Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisan folkens.

Prøver å finne ut hvordan man åpner, leser/skriver, lukker en fil. Har laget er program som begynner å bli passe stort. Dette programmet kan åpne en masse vinduer (services) og det er på tide å kunne lagre oppsettene til senere opphenging.

Har lest litt i hjelp og ellers litt rundt om kring, og har vel kommet frem til OpenFileDialog for å velge filnavn for henting og lagring

Men hvordan åpner jeg selve filen som er valgt for lesing og skriving? Har funnet at det er noe som heter STREAM. Men skriver jeg dette får jeg syntax feil indikert med blå strek under ordet. Går ut ifra at jeg mo importere noen .NET biblioteker for å få STREAM prototypet. Noen som kan gi meg et eksempel på bruk av dette, eventuellt hvis det finnes en enda enklere metode.

mvh

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

System.IO.Stream er en abstrakt klasse, dvs. at den ikke kan lage en ny Stream klasse, men mange andre klasser arver denne klasse, og det er en av disse du vil ha.

Stream opplegget er ganske genialt egentlig :)

System.IO.FileStream er den klassen du er ute etter, men det er ikke så lett å skrive eller lese til en fil med FileStream, og for å gjør det lett, er det to alternativer:

Bruker du tekstfiler, kan du bruke System.IO.StreamReader/System.IO.StreamWriter

Jobber du med binærfiler, bruker du System.IO.BinaryWriter/System.IO.BinaryReader.

I Visual Basic.NET kan du også bruke FileOpen, FileClose, FileGet, FileSet, osv. men det er bedre å bruke streams, siden dette gir deg masse fordeler, som komprimering med System.IO.Compression.GZipStream, og kryptering med System.Security.Cryptography.CryptoStream, samtidig som du også kan bruke den til nettverk med System.Net.Socket.NetworkStream.

Lykke til!

System.IO.FileStream

System.IO.BInaryReader

System.IO.StreamReader

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...