Gå til innhold

Dårlig ytelse - 7900GT *LØST*

Flygg

Anbefalte innlegg

Kjøpte i august et MSI NX7900GT-VT2D256E, og det har blitt mer og mer åpenbart for meg at det ikke yter som det skal. I 3dMark 05 får jeg ca 5000 poeng uten CPU-testene (som krasjer systemet). Det tilsvarer f.eks. ca 20 fps inne i kjøretøyet i starten av første test. I BF2 på de forhåndsdefinerte high-instillingene får jeg rundt 30 fps i singleplayer. Skjer mye på skjermen detter det ned til ca 15. I oblivion yter det bare marginalt bedre enn mitt gamle X800, dvs 10-15 fps om det er 2-3 personer i bildet.

Jeg har prøvd en hel haug med forskjellige drivere, og har nå også formatert, uten at det utgjorde noen merkbar forkjell på ytelsen. Det kan også nevnes at jeg prøvde å klokke kortet litt opp, men da ble ytelsen merkelig nok dårligere. Sjekket temperaturen midt i en runde BF2 nå, og den var på latterlige 43 grader, så det virker som det ikke anstrenger seg en gang...

Så; jeg lurer på om det er noen triks jeg bør prøve, om det er noe annet som er galt, eller om kortet er defekt.

Specs:

Abit KN9 SLI

Corsair TWIN2X-6400 2 GB 2 x 1 GB) CL5

MSI NX7900GT-VT2D256E

AMD Athlon64 X2 4200+

bZerk 500w PSU

Endret av kakk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et defekt skjermkort bruker ikke å resultere i dårlig ytelse. Heller i andre ting som artifacts, eller at det rett og slett ikke fungerer.

Du har koblet i alt av strøm som skjermkortet trenger? Kanskje det hjelper med noe BIOS innstillinger... har du sjekket at alt er riktig der?

At 3dmark 05 krasjer ved CPU testene kan også være et clue her. Hva er temperatur osv?

Lenke til kommentar

Alt av strøm er koblet til ja. Kjøpte til og med ny PSU fordi jeg tenkte det kansje kunne være problemet, siden den gamle egentlig var for svak. CPU ligger på rundt 40 grader idle og 50-55 grader load, så det bør være i orden.

Skal prøve å fikle litt i BIOS og se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Har ikke fått kjørt memtest, men fant ut at jeg skulle prøve 3dmark05 på de forskjellige CPU-kjernene, og det er åpenbart noe som ikke stemmer her. Resultatene:

kjerne 0: 5572

kjerne 1: 4232

begge: 4352

Kan dette være et softwareproblem, eller er CPU'en skadet på noe vis?

Edit: Speedfan viser 6,5V på +12V. Her er det noe galt som ikke er riktig... kan det være hovedkortet?

Endret av kakk
Lenke til kommentar
Har ikke fått kjørt memtest, men fant ut at jeg skulle prøve 3dmark05 på de forskjellige CPU-kjernene, og det er åpenbart noe som ikke stemmer her. Resultatene:

kjerne 0:  5572

kjerne 1:  4232

begge: 4352

Kan dette være et softwareproblem, eller er CPU'en skadet på noe vis?

Edit: Speedfan viser 6,5V på +12V. Her er det noe galt som ikke er riktig... kan det være hovedkortet?

7095647[/snapback]

Bare et lite spørsmål:

Av-installerte du de gamle driverene til ditt gamle skjermkort før du satt i nytt skjermkort ?

Sjekk at kortet står skikkelig nedi sporet sitt. Evt bytt tilbake til det gamle kort, avinstaller all kort drivere. Sett in nytt kort og installer de driverene som du fikk på CD sammen med kortet.

Tipper du skal ligge på 5000-6000 poeng i 3Dmark06 hvis kortet ditt yter normalt.

Endret av MaX [NOR]
Lenke til kommentar

PSU er det temmelig sikkert ikke. Hadde nemlig akkurat samme problemet med den gamle PSU'en min.

De gamle driverne er definitivt avinstallert. Formaterte nemlig to ganger i går for å se om det hjalp. Systemet er forøvrig helt nytt, og jeg har ingen andre skjermkort.

Jeg kan prøve å flytte skjermkortet...

Lenke til kommentar

PROBLEM LØST! :grin:

flyttet på skjermkort, og det hjlp ikke. så fant jeg ut at jeg skulle fjerne nettverkskortet, for det satt litt i veien. startet opp igjen, og pang; plutselig fikk jeg 8000 i 3dmark. En sjekk av BIOS-versjon, og abits nettsider viser dessuten at en senere BIOS-versjon har en følgende fix: "Fixed the issue that the system performance may drop off when install a PCI device.". Nå må jeg bare skaffe meg en diskettstajon og flashe BIOS

Endret av kakk
Lenke til kommentar
PROBLEM LØST! :grin:

flyttet på skjermkort, og det hjlp ikke. så fant jeg ut at jeg skulle fjerne nettverkskortet, for det satt litt i veien. startet opp igjen, og pang; plutselig fikk jeg 8000 i 3dmark. En sjekk av BIOS-versjon, og abits nettsider viser dessuten at en senere BIOS-versjon har en følgende fix: "Fixed the issue that the system performance may drop off when install a PCI device.". Nå må jeg bare skaffe meg en diskettstajon og flashe BIOS

7096330[/snapback]

GRATULERER ! :thumbup:

Legger du til **Problem løst** i emnefeltet så kan andre bruke dette også.

Endret av MaX [NOR]
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...