meeg Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hvis kjøleribben på CPU er varm tyder det jo på at det er god kontakt mellom ribbe og CPU. Har du aktivert viftestyring i BIOS? Kan være viften går for sakte eller for lite luftgjennonstrømning i kabinettet. Lenke til kommentar
Mads-b Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Du kan "vodkae" først, og tørke av eventuell gjenværende drit med et fuktet lofritt tøystykke. Jeg vet ikke hva de 40% som ikke er alkohol vil gjøre med overflaten på CPU. Så følger du overklokking.no's goopguide til punkt og prikke. Brant du deg om du kom borti ribba med oversiden av pekefingeren? Jeg gjør det når tempen er over ca. 55*C. EDIT: Meeg: Case-tempen hans er 28C om jeg ikke tar feil? Det er vel egentlig genialt kaldt det? Endret 17. oktober 2006 av Mads-b Lenke til kommentar
simson Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Hvis kjøleribben på CPU er varm tyder det jo på at det er god kontakt mellom ribbe og CPU. Har du aktivert viftestyring i BIOS? Kan være viften går for sakte eller for lite luftgjennonstrømning i kabinettet. 7087215[/snapback] Du kan "vodkae" først, og tørke av eventuell gjenværende drit med et fuktet lofritt tøystykke. Jeg vet ikke hva de 40% som ikke er alkohol vil gjøre med overflaten på CPU. Så følger du overklokking.no's goopguide til punkt og prikke. Brant du deg om du kom borti ribba med oversiden av pekefingeren? Jeg gjør det når tempen er over ca. 55*C. EDIT: Meeg: Case-tempen hans er 28C om jeg ikke tar feil? Det er vel egentlig genialt kaldt det? 7087220[/snapback] Ja, jeg brenner meg når jeg tar på ribba. Det at jeg brenner meg kan tyde på at kjølepastaen gir rikelig kontakt? I tilfelle er det unødvendig å vaske bort og ta på kjølepastaen på nytt? (Setter stor pris på deres hjelp på dette!) Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Ja, jeg brenner meg når jeg tar på ribba. Er den som skal ta mot varme også, viss den tar mot så mye varme at den blir sykt varm kan det hende vifta ikke fungerer helt som den skal. Men så lenge cpun er kjølig så forteller det bare at kjøleribba funker som den skal... Lenke til kommentar
simson Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Ja, jeg brenner meg når jeg tar på ribba. Er den som skal ta mot varme også, viss den tar mot så mye varme at den blir sykt varm kan det hende vifta ikke fungerer helt som den skal. Men så lenge cpun er kjølig så forteller det bare at kjøleribba funker som den skal... 7087438[/snapback] Men når CPUen holder 58 grader ved vanlig nettsurfing, er det normalt? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Ja, jeg brenner meg når jeg tar på ribba. Er den som skal ta mot varme også, viss den tar mot så mye varme at den blir sykt varm kan det hende vifta ikke fungerer helt som den skal. Men så lenge cpun er kjølig så forteller det bare at kjøleribba funker som den skal... 7087438[/snapback] Men når CPUen holder 58 grader ved vanlig nettsurfing, er det normalt? 7087468[/snapback] Det var noe varmt Jeg har 40 grader, sjekk om du har bra gjenomtrekk, mye støv i vifta og kjøleren (støv er ett fint iselasjons stoff) Er kjøleren din gammel? vifter mister efekten med årene Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Slettet. Nevermind. Endret 17. oktober 2006 av Tacritan Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 (endret) Det er litt "morsomt" å se hvordan ett "rykte" kan spre seg... Nå kan det se ut som om "alle" tror at IHS på Core 2 Duo er skjev.. og at det generelt er ett varmeproblem for disse CPU'ene. Det betviler jeg. Har nå montert/brukt/bruker 4 stk Core 2 Duo.. en med stock kjøler. Ingen av disse har hatt core-temp på særlig over 50 grader (max. load begge kjerner).. ikke engang med 1.55Vcore (rigktignok vannkjølt). Den jeg har hatt stock kjøler på ligger mellom 35 - 45 idle/load. Jeg er av den oppfatning at klips-løsningen for kjøler til S775 er en heller tvilsom affære, og at svært mange som setter sammen systemet selv ikke er istand til å montere denne korrekt. Dette har jeg påstått før i andre tråder.. og alle trådene som dukker opp både her og på andre forum tyder på at jeg har rett. Hadde dette vært ett generelt problem hadde jeg opplevd det samme.. da jeg anslagsvis har montert ett 30 tall CPU'er for S775 (bl.a. CPU'er som er *langt* varmere enn COre 2 Duo). De gangene jeg har hatt høye temperaturer har det *alltid* løst seg ved å sjekke montering (og verifsert ett dårlig festet klips).. og demontert/montert pånytt. Er man "klønete" eller hardhendt ødelegger man klipsene og *må* anskaffe en annen kjøler, da fortrinnsvis en som er "idiotsikkert" mht. montering. Endret 17. oktober 2006 av Slettet+6132 Lenke til kommentar
simson Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Så for å oppsummere; Hva bør jeg i min situasjon gjøre? 1. Sjekke festemekanismen, prøv å montere kjøleren på nytt? 2. Få på en ny kjølepasta, etter å ha tørket av den gamle? (eller er ikke dette nødvendig, siden varmeutviklingen peker på at kontaktflaten mellom prosessor og kjøler er i orden) 3. Kjøpe en ny kjøler? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Så for å oppsummere; Hva bør jeg i min situasjon gjøre? 1. Sjekke festemekanismen, prøv å montere kjøleren på nytt? 2. Få på en ny kjølepasta, etter å ha tørket av den gamle? (eller er ikke dette nødvendig, siden varmeutviklingen peker på at kontaktflaten mellom prosessor og kjøler er i orden) 3. Kjøpe en ny kjøler? 7088449[/snapback] 1) Ja 2) At det blir varmt kan likegodt bety at det er dårlig kontakt (ikke i plan) Da vil det overføres mer varme til ett mindre område av sink. = varm. (Min stock kjøler blir knapt lunken på full load.. Den er montert *korrekt*) 3) Det er å anbefale ja.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå