A_N_K Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Vurderer å legge inn FreeBSD, siden det uansett var noe kødd med Linux-partisjonen. Noen grunn til å velge FreeBSD over Gentoo? Hvordan er det med drivere for grafikk (nVidia) og lyd f.eks? Lenke til kommentar
Arntfinn Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 hei, la inn freebsd for et par uker siden.. var ikke noe problemer med lyden, har en es1371 chip eller hva det heter har ikke fått lagt inn drivere til grafikkortet. har et nvidia kort. skal visst gå ann å bruke nvidia driverne + en ekstra fbsd ting. Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 6. november 2002 Forfatter Del Skrevet 6. november 2002 Noen anelse om ALSA (lyd) funker under BSD? Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 9. november 2002 Del Skrevet 9. november 2002 ALSA er en kjernemodul til linux, den vil 100% sikkert ikke funke med BSD. Linux er alene om å laste ting (les 'kjernemoduler') inn og ut i system space mens systemet kjører, BSD er bygget på den gammeldagse måten med en svær monolittisk kernel der alt ligger 'hardkodet' i kjernen og ingenting lastes dynamisk og drivere må da kompileres inn i kernel eller kjøre i user space. En slik arkitektur vil ikke kunne støtte det som er nødvendig for å få til det som f.eks ALSA, eller kernel modulen til NVIDIA gjør i linux. Det må gjøres på andre måter En nvidia driver finnes her (aner ikke hvordan den funker): http://sourceforge.net/projects/nv-bsd [ Denne Melding var redigert av: MailMan13 på 2002-11-09 15:46 ] Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 10. november 2002 Forfatter Del Skrevet 10. november 2002 Var visst noe snakk om å få portet Alsa til BSD så vidt jeg kunne se (men det har sikkert ikke noen høy prioritet), uansett er det ikke sikkert at Alsa for alltid vil holdes utenfor kjernen : ) Fins vel allerede utviklingsversjoner av Linux-kjernen med Alsa bygd inn så vidt jeg vet. Kanskje det med tiden også blir enklere å bruke ... Nå sliter jeg uansett med å komme meg online, mistenker at det er DNS som er problemet. Noen anelse om hvordan man konfigurerer dette? Jeg sitter bak en ruter fra Nextgentel, og dhcp funker som det skal (jeg får IP-adresse), og jeg klarer å koble meg opp til FTP bare jeg vet IP-adressen. I Gentoo hadde jeg aldri noe sånt problem : Lenke til kommentar
cc Skrevet 1. januar 2003 Del Skrevet 1. januar 2003 Jeg vil bare si ifra at Nvidia har sluppet en driver for FreeBSD; http://www.nvidia.com/view.asp?IO=freebsd_1.0-3203 Lenke til kommentar
pcfreak Skrevet 4. januar 2003 Del Skrevet 4. januar 2003 Noen som vet om de FreeBSD Nvidia grafikk driverene vil virke på OpenBSD og? Da jeg regner med at de forskjellige *BSD'ene burde være ganske likt bygd opp, eller tar jeg feil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå