DrThomas Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvorfor brukes ikke videodømming i fotball? Kamp etter kamp etter kamp blir "ødelagt" fordi dommeren ikke ser ulovligheter og hva som egentlig skjer. Greit, enkelte mener at dømmingen er en del av sjarmen, men hvor går grensen mellom det sjarmerende og det upraktiske. F.eks om en ball er utenfor/innenfor streken, det kunne vel like gjerne vært avgjort med video. Hvorfor skal det være opp til dommeren? Når avgjørelsen blir tatt som er feil, blir spillere sinte, publikum blir sinte. Det fører ikke til noe godt. Om man derimot visste nøyaktig hva som skjedde, ikke bare hva dommeren så, ville det jo ikke blitt protester imot det i samme grad. Man kunne konsentrert seg mer om selve spillet, og mindre om dommeren og om avgjørelsene er rett eller feil. Og det er vel selve spillet som er viktigst, eller...? Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Jeg synes man burde innføre videodømming, så absolutt.. Dagens fotball er så kjapp og hurtig at dommerne ofte dømmer feil. Ser det mer og mer for hver dag som går nesten altså.. Tenker da på toppnivå som de store ligaene og CL og sånt da.. En ting jeg ikke skjønner, hvordan fungerer egentlig videodømming? Står fjerdedommeren elns på sidelinja, og ser på video og rapporterer til dommeren elns? Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Videodømming er æsj. Ting skal skje der og da, det er det fotball handler om Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Var vel prat om at det ble brukt videodømming fks. under VM-finalen når Zidane ble utvist. Dommeren så ikke situasjonen, men fjerdedommeren skal visstnok ha sett reprisen, og rapporterte til dommeren som deretter dro fram det røde kortet. Videodømming er en vel og bra idé, men er ikke så sikker på at det vil fungere like godt i praksis. Som Spidy påpeker, det er der og da det skjer og det er også noe av sjarmen med fotball. Man vil ikke vente til dagen etter for å få den endelige avgjørelsen. Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Men hadde jo ikke trengt å bruke det til all dømming, men jeg tenker på situasjoner som offside, om ballen er over streken, hvem som var sist borti ballen osv. Jeg er helt enig at om en duell burde gitt gult kort osv skal være opp til dommeren, men det er jo latterlig at en dommer skal avgjøre om ballen er over streken, det er ikke en vurderingssak. Det er bare fakta, enten er den over eller så er den ikke det. Basta! Og når sånne avgjørelser blir tatt feil, er det bare ødeleggende for sporten. Lenke til kommentar
Nevnarion Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 I situasjoner der det er tvil om ballen var over målstreken eller ikke, så er jeg for at det skal kunne brukes tekniske hjelpemidler. Det må da kunne gå an å få bygd inn en eller annen sensor som kan avgjøre det fort og greit. Denne må selvsagt være minst 99,999999999% pålitelig. Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Videodømming har blitt brukt i hockey i en årrekke. På tide at dette også prøves ut i fotball (ball på strek, offside osv). Lenke til kommentar
DrThomas Skrevet 16. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2006 Hvorfor har det ikke blitt innført før da? Det brukes jo som nevnt ovenfor i flere andre sporter, og det funker jo helt greit. Er det sterke personlige interesser i FIFA eller noe som holder dette tilbake? Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det blir ikke brukt fordi de gamle gubbene i FIFA/UEFA er redde for å gjøre endringer i en gammel sport. Lenke til kommentar
TeggY Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hadde også vært greit for å kunne straffe spillere i etterkant, for noe de ikke blir dømt for på banen. Jeg er for videodømming, helt klart. Lenke til kommentar
Stonemeister Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Jeg er for videodømming til en viss grad. Det er klart at Zidane ikke skal slippe ustraffet fra hva han gjorde, og situasjonen mellom Tottenham og United for noen år tilbake hvor ballen var en halv meter inni målet, da kan man bruke videodømming, men små fillesaker som egentlig ikke er alvorlig kan man strengt tatt overse. Vi skal ikke ha en halvtime i tilleggstid heller. Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Er for Videodømming. Ser ikke noen spesielt store problemer med det (bortsett fra mye tilleggstid, men det er jo greit). Og det vil jo hjelpe dommeren med å ta en del rette avgjørelser! Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Video dømming er og kan være bedre en "live" for på video kan man senke farte, zoome inn og se mere nøyaktig utrolig nokk Lenke til kommentar
Brian Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 helt klart skulle videodømming vært med. fordi nå i nyere tid er det så mye feigt spill og filming, fordi så mye penger står på spill og de gjør alt de kan får å lykkes. Blir så teit å se på spillere som slenger seg ned og ruller i "smerte", og noen sekunder etterpå reiser de seg opp igjen som om ingenting har skjedd når de får frisparket sitt. Lenke til kommentar
Carra Skrevet 18. oktober 2006 Del Skrevet 18. oktober 2006 Uten tvil for videodømming, ikke i alle situasjoner selvsagt. Men de nevnte, som om ballen er inne eller ikke, offside(veldig viktig), stygge situasjoner(Zidane/Materazzi og Totti/Poulsen etc). Offside situasjoner er veldig viktig. Dømmes mye rart på offside-situasjoner i internasjonal fotball. Og man ser jo at raske spisser har en tendens til å få fler offise avgjørelser imot. Dirk Kuyt har uttalt at hans spisskollega Craig Bellamy får feilaktige offside avgjørelser mot seg hele tiden rett og slett pga hans enorme fart, aksellerasjon og oppfatningsevne. Det samme problemet har blant annet Thierry Henry hatt. Noe annet man bør bruke videodømming på er filming. Er så sykt lei av å se filmer på YouTube hvor Didier Drogba slenger seg i bakken gang på gang og får alltid avgjørelsene med seg, han sal vel ha skryt for å ha blitt så god til å filme at det funker så jævli ofte, men i repriser avslører man det som oftest. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Er rimelig irritert på at ingen tar initiativ (stavefeil?) til å i det minste gi videodømming en sjangse. Fungerer jo som juling i f. eks Hockey Lenke til kommentar
............... Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Nei, syns fotball mister litt av sin sjarm. At man faktisk kan filme litt, ta en stygg takling uten at det skal straffes med at noen ser det etterpå på tape. Hvis de innfører dette blir det nesten umulig å velge situasjoner. Skal man bare ta de strengeste? hvor går grensen? osv.. Lenke til kommentar
sluggr Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 Jeg synes dem skal ha det som nå, men ha mulighet til å straffe uregelmenterte episoder som ikke ble fanget av dommerne i ettertid. Og straffen må være noe annet enn 20'000 kr i bot. F.eks et slags prikk system hvor man etter n prikker må stå over en kamp. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 19. oktober 2006 Del Skrevet 19. oktober 2006 (endret) Det bør ikke bli videodømming ved tvilstilfeller som dødball og offside, men jeg kan til nød gå med på videodømming av mål. Det jeg derimot skulle ønske de kunne innføre var en mulighet for å annulere kort i etterkant, særlig hvis disse gir utestengelse. EDIT: Dessuten hadde det vært akk så herlig med en mulighet til å slå hardt ned på filming i etterkant. Endret 19. oktober 2006 av Isbilen Lenke til kommentar
Tbau5 Skrevet 23. oktober 2006 Del Skrevet 23. oktober 2006 Det bør ikke bli videodømming ved tvilstilfeller som dødball og offside, men jeg kan til nød gå med på videodømming av mål. Det jeg derimot skulle ønske de kunne innføre var en mulighet for å annulere kort i etterkant, særlig hvis disse gir utestengelse. EDIT: Dessuten hadde det vært akk så herlig med en mulighet til å slå hardt ned på filming i etterkant. 7107218[/snapback] Det går da ann å søke om å få kort annulert veid grov feildømming? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå