Gå til innhold

Psychomputer (budsjett 150 000kr)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HK Asus - P5W64-WS pro

 

CPU Intel® Core™2 Extreme processor X6800

 

GPU 4 sapphire X1950XTX crossfire edition(toxix hvis du ikke bygger vannkjøling)

 

RAM TWIN2X2048-8888C4DF XMS2-8888 2048MB

 

PSU PC power & cooling - Turbo-cool 1KW-quad sli

 

Skal du ha vannkjøling eller kabinett så har jeg tips der også

 

Nå aner ikke jeg hva pc'en skal brukes til, men dette oppsettet fungerer fint til generell skryting..

Endret av Spetsnaz
Lenke til kommentar

Om maskin skal brukes til bl.a. filmredigering, vil dette innebære tunge oppgaver som rendring /batchkonvertering og lignende, i så fall vil jeg tro att oppdragsgiver er bedre tjent med å spre belastning på flere maskiner.

 

Dersom du alikevel skal ha flere skjermer, kan du jo vurdere å kjøre en KVM switch på sekundærskjermen slik at man kan styre den/de andre maskinen(e) direkte, i tillegg til f.eks remote desktop.

 

I tillegg vil jo dette gi muligheten til at flere personer kan jobbe samtidig med forskjellige oppgaver - dette kan være interessant, avhengig av hvilket bruksmønster oppdragsgiver ser for seg.

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som har på følelsen her at følgende tenktemåte har blitt brukt: "Jeg skal ha kjempebra data. Sist jeg kjøpte data var på 80 tallet, da en dugelig en kosta rundt 70000kr. Så idag må jo den koste litt mer da dataene idag sikkert er litt bedre. Setter et budsjett på 150000kr, så bygger vi oss opp dit".

 

Altså, herre jemini, 150000kr (!?). For det får du 5 topp-spesifiserte maskiner, og da mener jeg -TOPP-. Nei... Jeg tror nok at den rette fremgangsmåten er følgende:

 

Spør de som har peiling om hva de mener ville være det mest optimale oppsettet for en som skal ha den kraftigste all-round hjemme-PC-en som er å oppdrive. Så kan de resterende 100000kr doneres til et veldedig formål.

 

Edit: 100000kr, ikke 10000kr.

Endret av Big SturL
Lenke til kommentar

Det kommer en Quad core prosessor fra Intel i midten av november en gang. Rundt samme tid burde Geforce 8800gtx ha kommet på markedet.

 

Xeon prosessorer (selv core2duo) utgaven i 2p (dvs to fysiske prosessorer) burde være uaktuellt pga den trege RAM-en som da må benyttes.

 

Utover disker og aktuell ram til et slikt system så hadde jeg blåst resten av pengene på high-end fasekjøling og overklokket ovennevnte quadcore til nærmere 4 ghz. Dette er forresten ikke bare-bare å bygge sammen ettersom man må passe godt på isolasjon ellers kommer man til å ende opp med masse døde komponenter... ;)

Lenke til kommentar
Det kommer en Quad core prosessor fra Intel i midten av november en gang. Rundt samme tid burde Geforce 8800gtx ha kommet på markedet.

 

Xeon prosessorer (selv core2duo) utgaven i 2p (dvs to fysiske prosessorer) burde være uaktuellt pga den trege RAM-en som da må benyttes.

 

Utover disker og aktuell ram til et slikt system så hadde jeg blåst resten av pengene på high-end fasekjøling og overklokket ovennevnte quadcore til nærmere 4 ghz. Dette er forresten ikke bare-bare å bygge sammen ettersom man må passe godt på isolasjon ellers kommer man til å ende opp med masse døde komponenter... ;)

7108288[/snapback]

Tror ikke du skal sitte og snakke om fasekjøling til en som ikke klarer å sette sammen oppsett selv :p (no offence meant).

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal sitte og snakke om fasekjøling til en som ikke klarer å sette sammen oppsett selv  :p  (no offence meant).

7108326[/snapback]

 

Han kunne liksågodt ha hatt en boks det stod 1337 på som en med masse high-end stuff, jeg bare sa hva jeg trodde man hadde fått mest ytelse ut av :)

 

... han kunne sikkert brukt 20000 av de pengene til å få en på forumet her til å sette sammen og tune PC-en, det hadde nok vært vel anvendte penger. :)

Lenke til kommentar

Hadde venet til Quad core og DX 10 kortene. Videre hadde jeg brukt MYE penger på stille kjøling. Pcen skal brukes til videoredigering og lyd redigering, derfor burd den være EKSTREMT stille. Videre kan du lett blåse en 10k på lydkort og ganske mange tusen på høytalere.

 

CPU: 10k (kentsfield eller 4x4)

HK: 3k (overslag, det beste du klarer og oppdrive)

GPU: 12k (to DX10 kort i SLI)

RAM: 8k

PSU: 2k

Kabbis: 3k

HDD: 20 k (jo mer jo bedre, gjnerne i raid 5)

lydkort: 10k

 

mus, tastatur og dvdbrennere (husk minst to) kan du bake inn i prien over, med det oppsettet over snakker vi nesten 70k, resten kan han bruke på høytalere (noe kraftige saker til en 30k brude duge i første omgang og enten de to største skjermene han klarer og oppdrive eller en 60" 1080P LCD tv til fimtitting og en 24" wide til spilling.

 

Da skulle du være sån ca på 150k, men kan du være så snill og opplyse dette mennesket som har bedt deg om og kjøpe dette systemet om at det vil finnes en pc om litt over to år til 15 k som kommer til og ha bedre ytelse en pcen hans?

Lenke til kommentar
Altså, herre jemini, 150000kr (!?). For det får du 5 topp-spesifiserte maskiner, og da mener jeg -TOPP-. Nei... Jeg tror nok at den rette fremgangsmåten er følgende:

 

Spør de som har peiling om hva de mener ville være det mest optimale oppsettet for en som skal ha den kraftigste all-round hjemme-PC-en som er å oppdrive. Så kan de resterende 100000kr doneres til et veldedig formål.

 

Edit: 100000kr, ikke 10000kr.

7108225[/snapback]

 

Jeg kunne ikke vært mer enig....

Lenke til kommentar
Du vil nok ikke få trykt et PCI-E 16x-skjermkort ned i en PCI-E 8x-port så det har endel og si.

7083563[/snapback]

 

Haha, er du nå så sikker på det?

7108439[/snapback]

Hehe, ok, jeg skulle nok fått det nedi på en eller annen måte :devil::dremel:

MEN... da er det nok ikke 110% sjangs for at alt vil fungere som det skal. :innocent:

Lenke til kommentar
Hadde venet til Quad core og DX 10 kortene. Videre hadde jeg brukt MYE penger på stille kjøling. Pcen skal brukes til videoredigering og lyd redigering, derfor burd den være EKSTREMT stille. Videre kan du lett blåse en 10k på lydkort og ganske mange tusen på høytalere.

 

CPU: 10k (kentsfield eller 4x4)

HK: 3k (overslag, det beste du klarer og oppdrive)

GPU: 12k (to DX10 kort i SLI)

RAM: 8k

PSU: 2k

Kabbis: 3k

HDD: 20 k (jo mer jo bedre, gjnerne i raid 5)

lydkort: 10k

 

mus, tastatur og dvdbrennere (husk minst to) kan du bake inn i prien over, med det oppsettet over snakker vi nesten 70k, resten kan han bruke på høytalere (noe kraftige saker til en 30k brude duge i første omgang og enten de to største skjermene han klarer og oppdrive eller en 60" 1080P LCD tv til fimtitting og en 24" wide til spilling.

 

Da skulle du være sån ca på 150k, men kan du være så snill og opplyse dette mennesket som har bedt deg om og kjøpe dette systemet om at det vil finnes en pc om litt over to år til 15 k som kommer til og ha bedre ytelse en pcen hans?

7108473[/snapback]

jeg tror det heller er snakk om 4-5 år.

 

og så mange mange flere år hvis man tenker harddiskytelsen alene, men denne er jo litt spesiell, er ikke ofte tatt med når man snakker pc ytelse.

 

sånn sett så kan man også legge 4K i kabinettet hvis man velger lian li modular case, + harddiskholdere og sånt.

Lenke til kommentar
Denne maskinen skal først og fremst brukes til foto-, film og musikkredigering. Men skal også ha gode muligheter for spilling og andre "kontoroppgaver".
Høres ut som en PC fra elkjøp passer han bra. Det der er jo et tekst-bok eksempel på en "Hjemme-PC" Hva i all verden skal han med Xeon etc. Syns hele greia lukter "nå skal jeg lure nerdene på HW med stort budsjett".
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Er typisk at det er brukere med så få poster som lager slike innlegg.

7112420[/snapback]

 

Maskinprosjektet er desverre lagt på is, han skulle plutselig ha ferdigmaskin likevel. Det endte opp med noe helt hinsides virrvarr. Så denne tråden kan sees på som død og begravet, selv om det var litt morsomt den stunden den varte :p Det kom til slutt på 145 000 da med en TV (som han kaller PC-skjerm til 32 000kr).

 

Det faktum er nyregistrert har med at jeg ikke har brukt dette forumet lang tid og ikke evnet å finne mitt gamle brukernavn og passord, og heller ikke kommer til på den mailen det er registrert med. Så da ble det en ny.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...