok ikke så lurt. Min orginale kabel ligger i en skuff, jeg kjøpte en ny på 3 meter.

Lenke til kommentar
Hei, jeg har en ny dell 2407FPW (som jeg forøverig er veldig fornøyd med), men jeg har pc'en ett stykke unna data'n, så jeg kjører skjøte kabler til skjermen.

Det funker fint med vga kabelen jeg har, flott bilde i 1920x1200, men hvis jeg bruker DVI kabelen får jeg problemer.

7083672[/snapback]

Denne oppløsningen krever dual link. At skjermen har nok pixler om du benytter analog VGA har ingenting å si.

...

Hva slags kabel kom med min dell 2407FPW?  Den ser ut som standard DVI, men mangler noen pins på midten.  Og hvorfor vil den ikke virke med dual link skjøteledningen min?

7083672[/snapback]

Den kabelen du beskriver høres ut til å ha klare likhetstegn med singel link ref. DVI konnektor og kabelspesifikasjoner

Hårek kommer dessuten med informasjon om at skjermen di kun støtter singel link. dette skulle tilsi at både skjerm og kabel er årsak til problemet du beskriver.

Lenke til kommentar

Tok litt tid å finne ut, oppdaget at andre har postet i mellomtiden men legger ved informasjonen likevel for å unngå misforståelser angående dual link VS single link.

Dual-link skal være bedre, men hvordan kan dette hjelpe hvis DELL skjermen fortsatt har single-link DVI mottaker? Selve pluggen er der, her kjører jeg dual link kabel selv på mine LaCie skjermer. Men skjermene mine støtter ikke dual-link av den grunn. Kjøpet ble gjort fordi jeg muligens trenger dual link til nye skjermer i framtiden, ikke fordi selve skjermene får utbytte av det :) For å overføre dual-link DVI signaler fra A til B trenger man en sender (skjermkortet) og en mottaker (LCD skjerm) som begge støtter dual-link. 30" skjermene til DELL og Apple har dette. Dette står ganske ettertrykkelig i spesifikasjonene hvis man kikker litt.

Dell 30" dual link interface

Dell 24" single link interface

Hvis du går til www.avshop.no eller andre entusiastbutikker kan du forsøke deg på litt dyrere 6m+ kabler. Ellers har man Gefen aktive forsterkere som skal gjøre jobben. Denne f.eks..

Dette finner du ut av :thumbup:

EDIT: Fra A til B trenger du selvsagt også dual-link kabel.

Endret av Boye
Lenke til kommentar

7083672[/snapback]

Denne oppløsningen krever dual link. At skjermen har nok pixler om du benytter analog VGA har ingenting å si.

Det er skjermens anbefalte oppløsning, så det burde vel virke med kabelen som kom med den?

...

Hva slags kabel kom med min dell 2407FPW?  Den ser ut som standard DVI, men mangler noen pins på midten.  Og hvorfor vil den ikke virke med dual link skjøteledningen min?

7083672[/snapback]

Den kabelen du beskriver høres ut til å ha klare likhetstegn med singel link ref. DVI konnektor og kabelspesifikasjoner

Hårek kommer dessuten med informasjon om at skjermen di kun støtter singel link. dette skulle tilsi at både skjerm og kabel er årsak til problemet du beskriver.

7090013[/snapback]

Hm, at skjermen kunne være limiten hadde jeg ikke tenkt på, er kanskje derfor det ikke virker i det hele tatt med dells kabel, og at jeg får artifacts med min gamle kabel.

Men den limiten vil vel kun være ett problem i større oppløsninger? Jeg får masse røde prikker i bios'en også :(

Lenke til kommentar
Tok litt tid å finne ut, oppdaget at andre har postet i mellomtiden men legger ved informasjonen likevel for å unngå misforståelser angående dual link VS single link.

Dual-link skal være bedre, men hvordan kan dette hjelpe hvis DELL skjermen fortsatt har single-link DVI mottaker? Selve pluggen er der, her kjører jeg dual link kabel selv på mine LaCie skjermer. Men skjermene mine støtter ikke dual-link av den grunn. Kjøpet ble gjort fordi jeg muligens trenger dual link til nye skjermer i framtiden, ikke fordi selve skjermene får utbytte av det :) For å overføre dual-link DVI signaler fra A til B trenger man en sender (skjermkortet) og en mottaker (LCD skjerm) som begge støtter dual-link. 30" skjermene til DELL og Apple har dette. Dette står ganske ettertrykkelig i spesifikasjonene hvis man kikker litt.

Dell 30" dual link interface

Dell 24" single link interface

Hvis du går til www.avshop.no eller andre entusiastbutikker kan du forsøke deg på litt dyrere 6m+ kabler. Ellers har man Gefen aktive forsterkere som skal gjøre jobben. Denne f.eks..

Dette finner du ut av  :thumbup:

EDIT: Fra A til B trenger du selvsagt også dual-link kabel.

7090492[/snapback]

ser på bilde deres at det er en single link kabel på 2407, men på spesifications og sånt står det f.eks:

Digital DVI-D TMDS, 600mV for each differential line, 50 ohm input impedance

Men du har nok rett :(.

Hadde håpet på å få ordnet det uten å bruke veldig mye cash på nye kabler, siden jeg allerede har kablet alt. Trur ikke jeg gidder å bruke 250 dollar + kabler + bestille fra utlandet for å bruke DVI porten :(

Lenke til kommentar

2407: Digital DVI-D TMDS, 600mV for each differential line+++

3007WFP: Digital DVI-D TMDS (Dual Link), 600mV for each differential line++

Analogt er ikke så veldig galent det heller hvis en har en grei kabel, folk har brukt 2048x1536 i alle herrens dager i CRT dagene. Forskjellen er sikkert rimelig stor (selv på 1600x1200 merker jeg forskjell mellom VGA og DVI ganske bra), men da må du kanskje kutte ned på lengden :) Selv gjorde jeg det kort og greit - vannkjølte maskin. Ellers kan man skifte vifter og liknende for å få ned støy på PC for å få den nærmere.

Lenke til kommentar
2407: Digital DVI-D TMDS, 600mV for each differential line+++

3007WFP: Digital DVI-D TMDS (Dual Link), 600mV for each differential line++

Analogt er ikke så veldig galent det heller hvis en har en grei kabel, folk har brukt 2048x1536 i alle herrens dager i CRT dagene. Forskjellen er sikkert rimelig stor (selv på 1600x1200 merker jeg forskjell mellom VGA og DVI ganske bra), men da må du kanskje kutte ned på lengden :) Selv gjorde jeg det kort og greit - vannkjølte maskin. Ellers kan man skifte vifter og liknende for å få ned støy på PC for å få den nærmere.

7090860[/snapback]

mente DVI-D var dual link jeg men .P

skulle gjerne hatt en kortere DVI kabel til å teste med :/, har en alt for lang en nå, hadde gått an å kutte ned mye. Men jeg gidder ikke kjøpe kabler til å teste med liksom.

Lenke til kommentar

Kan det være skjermen takler lavere Hz, f.eks. 50Hz? Lavere Hz = mindre båndbredde på samme oppløsning. En IBM skjerm i sin tid brukte ...var det 30Hz for å oppnå oppløsningen den trengte over DVI? LCD skjermen blafrer ikke på samme måte som CRT, så det eneste du vil tape er rett og slett framerate som nå blir låst til 50 eller 30 etc.

Lenke til kommentar
mente DVI-D var dual link jeg men

7093475[/snapback]

DVI-D er DVI digitalt. Den vanlige utgangen på skjermkort er DVI-I som støtter både analoge og digitale signaler, og så har du i tillegg DVI-A som kun støtter analoge signaler. Det har ingenting med dual eller ikke å gjøre. :)

Lenke til kommentar
Kan det være skjermen takler lavere Hz, f.eks. 50Hz? Lavere Hz = mindre båndbredde på samme oppløsning. En IBM skjerm i sin tid brukte ...var det 30Hz for å oppnå oppløsningen den trengte over DVI? LCD skjermen blafrer ikke på samme måte som CRT, så det eneste du vil tape er rett og slett framerate som nå blir låst til 50 eller 30 etc.

7093877[/snapback]

lurer på om jeg leste ett sted at den kjører på 59hz faktisk (som ikke er så veldig mye lavere :p ) i 1920x1200 med dvi.

mente DVI-D var dual link jeg men

7093475[/snapback]

DVI-D er DVI digitalt. Den vanlige utgangen på skjermkort er DVI-I som støtter både analoge og digitale signaler, og så har du i tillegg DVI-A som kun støtter analoge signaler. Det har ingenting med dual eller ikke å gjøre. :)

7093897[/snapback]

ahh, takk for forklaringen :)

Er det noen som vet hvor lang kabel man kan ha til DVI uten å få signalproblemer? Hva som er "safe" liksom. De fleste webshop's selger 10 meter dvi kabler uten advarsel om at det kan være signalproblemer :/

Og jeg syns fortsatt det er litt rart at jeg får problemer fra bios'en, kan skjønne det hvis jeg kun hadde fått problemer i høy oppløsning, men i bios'en? Eller kan det være fordi jeg bruker en dual kabel på en skjerm som kun støtter single?

Lenke til kommentar

Det er helt rett i at det ikke burde være et problem i BIOS. Det signalet har veldig lav båndbredde.

2407FPW takler kun 60Hz ved full oppløsning. 60 Hz er alltid den foretrukne vertikalfrekvens med LCD.

At du har en dual link kabel kan umulig være noe problem når du bruker single link.

Du må vel bare bruke eliminasjonsmetoden og sammenligne med et annet sett skjermkort/PC, kabel, skjerm.

Lenke til kommentar
Det er helt rett i at det ikke burde være et problem i BIOS. Det signalet har veldig lav båndbredde.

2407FPW takler kun 60Hz ved full oppløsning. 60 Hz er alltid den foretrukne vertikalfrekvens med LCD.

At du har en dual link kabel kan umulig være noe problem når du bruker single link.

Du må vel bare bruke eliminasjonsmetoden og sammenligne med et annet sett skjermkort/PC, kabel, skjerm.

7094533[/snapback]

flyttet skjermen til der pc'en er igjen, og sjekket. Dual link kabelen funker fint i bios, men når jeg setter i extension kabelen får jeg artifacts. Hjelper vel ikke på signal kvaliteten at jeg bruker en extension heller tenker jeg.

Har sett litt rundt, max lengde på DVI single skal være 7.5 meter, kan kjøpe en signal booster, men de er dyre (og antagelig veldig dyre før de kommer til norge).

Så også på:

http://www.amazon.co.uk/LINDY-Premium-Supe...l/dp/B00062RXZC

With standard DVI cables you can extend the distance for digital monitors with fixed cables and connections, by up to 7.5m. Please note that cable lengths over 7.5m are above the recommended length laid down by the DDWG. Using longer cables may result in image degradation or loss of picture, but to some extent this also depends on the performance of your graphics card and monitor. Please also remember that every additional male-female connection you make can lower the quality of the signal transmission. However, for long distance solutions, we recommend you use our  DVI-D Single Link SLD (Super Long Distance) cables. These cables are specially designed for longer transmission lengths.

Og den er male->male, istedet for min male-female + male-male løsning.

Er det noen som har hørt noe om kabler som lover bra signal styrke? Eller som har sett noe til salg i norske butikker/netshop's?

// Edit, fant en, avshop.no var bra de :):

http://www.avshop.no/catalog/product_info....products_id=342 og kan kjøpe en som er 7.5 meter. Lurer på å maile dem og spørre om garanti på at det skal funke :p. Men en 7.5 meter som skal klare DVI opp til 15 meter høres lovende ut ihvertfall. Og det var ikke så voldsomt dyrt heller.

Endret av _neuron_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...