Gå til innhold

Hovedkort til Intel Core 2 Duo E6300

Snuggis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132

Det har jeg hørt mye godt om også, men hvis du leser det jeg har skrevet tidligere, så vil du se at jeg ønsker  et SLI hovedkort...

7085752[/snapback]

Da vil jeg foreslå at du holder deg til nForce...+A64 X2 inntil videre.

Pt. finnes det ingen (gode) kort for S775/Core 2 Duo som støtter SLI.. ihvertfall ikke dersom du skal klokke.

Vel.. det finnes "hacked drivers" for spesielt interesserte for enkelte hk/bios'er hvis jeg ikke husker helt feil..

Det er bedre (god nok) støtte for Crossfire dersom du vil konvertere til ATI.. :)

Dere som har bedre detaljkunnskaper om tema bør/kan kompletter/korrigere meg..

Lenke til kommentar

Det har jeg hørt mye godt om også, men hvis du leser det jeg har skrevet tidligere, så vil du se at jeg ønsker  et SLI hovedkort...

7085752[/snapback]

Da vil jeg foreslå at du holder deg til nForce...+A64 X2 inntil videre.

Pt. finnes det ingen (gode) kort for S775/Core 2 Duo som støtter SLI.. ihvertfall ikke dersom du skal klokke.

Vel.. det finnes "hacked drivers" for spesielt interesserte for enkelte hk/bios'er hvis jeg ikke husker helt feil..

Det er bedre (god nok) støtte for Crossfire dersom du vil konvertere til ATI.. :)

Dere som har bedre detaljkunnskaper om tema bør/kan kompletter/korrigere meg..

7086350[/snapback]

Hacked driverene har ingenting med biosen å gjøre, de fungerer så lenge hk har 2x pcie 16x sloter. Eneste de ikke støtter er quad sli. Kjører dem selv (se sig), og jeg er veldig fornøyd. ;)

Også, om du skal klokke, anbefales det å skaffe E6400, kan klokkes opp i skyene i følge tester jeg har sett. Koster jo bare 300 mere enn E6300.

Lenke til kommentar

Tror folk har misforstått litt jeg. Jeg spør ikke om folk kan finne noen gode HK`er til meg, men om det kortet jeg linker til i første post vil funke til å klokke med? Etter innspill, så endre jeg CPU fra E6300 til E6400. Denne ønsker jeg å klokke til ca 3-3,5GHZ, gjerne mer=P. Vil det kortet jeg linker til klare det? Har også valgt det kortet pga mulighet for å kjøre SLI i 16X modus på begge kortene...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Antar da at det du linker til heller ikke egner seg.

Edit: teksten ble ikke med :roll:

7098437[/snapback]

Jeg har ikke linket til noen kort.. Det var en generell uttalelse.

Har selv ett bra kort for S775 som støtter SLI med "hacked drivers" samt også egner seg enda bedre for Crossfire. Det (P5W DH) regnes likevel ikke som ett glimrende "klokkekort".. og har "florert" på bruktmarkedet fra skuffede/frustrerte klokkere (jeg er en av kjøperne.. som er fornøyd med kortet slik jeg bruker/klokker det).. :)

Tidligere S775-hk som støttet SLI var alle regnet som elendige for annet enn stock/"clock-light" + SLI (og det var/er jo fint for de som ville kjøre SLI).

Slik har ihverfall jeg oppfattet det.. bl.a. via "lurking" på xs.org.

Lenke til kommentar

Tja, jeg gikk til anskaffelse av et MSI 975X Platinum PowerUp Edition, og jeg må si meg fornøyd. Har en Core2 Duo E6300 "Conroe", og det fungerer helt topp. Klokker ikke, da prosessor og hovedkort blir brukt i en maskin som gjør viktige oppgaver, og da er stabilitet viktig. Hovedkortet lar seg også lett anvende i de fleste operativsystemer. GNU/Linux, FreeBSD, OpenBSD fungerer flott. MSI er ikke gjerrige i bruk av kvalitetskomponenter, som f.eks. en høykvalitets nettverkskontroller fra Intel. De fleste andre hovedkortprodusenter bruker søppel fra f.eks. Realtek og Marvell. Og sørsiden er også godt støttet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

@stigfjel:

Definer "viktige oppgaver".

Er en stabil server målet.. klarer du deg fint med f.eks. ett "modent" og bugfritt i865p-basert hk med en Celeron D. Å kjøpe relativt nye hk med nye chipset, for ikke å snakke om bioser såvidt passsert beta-stadie er ikke spesielt smart i så henseende.

En platform basert på desktop-hk + nylansert x86-hardware er ikke førstevalget for de som er ute etter stabile servere slik jeg har oppfattet det.. :)

Trådstarter ber om råd til ett godt hk for klokking av E6300. Da kommer du ikke "trekkende" med råd om i975x-basert hk for "stabil drift" av "viktige oppgaver".

PS.

Ett hvlket som helst hovedkort/cpu/ram som ikke kjører overklokket forventes å kjøre stabilt.. 24/7. I motsatt tilfelle så er det en RMA-sak.

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Trådstarter ber om råd til ett godt hk for klokking av E6300. Da kommer du ikke "trekkende" med råd om i975x-basert hk for "stabil drift" av "viktige oppgaver".

Den er grei.

Er en stabil server målet.. klarer du deg fint med f.eks. ett "modent" og bugfritt i865p-basert hk med en Celeron D. Å kjøpe relativt nye hk med nye chipset, for ikke å snakke om bioser såvidt passsert beta-stadie er ikke spesielt smart i så henseende.

En Core2 Duo vil være mye bedre egnet enn en Celeron D uansett, også til serverbruk. Man merker de to kjernene svært godt. Selv ville jeg aldri brukt en Celeron D til server, har lyst til å ha litt kraft under panseret. Dessuten, det er praktisk at en server-CPU støtter AMD64/EM64T. Selv bruker jeg et 64bits OS (FreeBSD/OpenBSD amd64), og selv da jeg hadde en P4 630 3.0 GHz merket jeg at P4 630 var raskere enn en P4 3.0 GHz Northwood, fordi prosessoren støttet 64bits instruksjoner, mens NW-prosessoren ikke gjorde det. Da testet jeg FreeBSD/i386 mot FreeBSD/amd64. Alt gikk raskere i FreeBSD/amd64 enn i FreeBSD/i386. Forskjellen var merkbar, selv om de prosessorene var tilnærmet identiske. Og SMP er alltid praktisk på en server. 975X chipsettet har jo vært på markedet en stund nå, og begynner å modnes.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Jeg skal bygge meg ny pc med Intel Core 2 Duo E6300 og ønsker etterhvert å ha et SLI oppsett. Jeg har sett litt på dette hovedkortet, men jeg lurer på om det har gode klokke egenskaper, siden jeg også ønsker å klokke litt?

7083463[/snapback]

Ville heller gått for: MSI 975X Platinum PowerUP Ed.. Det kortet kommer også godt/best ut i en test på tomshardware.com....også når det gjelder overklokking...

Endret av Jovi60
Lenke til kommentar
Jeg skal bygge meg ny pc med Intel Core 2 Duo E6300 og ønsker etterhvert å ha et SLI oppsett. Jeg har sett litt på dette hovedkortet, men jeg lurer på om det har gode klokke egenskaper, siden jeg også ønsker å klokke litt?

7083463[/snapback]

Ville heller gått for: MSI 975X Platinum PowerUP Ed.. Det kortet kommer også godt/best ut i en test på tomshardware.com....også når det gjelder overklokking...

7101980[/snapback]

Så den testen. Da bommet jeg ikke så grovt likevel med mitt forslag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Så den testen. Da bommet jeg ikke så grovt likevel med mitt forslag.

7102697[/snapback]

Se svar i annen tråd (det var her jeg skulle svart).. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...