mofopop Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Hei! Jeg og kameraten min har koblet opp et lan nettverk mellom husene våre! Avstanden er ganske nøyaktig 100 meter, litt i underkant. I begynnelsen fant vi ikke hverandre det hele tatt, men etter å ha stilt ned hastigheten til 10mb halv duplex så fikk kontakt. Men det merkelige er at nettverket detter bort når det regner ute. Har virkelig regnvær innvirkning på signalene i kabelen, er det noen som kan gi et logisk svar på det? Er de rett og slett ikke bygd for å tåle å være ute? Kabelen ligger oppå marken, bør denne graves ned? Vil det hjelpe noe? Lenke til kommentar
persistent Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Etter å ha prøvd noe lignende fant jeg ut at ting bedret seg betraktelig om jeg la kabelen i f eks.en hageslange og så gravde det ned. Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det eneste logiske svaret jeg kan gi på fukt, er at isolasjonen i kabelen kan ta opp NOE fuktighet, noe som kan føre til mindre isolasjonsevne mellom parene, som igjen vil føre til dårlig signal.. Eneste logiske løsningen jeg kan tenke meg. Dere burde ha lagt CAT6, da denne har best skjerming.. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 16. oktober 2006 Del Skrevet 16. oktober 2006 Det tyder kanskje at kabelen alt er fuktig inni og at den blir enda dårligere under regnvær. Regner med at den er rett koblet med par1 tilkoblet 1+2 og par2 tilkoblet 3+6? Lenke til kommentar
mofopop Skrevet 17. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2006 Takk for gode tips! Neste trinn i nettverket vårt blir hageslange og cat6 Lenke til kommentar
TheBoz Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Eneste logiske løsningen jeg kan tenke meg.Dere burde ha lagt CAT6, da denne har best skjerming.. 7083324[/snapback] CAT6 kabel har ingenting med skjerming mot fukt og utendørs klima. Den har bare bedre skjerming mot støy. Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hvis du skal grave ned slangen så har skjerming mot rf-støy ingen ting for seg uansett Lenke til kommentar
Melkekartong Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Men skjermingene parene imellom har noe å si, da signalstyrken blir sterkere. Jeg har en følelse at Cat6lederene også er tykkere enn cat5, men kan godt hende det er noe jeg innbiller meg. Mulig cat6kabelen har samme demping, men den har et bedre utgangspunkt enn en vanlig cat5kabel. Lenke til kommentar
abbor Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Kjøp kabel som er beregnet for å graves ned.... Kjøpes hos elektro instalatører og koster litt mere, men er vanntett og har generelt en mer solid oppbygning. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 17. oktober 2006 Del Skrevet 17. oktober 2006 Hei! Jeg og kameraten min har koblet opp et lan nettverk mellom husene våre! Avstanden er ganske nøyaktig 100 meter, litt i underkant. I begynnelsen fant vi ikke hverandre det hele tatt, men etter å ha stilt ned hastigheten til 10mb halv duplex så fikk kontakt. 7083267[/snapback] Og dere har koblet korrekt etter koblingsskjema? At den funker kun på 10 kan tyde på at dere ikke har gjort det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå